با علیرضا منصوریان از شوکی که شهباززاده به او وارد کرد تا دفاع از حضور بانوان در تمرین استقلال

منصوریان می گوید هرکس علیه مظلومی و مربیانی قبلی استقلال مصاحبه کند تنبیه می شود.

خبرورزشی-سعید اکبری؛ بعد از تمرین در میان شعارهای بی پایان هواداران و سرودن شعرهای حماسی برای علیرضا منصوریان، بعد از تاریکی هوا، در گوشه ای از زمین تمرینی در حالی روبروی او می نشینیم که همهمه تمام شده است. تصور می کنیم هواداران رفته اند و تنها ما هستیم. مصاحبه که تمام می شود، پیش از ورود به رختکن استقلال، منصوریان مکثی می کند و می گوید: «به خدا شرمنده این هواداران هستم.... نگاه کنید، ساعت 10 شب است ولی پشت در ایستاده اند تا من را ببیند و عکس بگیرند.» این گوشه ای از هیجانی است که علیرضا منصوریان با خود به استقلال آورده است. تمرینات این تیم معمولا مملو از تماشاچیان پرشور است. از همین جا با منصوریان شروع می کنیم و در نهایت او توضیحاتی درباره وضعیت امید ابراهیمی و سجاد شهباززاده هم می دهد.

آقای منصوریان از روزی که به استقلال برگشتید، دوباره شور و اشتیاق هم دیده می شود. تماشاچیان می آیند و معمولا در کمپ جای خالی نمی بینیم. این نشان می دهد که هواداران استقلال دوباره آشتی کرده اند و....
ببیند من تمرین استقلال را روز 27 خرداد گذاشتم. من آخرین بازی ام را برای استقلال ساعت 6 روز 27 خرداد سال 87 انجام دادم. روز بازگشتم به استقلال دوباره روز 27 خرداد بود، اما این بار سال 95. راستش من از حضور هواداران در تمرین روز اول، بی اطلاع بودم. یک ذهنیتی داشتم که مردم سر تمرین می آیند. با خود گفتم احتمالا 100 تا 200 نفر هستند و یک پلاکاردی می زنند و گوسفندی هم قربانی می کنند تا ما تمرینات را شروع کنیم. در راه که می آمدم، یکی از دوستانم زنگ زد و گفت علی آقا جایی بایست که بیاییم دنبالت تا بتوانی داخل بیایی. گفتم مگر اتفاقی افتاده است؟ گفت ورزشگاه فول است و جایی نیست! وقتی به کمپ رسیدم، سورپرایز شدم. دست تک تک این طرفداران را می بوسم. با خودشان در تمرینات ما انرژی مثبت آوردند. اینها با امید زیادی به تمرین می آیند. انشالله که امسال بتوانیم سال با روحیه و با نشاطی داشته باشیم.
به خاطر همین چیزها گفتید در استقلال رحم ندارید؟
من مجبورم که در استقلال بی رحم باشم. برای اینکه وقتی هوادار...هوادار اینجا می آید به من پیغام می دهد که تو نماینده ما هستی و باید داخل مجموعه ات استقلال را طوری درستی کنی که به دیسیپلین 20 سال قبل برگردد. باید تیم را به زمان هایی برگردانی که استقلال معروف به داشتن نظم و انضباط بود. من خیلی از بچه های تیم راضی ام. خیلی رعایت می کنند که آن دیسیپلین به تیم بازگردد. اینقدر خوب هستند که می بینم اکثر وقت ها یک ساعت تا یک ساعت و نیم زودتر به تمرین می آیند. مهدی رحمتی یک ساعت و نیم قبل از تمرین اینجاست. بچه های دیگر هم معمولا زود می آیند. ماساژشان را می گیرند و آماده تمرین می شوند. ما اینجا رژیم غذایی را هم اجباری کردیم. نشاط از داخل سکوها آمد که تصمیم گرفتیم این کارها را انجام بدهیم. این نشاط به قدری زیاد است که من هنوز محل تمرین تیمم را عوض نکرده ام. زمین شماره 2 آزادی وضعیت بهتری دارد ولی وقتی من این انرژی را در بین هواداران دیدم، چنین کاری نکردم و گفتم تمرینات در کمپ مرحوم حجازی ادامه داشته باشد. می بیند که مردم در این گرما می آیند. پولی هم که نمی گیرند. تازه هزینه هم می کنند. طفلی ها در این گرما و در ماه مبارک رمضان می آیند. می بینم که خیلی ها روزه هستند. انشالله بعد از رمضان بتوانیم هزینه کنیم و حداقل به هواداران نوشیدنی بدهیم. دو سه برنامه ویژه برای طرفداران داریم که به محمد حسین زرندی مدیر رسانه ای تیم هم گفتم. ماه مبارک تمام شود انشالله این برنامه ها را اجرا می کنیم.
در روزهای اول حضور بانوان هم نشاط خاصی به تمرینات داده بود. حتی این مسئله باعث شد تا خانم های بیشتری برای تماشای تمرینات بیایند ولی دوباره مانع از حضور آنها شدند.

من در این باره صحبت دارم. خانم ها اینجا با همسر، پدر و برادر خود می آمدند. بعضا هم خانم هایی تنها می آمدند. این خانم ها اطمینان می کردند و به تمرین ما می آمدند. ببیند مگر در سینما خانواده ها کنار هم نمی نشینند؟ مگر در خیلی از مراسم خانم ها با خانواده شان کنار خانواده های دیگر نمی نشینند؟ به نظرم ما باید یک بستر اخلاقی در فوتبال فراهم کنیم. حضور این خانم ها در تمرین استقلال پیام خوبی داشت. 4 روز آمدند و در آن 4 رور لیدرها و هواداران یک حرف زشت هم نزدند. ببیند مردان ایرانی خیلی با غیرت هستند. وقتی می بینند یک خانم هست، ادبیات شان را درست می کنند و حرف زشت نمی زنند. اگر هم کسی می خواست حرفی بزند یهو یک لیدر یا مردم دیگر می گفتند بابا زشت است، خانم اینجا نشسته. خانم ها واقعا به تمرین ها نشاط و روحیه داده بودند و ادبیات هواداران هم درست شده بود.

امسال کلا بحث جالبی در فوتبال وجود دارد. می گویند چرا در استقلال اینجوری است، در پرسپولیس آنطوری است. هر بازیکنی یکی از این تیم ها می گیرد، آن یکی تیم می گوید چرا رفت آنجا، چرا اینجا نیامد. قبول دارید این چشم و هم چشمی ها جالب نیست.

ببیند جو استقلال و پرسپولیس با هم رقابتی است. این چشم و هم چشمی ها وجود دارد ولی ما در این زمینه با پرسپولیسی ها رقابتی نداریم. اینکه بگوئیم آنها فلان کار را می کنند و ما نکنیم و برعکس. من ندیدم که چنین فضای رقابتی بین دو باشگاه وجود داشته باشد و این حساسیتی است که بیرون و در بین هواداران وجود دارد. داشتم درباره مسئله بانوان حرف می زدم. متاسفانه دیگر خانم ها به استادیوم نیامدند. از روزی که آنها نیامدند دوباره شعارهای هواداران مثل گذشته شد. طرفداران نگاره می کردند که دیگر خانواده اینجا نیست و به نوعی با شعارها خودمان را سبک کنیم. مثلا در تمرین پرسپولیس اینطور گفته اند و ما باید جواب شان را بدتر بدهیم. طفلی خانم های طرفدار هم چند روزی به تمرین آمدند. 50 نفری بودند. آمدند و موفق نشدند که داخل شوند و دیگر رفتند. ولی من ایده ای دارم. به نظرم باید بستر اخلاقی در فوتبال ما تغییر کند. وقتی در سینما و پارک و سالن والیبال خانم ها و آقایان با هم می نشینند، چرا در فوتبال نشود؟ به جای نازک کاری، فوندانسیون را درست کنیم. وقتی خانم به سالن والیبال می رود و کسی حرف زشت نمی زند، چرا در فوتبال چنین کاری نکنیم؟ باید فرهنگ مردم را تغییر دهیم. شما نگاه کنید. مرد ایرانی خودش این چیزها را می فهمد. طرف در خیابان با یکی دیگر دعوایش می شود ولی وقتی می فهمد خانواده اش همراه او هستند هجو و حیا دارد و کوتاه می آید تا طرف برود.
آقای منصوریان خیلی از تمرینات استقبال می شود و این خیلی خوب است ولی آنطرف قضیه شما را نگران نمی کند؟ اینکه دو بازی نتیجه نگیرید و همین ها که تشویق می کنند، جو را تغییر دهند. البته قطعا شما خودتان را برای هر شرایطی در استقلال آماده کرده اید.
با این هواداران اولین خواسته ما از بازیکنان این بود که بفهمند در چه تیمی بازی کنند. اینجا نفت ذوب آهن، سیاه جامگان، فولاد و ... نیست. اینجا استقلال و پرسپولیس است که هم تراز تیم ملی به حساب می آیند. این دو تیم با تیم ملی برابر یم کنند. وقتی تیم ملی بد بازی می کند مربی اش باید جوابگوی همه مردم ایران باشد. در استقلال و پرسپولیس هم بد بازی کنید باید جوابگوی میلیون ها هوادار باشید. من در نفت تهران چنین شرایطی نداشتم. آنجا جوابگوی مدیریت و مسئولان فنی باشگاه بودم. اینجا ولی باید حتی به پدر خودم جواب بدهم. باید جوابگوی پسرم هم باشم. این مردم هم مثل خانواده من هستند. مثل برادر و پدرم هستند. باید جواب شان را بدهم. به خاطر همین وقتی می آیند اینجا لذت می برم و می خواهم تا یک فصل خوب داشته باشیم. اکثر این مردم دنبال نتیجه نیستند آنها دنبال تغییر روش بازی استقلال هستند. ما اول می خواهیم این روش بازی را تغییر دهیم. هواداران استقلالی هجومی می خواهند.

واقعیت این است که در سه فصل گذشته حتی با وجود هفته ها صدرنشینی استقلال، کسی از سبک بازی تیم راضی نبود و حتی رسانه ها شدیدا انتقاد می کردند. پس شما امسال هدف تان بازی زیبا و هجومی است.

هدف ما بازی هجومی است اما با منطق. هوادار باید از بازی لذت ببرد. شما ببیند مردم از بازی آلمان و اسپانیا لذت می برند. البته از انگلیس زیاد نه. پس روش فوتبال انگلیس باید تغییر کند که هواداران دوباره با این تیم آشتی کنند. ما در استقلال تلاش کردیم جدا از بحث نتیجه، بازیکنانی بیاوریم که بتواند ایجاد نشاط و جذابت کند. بتوانند به هواداران دلخوشی بدهند و آنها را سرگرم کنند. این همراه با تغییر روش بازی است. در کنار تغییر روش ما باید حتما نتیجه بازی را هم ببینیم. اینطور نیست که صرفا قشنگ بازی کنیم ولی ببازیم. ما باید دو هدف را در کنار هم داشته باشیم. اگر چند بازی زیبا کار کنیم ولی ببازیم، آنوقت هواداران چه می گوید؟ ما نمی خواهیم هوادار استقلال به شکست تیم عادت کند. می خواهیم طوری باشد که اگر یک بازی باختیم، هوادار بگوید اتفاقی بود و انشالله از هفته بعد دوباره خوب بازی می کنیم.

شما به چند درصد خواسته های خود در نقل وانتقالات رسیدید؟

به 70 درصد خواسته هایمان.

30 درصد بقیه چه بازیکنانی بودند؟

بالاخره هر مربی در ذهنش یکسری خواسته ها دارد. اگر هم بازیکنی بوده که نگرفته ایم، من راهکارش را می دانم. با نفراتی که آمده اند و نفراتی که قبلا بوده اند قطعا این 30 درصد را جبران می کنیم.

گویا شما هم روز سه شنبه به باشگاه استقلال رفتید و با امید ابراهیمی مذاکره کردید. درست است؟

من وقتی رسیدم که امید رفته بودم. ببیند من رفته بودم تا درباره کلیت قراردادها با باشگاه حرف بزنم. ببیند ما خیلی مشکل داریم. بحث مالی هست و همینطور بحث لجستیک. ما دست به تغییرات زده ایم. می دانم باشگاه مشکل دارد و قطعا آستانه تحمل ما هم در استقلال بالاست. اینجا نفت نیست، اینجا استقلال است، خانه ام. می دانید قصه من و استقلال چطور بود. انگار من چند سالی به مسافرت رفته بودم و الان دوباره به خانه ام برگشته ام. هر پیشکسوتی اگر در شرایط من باشد، چنین حسی را دارد. ما به کمک مالی و لجستیکی نیاز داریم. ما به این همیتی که الان در هیات مدیره وجود دارد، نیاز داریم. به این سکوها و به این هیات مدیره همسو نیاز داریم. به اعتماد هوادار نیاز داریم. من یک شعاری به هواداران یاد دادم و خوشحالم که آن را تکرار می کنند. استقلال، اتحاد، اتحاد. استقلال، حمایت، حمایت. حتی اگر امروز هم کسی جای من سرمربی بود، خودم روی این اتحاد و حمایت تاکید می کردم. البته بعضی پیشکوست ها... حالا نمی خواهم چیز خاصی درباره شان بگویم ولی اگر استقلال را دوست دارند بهتر از همسو باشند.

اتفاقا یکی از سوال های ما این بود. پرویز مظلومی اخیرا در چند مصاحبه حرف از خیانت در استقلال زده است. شما این مصاحبه ها را چطور می بیند؟ همینطور مصاحبه بازیکنان جداشده و معترض را؟

من با احترام به کسانی که از استقلال رفتند نگاه می کنم. سه چهار نفر از این بازیکنانی را که رفته اند، خیلی دوست دارم. آنها همبازی های من بودند. من در این مسئله فقط استقلال را دیدم نه خودم را. به بچه ها گفتم. برای من مهم است به کسانی که رفتند احترام بگذارید. به آنها گفتم باید به مربیان قبلی احترام بگذارند. تاکید کردم اگر بازیکنی تصور می کند با ادبیات مفنی علیه مربیان قبلی حرف بزند و احساس کند من خوشحال می شوم، قطعا اشتباه می کنند. اتفاقا به شدت ناراحت می شوم و با بازیکن خاطی هم برخورد و تنبیه اش خواهم کرد. مربیانی که در استقلال بودند مربیان من بودند و به آنها نگاه توام با احترام دارم.

البته پرویز مظلومی به شما توصیه هایی هم کرده است.

من ممنون او هستیم که نصیحت وار با من صحبت کرد. مظلومی چیزهایی به من گفت. خب من تمام سعی و تلاشم این است که با استقلال زاویه ای نداشته باشیم. تا الان همه چیز اوکی بوده است. ولی دیدم یکی دو پیشکسوت علیه ما جبهه مخالف گرفته اند. ببیند من لطمه نمی خورم، استقلال لطمه می خورد. اگر کسی به استقلال حمله می کند و مجموعه ضربه بخورد، باید در آینده جوابگوی هواداران باشد. من به باشگاه گفتم جواب کسی را نمی دهم. بیانیه هم علیه کسی ندهید. آستانه تحمل ما بالاست. هرکسی می تواند نظرش را بگوید ولی من معتقدم حرف نزده را نگه دارند و می شود در آینده هم آن را گفت.

درباره چند بازیکن به ما توضیحاتی بدهید. این ماجرای جدایی سجاد شهباززاده از استقلال چیست؟

4 روز قبل بود. بعد از وزنه زدن تیم، من با حیدری و مهدی رحمتی که بزرگان تیم من بودند جلسه داشتم. سجاد آمد و به من گفت از ترکیه پیشنهاد دارم و می خواهم از این شانس استفاده کنم و از ایران بروم. ما داشتیم در رختکن لباس عوض می کردیم. اول شوکه شدم. بعد فکر کردم سجاد دارد شوخی می کند. اما دیدم نه، حرف او جدی است. تاکید می کرد که شانس بازی در اروپا را دارد و می خواهد از این شانس استفاده کند. سجاد در دو روز گذشته هم به تمرینات استقلال نیامد. من از طریق باشگاه مطلع شدم که سجاد رسما اعلام کرده می خواهد برود. ببیند سجاد خیلی پسر خوبی است. آقا و دوست داشتنی. او را خیلی دوست دارم. به خود سجاد هم گفتم از نظر فوتبالی علاقه ویژه ای به تو دارم. حتی به خود او گفتم ببین من روی تو حساب زیادی کرده ام. گفتم روی حساب اینکه یکی از فورواردهایم تو هستی رفتم و کاوه، قربانی و آرش افشین را آوردم. تاکید کردم که سجاد احتمال بازی کردن تو خیلی زیاد است. اما روز دوشنبه دیدم او به تمرین نیامده. بعد مطلع شدم که دارد با باشگاه مذاکره می کند. چیزی که قطعی است، من علاقه دارم سجاد در استقلال بماند. به مسئولان هم گفتم او را حفظ کنند چون احساس می کنم امسال سال خوبی برای ما رقم می خورد. انرژی خوبی از جمعیت رسیده است و اگر استپ هم کنیم، آنها ما را به جلو هل می دهند. در هر صورت به باشگاه گفتم با سجاد حرف بزنند و تکلیف این بازیکن با ما روشن شود.


امید هم گویا با استقلال توافق نهایی کرده است.

امید اگر در ایران باشد، قطعا برای استقلال بازی می کند. من خودم معمولا به بازیکنی زنگ نمی زنم. ولی با دو بزرگتر تیم یعنی خسرو و مهدی در ارتباط هستم. از طریق خسرو احوالات امید را پیگیری کردم. شنیدم که او به باشگاه رفته و توافق نهایی هم کرده است. امیدوارم که این خبرها درست باشد. اگر امید تمدید کند، ما دیگر دغدغه این را نداریم که او تازه آمد و باید ببینم چطور برای ما کار خواهد کرد چون او دو سال در استقلال جواب پس داده است. برای امید ما فقط باید شرح وظایف و کار تاکتیکی اش را مشخص کنیم.

البته انگار نگرانی هایی هم درباره امید دارید.

خب من به خسرو این موضوع را گفتم. امید 14 روز است که با ما تمرین نمی کند. این 14 روز یعنی او بیش از 20 جلسه تمرینی را با استقلال از دست داده است. برای من که پلن یک ساله دارم، این موضوع اذیت می کند. نمی دانم چطور این 20 جلسه را برگردانم و بتوانیم جبران کنیم. به خسرو گفتم که امید باید در 48 ساعته آینده تکلیفش را با ما روشن کند که حالا 24 ساعت آن گذشته است. نمی خواهم دوری امید بیشتر از این باشد. او باید از نظر بدنی آماده باشد. من امید ابراهیمی را باید آماده به زمین بازی بفرستم. نمی توانم او را ناآماده بازی دهم. امید فوتبالیست خوبی است. من نگرانم چرا او در تمرین نیست ولی از آن سو به هر حال قرارداد او با ما تمام شده است. نمی توانم به او بگویم قرارداد نبسته بیا و تمرین کن. امیدوارم زودتر تکلیفش با ما روشن شود.

 

پرسپولیسی ها می گوید کنعانی زادگان بازیکن آنهاست و حتی از این بازیکن شکایت کرده اند. 

جان؟ پرسپولیسی ها از محمد حسین شکایت کرده اند؟ کنعانی زادگان بازیکن ماست. هیچ قراردادی با پرسپولیس نداشته. روزی که می خواستیم با کنعانی زادگان قرارداد ببندیم من ساعت 11:30 دقیقه از سازمان لیگ استعلام گرفتم و گفتند آزاد است. ساعت 12:30 هم با این بازیکن قرارداد بستیم. در ضمن، کنعانی زادگان مال ما بوده. او از بچگی استقلالی بوده. کنعانی زادگان اول در استقلال ماهشهر بازی می کرد و بعدا مسیرش مقداری کج شده بود ولی دوباره به مسیرش برگشت!

سوال آخر ما هم درباره نفت تهران است و مشکلاتی که برای تیم به وجود آمده. 

می دانم مهدی تاج خیلی تحت فشار بود. من باید از ایشان تشکر کنم که سر حرفش ایستاد. روی نظرش استوار و پایبند بود و قطعا فیدبکش را خواهد دید. من به نمایندگی از بچه های نفت تهران از تاج تشکر می کنم. آقای تاج از نظر ما شما دیگر اصفهانی نیستی. ما شما را ایرانی می بینم. شما برای ما یک ترک، لر، کرد، مازندانی، عرب، گیلانی، تهرونی، خراسانی، بوشهری و... هستی. شما را یک ایرانی می دانیم. با کاری که در فوتبال و در قبال نفت کردید، باعث شدید یک پاس دوم درست نشود. من از مسئولان جدید نفت خواهش می کنم در اولین اقدام حق و حقوق بازیکنان و کادر فنی را بدهند. اگر می شود هم اسم نفت تهران را حفظ کنند. این باشگاه 66 سال تلاش کرده تا این اسم را ساخته. میرشیبانی ها از نفت در آمده و امیدوارم اسم باشگاه تغییر نکند.
شما درباره مسایل مالی نفت اصلا جلسه ای داشتید؟
من با آقای شیبانی و ابراهیمی جلسه داشتم. لازم نیست این را بیایم و بگویم. این دوستان و آقای آل اسحاق قول دادند که پول ها را بدهند. قرار شد خریدار جدید، بین 3 تا 15 روز با بچه ها تسویه حساب کند. یکی از شرایط خرید همین است. انشالله این اتفاق می افتد. من از دو تا از بازیکنان نفت گله دارم و ای کاش آنها صبر و تحول خود را بیشتر می کردند. امیدوارم بگیرند که من چه گفتم. دایره دنیال فوتبال کوچک است. ما دوباره در محفلی و در مراسمی شاید همدیگر را ببینیم. یکی از دلایلی که باعث شد من درباره نفت حرف نزنم به خاطر آرامش استقلال بود. استقلال تیمی است که هوادار دارد من باید حواسم به تیمم باشد. درباره مطالبات که بعضی ها گفتند. اگر من هزار تومن از نفت گرفته بودم گله بچه ها قابل قبول بود. من خودم یک ریال نگرفته ام. تازه هزینه هم کردم. بعضی وقت ها پول کفش، پول سوپر مارکت، میوه فروشی و... را از جیبم دادم. تا لحظه آخر هم از طریق حاج احمد ابراهیمی و آقای میرشیبانی پیگیر بودم که پول بچه ها بدهند. حالا من به بعضی از بازیکنان نفت به عنوان برادر نصیحتی دارم. آدم باید گذشته خودش را هم به یاد بیاورد.پل های پشت سرش را خراب نکند. احساس نکند یک نفر از یک مجموعه رفت راحت می توانند درباره اش هر حرفی بزنند. دنیال فوتبال کوچک است و تا چشم به هم بزنید، به هم می رسیم.

 

 


252 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =