مهر نوشت:

نمایندگان کارگران از آغاز غیررسمی مذاکرات تعیین حداقل دستمزد سال ۹۴ در شورای عالی کار خبر می دهند و معتقدند شرایط برای تعیین دو نوع افزایش برای کارگران قرارداد موقت و دائم وجود ندارد و با آن مخالفند.

در مذاکرات پایان سال ۹۲ شورای عالی کار بحث تعیین مزددوگانه برای مشمولان قانون کار در سال جاری مطرح شده بود که در نهایت این سناریو نتوانست مورد موافقت نمایندگان کارگران قرار بگیرد و از دستور کار این شورا خارج شد.

طی سال های اخیر نیز در اینباره که برای افزایش حداقل دستمزد سالیانه کارگران قرارداد موقت و همچنین قرارداد دائم دو نوع افزایش سالیانه دستمزد در نظر گرفته شود، مباحث فراوانی مطرح شده است.

پیشنهاد دهندگان این نوع از افزایش حقوق ها می گویند، تعیین دستکم ۱۰ درصد افزایش بیشتر برای کارگران قرارداد موقت نسبت به کارگران قرارداد دائم می تواند کارفرمایان را مجاب کند تا درباره تغییر قراردادهای کاری کارگران قرارداد موقت تصمیماتی را اتخاذ کنند.

آنها معتقدند چون قریب به اتفاق نیروها در بنگاه ها با قرارداد موقت مشغول به کار هستند، از اینرو اگر کارفرمایان بخواهند به آنها دستکم ۱۰ درصد نسبت به کارگران دائمی حقوق و دستمزد بپردازند، سالیانه مبالغ زیادی را باید صرفا برای قرارداد موقت بودن نیروهای خود تامین کنند؛ بنابراین این سناریو می تواند به آنها انگیزه مالی کافی برای اصلاح قراردادها را بدهد.

اما مخالفان می گویند کارفرمایان به جای اینکه به اصلاح قراردادها برای جلوگیری از افزایش هزینه های خود بیاندیشند، معمولا ترجیح می دهند که تعدیل نیرو کنند و با تعداد کمتری از نیروها، بنگاه را اداره کنند و این نوع افزایش دستمزد عملا کاربردی نخواهد داشت.

یکبار در سال ۸۷ شورای عالی کار افزایش ۱۰ درصد بیشتر دستمزد سالیانه را برای کارگران قرارداد موقت تصویب کرد که در نیمه سال به دلیل آنچه که اختلاف بین کارگران قرارداد دائم و موقت و همچنین ناتوانی بنگاه ها در اجرا؛ این مصوبه در نیمه همان سال متوقف شده بود.

رحمت الله پورموسی با بیان اینکه جلساتی از طریق کمیته های تعیین دستمزد سال ۹۴ کارگران در جریان است گفت: طرح بحث مزد منعطف و مسائل مربوط به ارتباط بین بهره وری نیروی کار با میزان حقوق دریافتی، باید در نشست های اصلی شورای عالی کار بررسی شود.

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: بزودی به نمایندگان استان ها درباره برگزاری نشست های بررسی وضعیت دستمزد و معیشت کارگران ابلاغیه هایی را صادر خواهیم کرد.

این مقام مسئول کارگری کشور گفت: همچنین از استان ها خواسته می شود تا پس از انجام بررسی های خود، نتیجه جمع بندی ها را به کانون عالی برای طرح در نشست های شورای عالی کار ارائه کنند.

پورموسی در خصوص احتمال طرح دوباره موصوع مزد منعطف و دوگانه در شورای عالی کار ادامه داد: در گذشته این برنامه برای ایجاد انگیزه در کارفرمایان مطرح و اجرا نیز شده است که متاسفانه باعث ایجاد اختلاف بین کارگران تازه وارد و قدیمی شده بود.

او گفت: نمایندگان کارگران به صورت کلی به انعقاد قراردادهای موقت اعتراض دارند و باید در این بخش یک ساماندهی جدی انجام شود. با این حال، با این طرح که حقوق کارگران باسابقه از رشد مناسبی برخوردار باشد، موافقیم.

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: به صورت کلی، این طرح دارای نواقصی در اجرا است که بهتر است از طرح دوباره آن در شورای عالی کار خودداری شود.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی RO ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    9 0
    همیشه خدا حق کارگران زحمتکش و نقش آنها نادیده می شود
  • میثم IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    11 1
    کارگران باید 25 درصد باشه والا فایده نداره
  • بی نام FI ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    9 3
    هیچ عقل سالمی نمی اید قرارداد دائم با کارگر ببند چون که اگه کارگر بد از آب در امد و کاری نبود طبق قانون کار نمی شود اخراجش کرد. که متاسفانه خیلی پیش می آید که یه کارگر نه تنها خودش درست کار نمی کند بلکه چهارتا کارگر نون حلال خور را هم از راه به در می کند. کلا یسری هستن تو این مملکت نه دوست دارن کار کنند و نه دوست دارن موفقیت دیگران رو ببنیم. این هم شده آخر عاقبت ما این قانون رو نمی شود به کارفرمایان تحمیل کرد چون اونایی که بدون رانت و دزدی کارخانه داری می کنند کارت به استخوانشون رسیده بجای دائمی کردن دیگه قرارداد هم نمی بندند و کرکره رو میدن پایین. کارگر اگه کاری باشه کارفرما مرض نداره که قراردادش رو تمدید نکنه و عملا دائمی یا موقتی بودن هیچ فرقی هم نداره
    • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      8 0
      شما حرفت درسته ولی چرا باید انقدر دست کارفرما ها رو باز بزارن که هر کاری دلشون خاست با کارگر بکنند؟؟ مگه برده خریدن؟؟؟ برادر من قانون ایراد داره به من کارگر ربطی نداره که کارفرما نمیتونه مدیریت کنه و ورشکست میشه من با زن و بچه بیکار بشم؟؟پس امنیت و آرامش من کجاس توو این قانون
  • رضا A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    11 1
    مهمترازافزایش حقوق امنیت شغلی کارگران است،یعنی تبدیل قراردادموقت به دائم