ایلنا نوشت: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر غربی‌ها به دنبال این باشند به بهانه‌های جدید مساله تحریم‌ها را احیا کنند توافق هسته‌ای را به هم خواهیم زد. این امر در مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود دارد و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری.

علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر در حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) با اشاره به شهادت برادران ناطق نوری در این حادثه گفت: خانواده ناطق نوری از ذخایر انقلاب هستند به طوریکه این خانواده همواره در انقلاب نقش فعالی داشتند.

رییس مجلس ادامه داد: یکی از افرادی که در اوایل انقلاب توانست نیروهای انقلاب را ساماندهی کند و خصوصا در جامعه روحانیت نقش اساسی و فعالی داشته باشد، حجت‌الاسلام ناطق نوری بوده است و امروز همه ما قدردان ایشان هستیم که در مسیر انقلاب بار‌ها گذشت کرده‌اند و نقش همیشه فعالی داشته‌اند.

وی با اشاره به فاجعه هفتم تیر اظهار داشت: یکی از شهدای این روز که جای خالی آن هیچ زمان پر نشد شهید بهشتی بود و اکنون علاوه بر خالی بودن جای ایشان در انقلاب، جای خالی حزب جمهوری نیز احساس می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: شهید بهشتی همواره آماج حملات بود و علاوه بر افراد خارج از دایره انقلاب افراد جاهل داخل حلقه نیز به ایشان توهین می‌کردند اما ایشان همواره با صبوری از آن‌ها گذشت می‌کردند.

وی ادامه داد: حزب جمهوری نیز نقش ویژه‌ای در ثبات انقلاب داشت. به طوری که این حزب در اوایل انقلاب توانست آرای مردم را هدایت کند و ما هنوز اثرات آن را می‌بینیم. متاسفانه این حزب ادامه حیات نداد در صورتیکه امروز نیاز به کارهای تشکیلاتی داریم که مردم و جوانان در آن حضور داشته باشند و این نیروی عظیم اجتماعی را ساماندهی کنند.

لاریجانی تصریح کرد: ما اکنون احزاب زیادی داریم اما تعداد کمی از آن‌ها فعالیت تشکیلاتی دارند ونیرو تربیت می‌کنند و خوب است در مراسم سالگر هفتم تیر از اعضای باقی مانده این حزب برای ساماندهی و کار تشکیلاتی استفاده کرد.

رییس مجلس با اشاره به شرایط کشور بعد از ۳۷ سال پیروزی از انقلاب اسلامی گفت: شرایط کشور اکنون تغییر کرده و امروز از نظر امنیتی به ثبات و پایداری رسیده است. امروز علاوه بر اینکه گروهک‌های معاند نتوانستند در کشور اثر گذار باشند، شرایط منطقه‌ای نیز و ناامنی نتوانسته بر آن تاثیر بگذارد.

لاریجانی ادامه داد: بعد از توافق هسته‌ای کشور شرایط متفاوتی را تجربه کرد و ما باید امروز مطابق این شرایط حرکت کنیم. ما باید به این سوال جواب بدهیم که آیا بعد از توافق هسته‌ای کشورهایی که با ما مبارزه می‌کردند اکنون رفتارشان مسالمت آمیز شده یا شرایط آن‌ها تغییر کرده است.

رییس مجلس ادامه داد: امروز هرچه ما به رفتار آن‌ها دقت می‌کنیم هیچ سازش و رفتار مسالمت آمیزی نمی‌بینیم به طور مثال در خصوص شرایط منطقه هیچ گونه سازشی وجود ندارد.

وی افزود: کشورهای غربی به دنبال برهم زدن توافق هسته‌ای نیستند زیرا در پشت پرده نگرانی‌هایی دارند و سعی دارند با چانه زنی مساله‌های جدیدی را به وجود آورند.به طور مثال در رفع تحریم‌ها سنگ اندازی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند از راه‌های دیگری فشارهای اقتصادی را ایجاد کنند به طور مثال به اسم تروریسم و حقوق بشر به دنبال ایجاد تحریم‌های جدیدی هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه حزب الله لبنان افزود: در چند ماه اخیر فشارهایی که بر روی حزب الله به بهانه تروریسم آورده‌اند مساله جدیدی است زیرا آن‌ها انقدر احمق نیستند که ندانند حزب الله با تروریسم مبارزه می‌کنند و هیچ گونه فعالیت تروریستی ندارد پس آن‌ها به حزب الله فشار می‌آورند تا ایران را تحت فشار قرار دهند.

لاریجانی تصریح کرد: ما از قبل به آن‌ها گفته بودیم که اگر غربی‌ها به دنبال این باشند به بهانه‌های جدید مساله تحریم‌ها را احیا کنند توافق هسته‌ای را به هم خواهیم زد. این امر در مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود دارد و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری.

وی سپس به تحولات منطقه و نقش غربی‌ها در آن اشاره کردو گفت: هدف دیگر آن‌ها کاهش نفوذ ایران در منطقه است. ایران یک سیاست روشنی دارد و‌‌ همان سیاست را درپیش می‌گیرد ما درگیر این رقابت‌های کودکانه و سبک سرانه در منطقه نمی‌شویم و اگر از فلسطین دفاع می‌کنیم و از جریان‌های اسلامی در منطقه حمایت می‌کنیم به سبب این است که آن را جزو وظایف ذاتی و دینی خود می‌دانیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: غربی‌ها در ظاهر مویه می‌کنند که چرا بین ایران و سعودی‌ها اختلاف است اما در پشت سر بر روی این آتش بنزین می‌ریزند. کشورهای خلیج فارس را جمع می‌کنند و به آن‌ها به بهانه تهدید ایران، اسلحه می‌فروشند. ما این‌ها را می‌بینیم و بر همین اساس معتقدیم بعد از توافق هسته‌ای رفتار غربی‌ها تغییر نکرده بلکه روش آن‌ها عوض شده است.

لاریجانی با اشاره به ناامنی‌ها در منطقه گفت: امنیت یک مساله پیوسته است و ما در منطقه‌ای هستیم که در آن ناامنی وجوددارد و این امکان وجود دارد که این ناامنی‌ها به کشور ما نیز سرایت کند بر این اساس است که ما در منطقه نقش فعالی داریم و برای حفظ ثبات و امنیت خودمان سیاست‌های پیشگیرانه‌ای اتخاذ می‌کنیم.

وی با اشاره به نقش نفت در این بحران‌ها گفت: وزیر سابق امور خارجه آمریکا جمله‌ای دارد که می‌گوید ارزش نفت در خاورمیانه پیش از آن است که اختیار آن را در دست عرب‌ها قرار بدهیم بهتر است امروز حاکمان عرب این جمله کسینجر را به یاد بیاورند که در مورد آن‌ها چه گفته است.

سپس لاریجانی به درگیری‌های گروههای مختلف اسلامی با غرب و آمریکا اشاره کرد وگفت: یکی از فیلسوفان فرانسوی گفته است که غربی‌ها اشتباه کرده‌اند شخصیت عرب‌ها را از سایر انسان‌ها پایین‌تر شمرده اند، همین امر امروز سبب شده که جریانهای اسلامی برعلیه غرب بغض داشته باشند و تمام مسایل تروریستی در منطقه ناشی از رفتارهای احمقانه‌ای است که غربی‌ها با مردم خاورمیانه داشته است و من فکر می‌کنم این مشکل باز هم ادامه داشته باشد و به این زودی‌ها حل نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: امروز مهم‌ترین مساله اقتصاد است اگر ما می‌خواهیم مسایل منطقه‌ای حل شود نیازمند تقویت قدرت اقتصادی داخلی هستیم ما برای تقویت اقتصاد تنها یک راه داریم و آن این است که به تولید کننده احترام بگذاریم وحضور جوانان در بخش تولید حمایت کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: اگر امروز کسی در بخشی کشاورزی و صنعت سرمایه گذاری می‌کند باید آن را مجاهد بدانیم و به آن احترام بگذاریم. امروز اگر می‌خواهیم ایران نجات پیدا کند باید جوانان خود را باور کنیم.

سپس رییس مجلس شورای اسلامی با خطاب قراردادن بانک‌ها و انتقاد از رفتار آن‌ها گفت: بانک‌ها رفتار و شرایطشان را عوض کنند و ما مصمم هستیم در مجلس شورای اسلای قوانین را بگونه‌ای تغییر دهیم که همگی در حمایت از تولید کننده باشد.

وی ادامه داد: در دولت قبل به بانک‌ها دستور می‌دادند که آن‌ها مجبور بودند بر خلاف قواعد قانونی و بانکی دستورات اجرا کند که نتیجه آن نظمی و آشفتگی در اقتصاد کشور شد. اما حالا که دولت جدید می‌خواهد نظامند و قانونی رفتار کند بانک‌ها ایستادگی می‌کنند. بانک‌ها باید الان معرفت خودشان را نشان دهند.

لاریجانی یادآور شد: ما در مجلس قانون تصویب کردیم که به تولید کنندگان تسهیلات بدهید و وام‌ها را تقسیط کنید و به وام‌های عقب افتاده فرصت تنفس بدهید اما چون این مصوبه برخلاف منافع بانک‌ها است، آن‌ها به آن عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اداره سازمان مالیات و بانک‌ها نباید به تولید کنندگان و صنعت گران فشار بیاورند.آن‌ها باید کمک کنند تا فعالین اقتصادی از این برهه عبور کنند و علاوه بر دادن فرصت به تولید کننده‌ها، به آن‌ها هم کمک کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: من امیدوارم هرچه سریع‌تر این مساله را پیگیری کنم و بانک‌ها را ملزم به دادن تنفس به تولید کنندگان و عقب انداختن وام‌های بانکی کنند.

2727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    1 1
    بزار احمدی نژاد بیاد نفت میشه 150 دلار بعد غصه ای نداریم