اقتصادنیوز نوشت: برخی می‌گویند وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در خرید هواپیما دچار بلندپروازی شده‌اند، اما آیا واقعا این طور است؟

در پی اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که با شرکت‌های هواپیماسازی اروپا و آمریکا چون ایرباس و بوئینگ داشته، برخی می‌گویند این وزارتخانه و سازمان هواپیمایی کشوری در خرید هواپیما دچار بلندپروازی شده‌اند. عالی‌ترین مقام اجرایی در سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است کسانی که این‌گونه مسائل را مطرح می‌کنند از پروسه و مراحل خرید هواپیما آگاهی ندارند.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اقداماتی که در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی چه اقداماتی در حال انجام است، گفت: پس از اجرای برجام کلیه فروشندگان هواپیما در دنیا چون ایرباس، بوئینگ، ATR و بمباردیه به ایران مراجعه کرده‌اند و حتی شرکت هواپیماسازی چون ژاپن که هواپیما‌هایش در حال ساخت است نیز برای فروش هواپیما با ما مذاکره داشته است. این امر نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیماسازی دنیا بسیار راغب هستند در این زمینه با ما همکاری داشته باشند.

او اضافه کرد: در این زمینه شرکت‌های هواپیمایی داخلی در تلاش هستند با توجه به نیازهای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور هواپیما خریداری کنند. به همین جهت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با اغلب شرکت‌های هواپیماسازی و فروشنده هواپیما در دنیا وارد مذاکره شده‌اند تا هواپیما متناسب با ناوگانشان را خریداری کنند. به همین جهت اگر اعلام می‌شود با شرکت‌های هواپیمایی داخلی با ایرباس، بوئینگ یا ATR و بمباردیه و دیگر شرکت‌های هواپیماسازی و فروش هواپیما وارد مذاکره شده‌اند و تفاهمنامه‌های اولیه امضا کرده‌اند به این دلیل است که ناوگان مورد نیاز و همخوان با برنامه بازرگانی خود را تهیه کنند.

عابدزاده تأکید کرد: پروسه خرید هواپیما یک امر زمانبر است و سریعاً اتفاق نمی‌افتد، تا رسیدن به قرارداد نهایی باید مراحل بسیاری پشت سر گذاشته شود تا در نهایت با تامین منابع مالی، هواپیماهای مورد نیاز خریداری و وارد ناوگان کشورمان شوند. در این راستا نیز بوئینگ با بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مذاکره کرده و تفاهمنامه‌هایی امضا شده است و چارچوب‌های خرید هواپیماها در قالب این تفاهمنامه‌ها مشخص شده است اما هنوز به قرارداد نهایی منجر نشده است که امیدواریم پس از طی مراحل مربوطه به این مرحله هم برسیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که در زمینه تامین مالی شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای خرید هواپیماهای جدید چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است، گفت: تامین مالی شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیماهای جدید مهم‌ترین مساله‌مان در نوسازی ناوگان است. به هر حال شرکت‌های هواپیمایی داخلی از ساختارهای مالی مناسبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند از بازار داخلی منابع مالی خرید هواپیما را تامین کنند. به همین دلیل این شرکت‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند تا وارد بازارهای جهانی شوند. البته این امر مستلزم رفع مشکلات بانکی در سطح بین‌المللی است. متاسفانه به‌رغم اجرای برجام ما در زمینه مسائل بانکی و تبادلات مالی با محدودیت مواجهیم. در حال حاضر این امر مزید بر علت شده است و امیدواریم با توجه به تلاش‌هایی که بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در برقراری روابط با کارگزاری‌های بانکی در سطح جهان انجام می‌دهند، این مسائل برطرف و زمینه برای حضور شرکت‌های هواپیمایی‌مان در بازار جهانی فراهم شود.

او افزود: در این راستا قبلاً هم اعلام کرده‌ایم و حتی دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر آن تاکید ویژه‌ای دارند که شرکت لیزینگ هواپیمایی راه‌اندازی شود تا از این طریق به شکل اجاره به شرط تملیک و فاینانس مستقیم منابع مالی خرید هواپیماهای نو فراهم شود. به این امر توجه داشته باشید که در دنیا خرید هواپیما عمدتاً به شیوه لیزینگ انجام می‌شود چراکه هزینه خرید هواپیما بسیار سنگین است و خرید نقدی انجام نمی‌شود. ما هم در تلاش هستیم روش‌های معمول خرید هواپیما را برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی پیاده‌سازی کنیم. خوشبختانه مذاکرات خوبی با فروشندگان بزرگ هواپیما در دنیا در حال انجام است و آنها نیز تاکنون با ما همکاری لازم را در زمینه تامین مالی خرید هواپیما انجام داده‌اند چراکه به بازار ایران اعتقاد دارند و می‌دانند که در این بازار سود می‌برند. بنابراین در زمینه خرید ایرباس نیز از این طریق به دنبال تامین مالی منابع خرید هواپیماهای تفاهم‌شده هستیم.

عابدزاده همچنین درباره این موضوع که «گفته می‌شود وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در خرید هواپیما دچار بلندپروازی شده‌اند و این امر ممکن است بخش حمل و نقل هوایی را با مشکل مواجه کند»، عنوان کرد: معتقدم کسانی که این‌گونه مسائل را مطرح می‌کنند از پروسه و مراحل خرید هواپیما آگاهی ندارند. باید توجه کنیم پروژه خرید هواپیما امری زمانبر است. به طور مثال در خرید 111 فروند هواپیما از ایرباس مدت زمان هفت تا هشت سال در نظر گرفته شده است. در مورد خرید هواپیما از بوئینگ هم حدود پنج تا شش سال زمان نیاز است. این هواپیماها به تدریج وارد ناوگانمان خواهند شد. بنابراین این کارشناسی نیست که بگوییم ما در این زمینه دچار بلندپروازی شده‌ایم.

او یادآور شد: اگر منتقدان ما از مسائل و مشکلات بخش حمل و نقل هوایی خبر داشتند این‌گونه صحبت‌ها را مطرح نمی‌کردند. به هر شکل ما به دنبال آن نیستیم در شرایط فعلی که کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است بار مالی جدیدی بر دوش دولت بگذاریم. بنابراین حدود 10 تا 15 درصد منابع از سوی شرکت‌های خریدار هواپیما تامین خواهد شد و بیش از 80 درصد منابع توسط شرکت‌های هواپیمایی از طریق لیزینگ و حضور در بازارهای جهانی تامین می‌شود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    40 6
    باید دولتی پیدا شود که زیرساخت ها را بازسازی و به روز رسانی کند. حمل و نقل به خصوص هوایی یکی از مهم ترین زیرساخت هاست. بدون زیرساخت ها فرق ایران با کشورهای آفریقایی فقط در داشتن نفت است و روز به روز کشورمان عقب مانده می شود. حالا که دولت روحانی تمام تلاشش را می کند که با وجود تحریم دلار باز هم هواپیما بخرد نشان از شجاعت و کاردانی روحانی دارد. آخوندی هم وزیر باسوادی است. به دولت اعتماد کنیم وگرنه سال دیگر برج مراقبت فرودگاه امام هم مثل دکل نفت گم می شود....
    • محسن BE ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
      3 0
      مابه دولت اعتمادداریم ولی قراراست طبق اصل44ایران ایربه بخش خصوصی واگذارشودونبایدقیمت وتعهداتش سنگین شودکه قادربه خریدباشند.درضمن بخش خصوصی خودش میتواندبصورت اجاره بشرط تملیک بهترین هواپیماهارابخردوتاحالاهم خریده لذااجازه تاسیس بیشتربه بخش خصوصی الان درالویت است. دولت هم بایدسرمایه خودش رادر2 خطه کردن راه آهن سریع السیرازتهران به تمام شهرهای مجاورکه حل مشکل مسکن وترافیک وآلودگی هوای پایتخت راباعث میشود متمرکزکند
  • زمانی A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    19 10
    ای ایها الناس به فکر سیستم حمل و نقل عمومی باشید...97 درصد مردم از خدمات عمومی استفاده میکنند
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    1 2
    چرا فکر میکنند در خریر هواپیما بلندپروازی شده؟ اکثر ناوگان فعلی هواپیمایی ما به دلیل فرسوده بودن باید از رده خارج شوند چون مستقیم با جان انسانها سروکار دارد 37 سال از انقلاب میگذرد هواپیماهایی بوده که در زمان رژیم گذشته هم عمری ازشان گذشته بود و وقت آن بود با آن همه سانحه و سقوط که داشتیم ناوگان هواییمان بازسازی شود
  • اینده IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    4 2
    اگر دولت روحانی یک کار عاقلانه کرده باشد انهم خرید هواپیما به تعداد زیاد است که ارزومندم تحقق پیدا کند
  • بی نام GB ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    2 3
    اگر این هواپیماها رو بهتون دادند، من اسمم رو میزارم شلغم .