7 تعاونی مسکن کارمندی از وزارتخانه ها و ادارات مختلف، زمین بزرگی را در فاز 6 شهر اندیشه واقع در غرب تهران خریده اند که بیش از 30 سال است بلاتکلیف مانده و اجازه ساخت و ساز نگرفته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بلاتکلیفی زمین هایی که سالهاست خرید و فروش شده، همچنان ادامه دارد. در یکی از نمونه ها، شخصی از خریداران این زمین های بلاتکلیف واقع در غرب تهران، در سرویس مشکلات مردم نوشته سالهاست بیش از 1000 خانواده عضو شرکت تعاونی های مسکن، بلاتکلیف مانده اند.
او در کامنت خود، مشکل را اینطور بیان کرده: با سلام از سال 1373 برخی تعاونی های مسکن کارمندی مثل آموزش و پرورش و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در فاز 6 اندیشه کرج اقدام به خرید زمین نموده اند لکن تاکنون مجوز ساخت توسط شهرداری داده نشده اس لطفا پیگیری نمائید.بیش از 1000 نفر بیش از 20 سال است گرفتار این موضوع هستند.

در این رابطه با آرش عمیدی معاون شهرسازی شهر اندیشه گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

سوال مطرح است که چرا 22 سال است خریداران این اراضی بلاتکلیفند و خانه سازی در آنجا انجام نمی شود؟
اولا این مشکلات مربوط به مربوط به دهه 60 است و زمان آن بیش از 30 سال است. حضور ذهن داشته باشید وقتی این زمین ها را از شرکتی به نام خوابیش خریدند که آن شرکت نیز از کمیته امداد این اراضی را خریده بودند. مدتها مالکیتشان در دادگاه زیر سوال بود. اینجا آن زمان شهر نبود. طرح جامع در سال 79 و طرح تفصیلی شهر اندیشه در سال 82 تهیه شد و اینجا شهر شد. در ابتدا شرکت عمران داشته کارها را انجام می داده که پرونده این اراضی را برای تغییر کاربری از کشاورزی به مشکونی به کمیسیون ماده 5 ببرند. سال 83 شهرداری تاسیس می شود. شهرداری در 5 مرحله سعی کرده با مالکان توافق کند تا به صورت 30-70 یا 50-50 اراضی را برای سرانه های مختلف عمومی مانند گذر و خیابان و میدان و مسجد تصرف کند. هر فازی مسجد، خیابان، میدان می خواهد. اعضای تعاونی ها گفتند خیر، توافق نمی کنیم.

چرا توافق نکردند؟
آنها به بندی از قانون زمین شهری استناد می کنند که می گوید حقوق مالکانه 1000 متر به بالا تعلق می گیرد. در نهایت سال 89 بنده آمدم و توافق کردیم بدون اینکه مالکان این اراضی سانتی متری زمین بدهند، پول سرانه ها را بدهند و زیربناها شکل بگیرد. شورای شهر هم این توافقنامه را تصویب کرد. وقتی وارد کار شدیم متوجه شدیم که فازهای 5 و 6 شهر اندیشه تداخل دارد. این یک بحث حقوقی بزرگ است. بعد هم کمیته امداد گفت اساس پیاده سازی زمین اشکال دارد. خودشان کارشناس معرفی کرند که کار خرابتر شد و اختلافات بیشتر شد.

در نهایت این اختلافات ادامه دارد؟
در اسفند 94 شهرداری موفق شد کمیته امداد، شرکت عمران، نمایندگان فاز 6 را دور هم جمع کند و شهرداری تقبل کرد با هزینه خود، نقشه برداری و کارشناسی کند تا مشکل حل شود. ولی باز هم کمیته امداد گفت شرکت عمران مشکل دارد و شرکت عمران گفت کمیته امداد مشکلساز است. در این بین هم شهرداری مکلف شد 200 میلیون تومان خرج کارشناسی و نقشه برداری کند تا در زمان صدور پروانه از مالکان اراضی اخذ شود. بگذریم از این که شرکت عمران نماینده معرفی کرده ولی کارشناسی معرفی نکرده. ولی ما کار را پیش بردیم.
باز هم این 7 شرکت تعاونی با بیش از 1000 اختلافات خود را دارند.


منظورتان چه اختلافاتی است؟
قرار بود آقایان هیات مدیره های این شرکتها طرح تهیه کنند، با مشاور که از سالها قبل در اندیشه کار کرده بود، قرارداد بستند. نقشه ها را آماده کردند. می خواستیم این نقشه ها را به کمیسیون ماده 5 ببریم که مشخص شد سر یک زمین 5 هکتاری در فاز 6 کار مشکل دارد و فرستادن پرونده به کمیسیون ماده 5 برای تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی متوقف شد. اخیرا موفق شدیم با تراکم پایه شهری پرونده را برای کمیسیون ماده 5 آماده کنیم و ظرف یک ماه آینده پرونده به کمیسیون ماده 5 می رود. این را هم باید بگویم قرار بود شرکتهای تعاونی نسبت به آماده سازی زمین اقدام کنند. برای اینکه جای پیاده سازی سرانه های مختلف مشخص نشد، آنجا نیز به مشکل برخوردند. شهرداری تمام تلاشش را انجام داده. متاسفانه دوستان هر کدام می نشینند، می گویند باید ساختمان بسازید و خواهش کنید تا ما در املاک ساکن شویم. شهرداری به تعاونی ها گفته قرار است وقتی به من پول بدهید، پول روز را بدهید. قرار نیست من آسفالت کنم و پول را 30 سال بعد بگیرم. برای همین به دوستان دیگر توضیح دادیم اگر بخشی از زمین ها را به شهرداری واگذار کنید، شهرداری مجبور می شود برای حفظ مالکیت خود خیابان بکشد، شما هم هر وقت خواستید بیایید بسازید. وقتی حاضر نیستید یک سانتیمتر زمین برای سرانه های شهری بدهند، کار اینطور گره می خورد.

این مشکل چه زمانی حل می شود؟
وقتی حل مشکل 10 تا دستگاه و به بیش از 1000 نفر سهامدار ربط دارد، ما نمی دانیم. برخی چیزها از اختیار فرد خارج است. تعاونی ها می گویند بیایید سرانه ها را پیاده سازی کنید. به ما ربطی ندارد. آنقدر فشار اجتماعی آوردند که ما مجبور شدیم تا اینجا پیش برویم. اصلا معلوم نیست مالکینی که نمیدانند زمینشان کجاست، مدعی چه هستند؟


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =