شهروند نوشت: حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران در شورای شهر درحالی ادامه دارد که این حسابرسی‌ها امسال با حواشی کم‌سابقه‌ای دنبال می‌شود و درجریان همین حواشی شنیده می‌شود، به شکایت بعضی از اعضای شورا هم ختم شده است. اعضای شورا همچنان از مقاومت دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های شهرداری تهران و شفاف نبودن اطلاعات مالی آنها خبر می‌دهند.

پس از یک دوره انتقادات بسیار شدید به عملکرد مالی شهرداری تهران در‌ سال ٩٢ و طرح انتقادات کم‌سابقه اعضای شورای شهر تهران از شهرداری، این روزها شورای شهر پایتخت دست‌کم در ظاهر روزهای آرامتری را سپری می‌کند. دیروز جلسه دیگری از حسابرسی مربوط به عملکرد مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها در شورای شهر تهران برگزار شد. البته بدون حضور خبرنگاران و رسانه‌ها و برخلاف هفته‌های گذشته که مشروح گزارش حسابرسی روی سایت شورای شهر تهران منتشر می‌شد،‌ در این جلسه جزییات بسیار محدودی درحد یک خبر کوتاه از این جلسه انتشار یافت. محدودشدن جریان اطلاع‌رسانی درباره آنچه درجلسات حسابرسی شورای شهر تهران می‌گذرد، البته اتفاقی نیست و پس از بالاگرفتن نقد و نظرها درباره وضع مالی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران حالا دیگر شورای شهر تهران اطلاعات مربوط به جلسات حسابرسی را خلاصه منتشر می‌کند.

برای مثال سایت خبری شورای شهر تهران برای جلوگیری از طرح انتقادات تازه علیه شهرداری تهران، از مشروح جلسه دیروز شورا در یک خط نتیجه بررسی حسابرسی سازمان میادین میوه و تره‌بار را اعلام و مشروح مذاکرات را حذف کرد اما درمقابل اظهارنظرهای مهدی چمران، رئیس اصولگرای شورای چهارم درحمایت از محمدباقر قالیباف شهردار تهران را که عملکرد مالی شهرداری را ستوده و مورد تقدیر قرار داده بود، تمام و کمال منتشر کرد. به نوشته سایت خبری شورای شهر تهران، درجلسه دیروز شورای شهر تهران گزارش حسابرسی مربوط به سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران اعلام و براساس بندهای استاندارد حسابرسی مشروط اعلام شد.


دراین میان و درشرایطی که برخی اعضای شورای شهر به‌ویژه اصولگرایان تلاش می‌کنند تا فضای شورا و حواشی ناشی از خبرهای مربوط به حسابرسی‌های شهرداری تهران را مدیریت و کنترل کنند، اما منتقدان عملکرد مالی شهرداری تهران همچنان می‌گویند شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران در‌ سال ٩٢ از نظر مالی عملکرد مطلوبی ندارند. ازجمله آنها «رحمت‌الله حافظی»، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری، شورای شهر تهران که دیروز درجریان قرائت گزارش حسابرسی بار دیگر از بسته‌بودن سیستم اطلاعات مالی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: «شرکت‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات را به حسابرسان شورا نمی‌دهند و اطلاعات را کتمان می‌کنند درحالی ‌که کتمان اطلاعات تخلف است.»


حافظی در انتقاد به شیوه‌ای که شهرداری تهران درجریان حسابرسی مالی درپیش گرفته است، گفت: «درهفت بند از این گزارش ١٢ مرتبه از واژگانی همچون «عدم دسترسی به اطلاعات»، «عدم ارایه اطلاعات» و «عدم افشای اطلاعات کامل» استفاده شده، این موارد بیانگر بسته‌بودن سیستم است و براین اساس شورا نمی‌تواند قضاوت و نظارت داشته باشد.»


به گفته این عضو شورا، وقتی سیستم بسته است، نمی‌توان از شورا انتظاری داشت که بتواند وظیفه نظارتی خود را به درستی ایفا کند.


حافظی این رویه و رفتارهای شهرداری تهران را غیرقانونی خواند و گفت: «این رفتارها غیرقانونی است، ما بارها گفته‌ایم که پنهان‌کردن اطلاعات تخلف محسوب می‌شود. مسئولان شهرداری باید دراین‌باره پاسخگو باشند.


او ادامه داد: «حسابرسی استانداردهای خاص خود را دارد و حسابرس هم در این چارچوب کار خود را انجام می‌دهد، این‌که دوستان می‌گویند تهاترها و نگهداشتن حساب آنها سخت است، قابل پذیرش نیست. پس از اتمام‌ سال مالی و بسته‌شدن حساب‌ها، حسابرس بررسی‌های خود را شروع می‌کند.»


حافظی گفت: «اگر دوستان نمی‌‎خواهند حقیقت را بپذیرند، نکته دیگری است. فردی که خواب است را می‌توان از خواب بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده، نمی‌توان بیدار کرد.»


ازسوی دیگر روند حسابرسی‌ها نه‌تنها درمیان اصولگرایان، منتقدی مثل حافظی دارد که اصلاح‌طلبانی چون «غلامرضا انصاری»، هم از عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران درجریان حسابرسی‌ها انتقاد می‌کنند. او در گفت‌وگو با «شهروند»، درباره روند حسابرسی‌ها و جلسه دیروز شورا گفت: «حسابرسی شرکت‌ها تمام شد و حسابرسی سازمان آغاز شود اما درجلسه دیروز عملکرد مالی سازمان میادین میوه و تره‌بار هم به دلیل این‌که اطلاعات کافی را دراختیار حسابرسان قرار نداده‌اند، مشروط شد و پذیرفته نشد.»


به گفته انصاری، این درست نیست که در برابر مشکلاتی که در زمینه مسائل مالی شهرداری وجود دارد، عده‌ای می‌گویند؛ عیبی ندارد درگذشته از این هم بدتر بوده است، این‌که در گذشته شهرداری تهران چه وضعیتی داشته، مسأله امروز نیست. مسأله امروز ما این است که با همه اقداماتی که گفته می‌شود، در راستای ساماندهی مالی و شفاف‌شدن عملکرد مالی شهرداری تهران انجام‌شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، از عملکرد شوراهای شهر تهران به‌ویژه در دوره‌های دوم و سوم انتقاد کرد و گفت: «در این آشفتگی و بی‌انضباطی شدید مالی که امروز شاهد آن درشهرداری تهران هستیم، البته همه مشکلات متوجه شهرداری نیست و بخش زیادی از آن هم متوجه عملکرد شورا در دوره‌های گذشته است. اگر شورای شهر تهران در دوره‌های گذشته نسبت به تشکیل دیوان محاسبات شهری اقدام کرده بود، درحالی‌ که رئیس شورا هم رئیس شورایعالی استان‌ها بود و دولت و مجلس هم با هم هماهنگ بودند و می‌توانستند این موضوع را در قالب لایحه‌ای به مجلس ببرند و اگر چنین می‌کردند، ما امروز با چنین شرایطی مواجه نبودیم اما متاسفانه در این زمینه کوتاهی کردند.»انصاری در پاسخ به این پرسش که چرا مسائل مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها امسال برخلاف سال‌های گذشته جنجالی و خبرساز شده است، گفت: «تا جایی که ما می‌دانیم وضع حساب‌های مالی شهرداری تهران در سال‌های گذشته هم شرایط مشابهی داشته و این‌طور نبوده که این مشکلات و بی‌نظمی‌ها تنها در‌ سال ٩٢ وجود داشته باشد و درگذشته هم درجریان حسابرسی‌ها شورا همین دوران را سپری کرده اما چون جلسات پشت درهای بسته برگزار می‌شده و عملکرد شورا شفاف نبوده، مردم خبردار نمی‌شدند. درواقع مشابه این مشکلات و حتی بیشتر از آنها در حساب‌های مالی شهرداری وجود داشته اما واقعیت به مردم گفته نشده است.»


او ادامه داد: «ما بارها گفته‌ایم که جلسه محرمانه در شورا مفهومی ندارد اما هنوز هم هیأت‌رییسه برهمان روال گذشته اصرار دارد اما یکی از دلایلی که امسال درباره مسائل مالی شهرداری بحث و بررسی‌ها بیشتر شده، به دلیل همین شفاف‌سازی بیشتری است که شورای چهارم دنبال می‌کند.»


با همه اینها و تلاشی که برخی اعضای شورا برای شفاف‌سازی بیشتر پشت صحنه مالی شهرداری تهران دارند اما به نظر می‌رسد با وجود ابهام‌ها و نقد و نظرهایی که درباره عملکرد مالی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران در هفته‌های اخیر منتشر شده، عده‌ای تلاش می‌کنند تا پرونده حسابرسی‌ها را هرچه سریع‌تر ببندند. ناگفته پیداست که همزمانی بررسی این حساب‌ها در سالی که انتخابات مجلس در آن برگزار می‌شود، بر جهت‌گیری کلی این موضوع در شورا تاثیر خواهد گذاشت و دست‌کم این‌که اصولگرایان تلاش می‌کنند تا شهردارِ اصولگرای منتخب آنها چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از این درجریان بررسی‌های حساس بودجه‌ای به چالش کشیده نشود.
304 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =