وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: امام رضا(ع) هجرت کرد تا اسلام را از غربت نجات دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: حضرت رضا(ع) به جدا شدن از شهر پیامبر(ص) رضایت داد و راه طولانی مدینه تا مرو را پیمود تا آیین نبوی و اسلام عزیز را از غربت نجات بخشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، نخستین دوره جشنواره امام رضا(ع) در سال 1382 به صورت استانی در خراسان آغاز شد و در سال 1387 و همزمان با برپایی ششمین دوره، علاوه بر مشارکت تمامی 30 استان کشور، نمایندگی‌های فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در 15 کشور جهان نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کردند.

بدین ترتیب جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) رنگ و بوی بین‌المللی به خود گرفت و اکنون در آیین اختتامیه جشنواره، از هشت خادم برگزیده فرهنگ رضوی در داخل و هشت خادم نمونه در سطح بین‌الملل تقدیر به عمل می‌آید. به گفته سیدجواد جعفری که دبیری جشنواره را بر عهده دارد، تاکنون بیش از 140 اثر مکتوب از آثار جشنواره منتشر شده که رقم قابل توجهی است.

یکی از این آثار مکتوب، کتاب «رایحه رضوی» شامل گفت‌وگو با خادمان برگزیده بخش بین‌المللی جشنواره امام رضا(ع) است که سال گذشته کتاب نخست آن چاپ شد و امسال کتاب شماره دوم با مقدمه عالی‌ترین مقام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر و توسط وی رونمایی شده است.

دکتر علی جنتی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: سلام و درود برمولايمان، حضرت علی‌بن موسی‌الرضا المرتضی(ع)، همو که به جدا شدن از مدينه‌النبي شهر پيامبر، رضايت داد و به رضايت الهی گردن نهاد. راه طولاني مدينه تا مرو را پيمود تا آيين نبوی و اسلام عزيز را از غربت نجات بخشد... همو که نعمت ولايت بر ما ارزاني داشت و تنها رضاي خدا را ‏طلبيد و نسبت به مؤمنان امام رئوف بود و فرمود: «مَن فَرَّجَ مِن مُؤمنٍ، فَرَّجَ اللّه‏ُ عَن قَلبِهِ يَومَ القيامَه»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این مطلب آورده است: انسان‌ها در اين دنيا غريب‌اند و او امامِ غريبان است و کاروان‌سالارِ مسافرانِ عشق؛ مسافراني كه با تأسی به معارف و فرهنگ به جامانده از اهل‌بيت عصمت و طهارت به دروازه‌های ملکوت راه‌ يافته‌اند... وقتی به ضريحِ‌ تابناك آن حضرت چشم مي‏دوزيم و با او زمزمه می‌کنيم، رازهايمان از نگاه‌هايمان مكشوف می‌شود. از او مي‌خواهيم كه رازهای نهاني‏مان را بخواند و زائرانش را که به نوشيدن جرعه‏اي از نگاه‌ِ او دل‏خوشند، همچون کبوتران گنبدش پناه دهد.

در بخش دیگری از این مقدمه می‌خوانیم: هشتمين امام شيعيان، فرزند پيامبر است و خورشيدِ خراسان، خورشيد هميشه تابان ايران که می‌درخشد و شعاع نورش می‌تواند از هزاران دل بگذرد و فصل مشترک قلب‌ها شود. شعاع نوری که از سرزمين توس تا دورترين شهرها و روستاها در سراسر جهان امتداد می‌يابد و كانون جغرافيای يک‌دلی و مهربانی می‌شود. نوری که درخشش آن هر روز افزون‌تر می‌شود و اشتياق برای نجوا کردن با امام را دو صدچندان می‌کند و شيفتگانش را در دور دست‌ها فرا می‌خواند تا برای رسيدن به حقيقت و درک فضايل امامت و دست‌يافتن به منبع معارف و فضايل رضوی بی‌پروا گام بردارند.

جنتی با اشاره به موضوع کتاب که گفت‌وگو خادمان برگزیده رضوی است، می‌نویسد: اينها بذرهايی بوده‌اند که نسيم روح‌بخش رضوی در سراسر جهان پراکنده است و امروز شاهد باليدن و باروري آنان در همه جای دنيا هستيم تا رايحه عطرآگين امام رئوف در سراسر جهان منتشر شود. امروز بسياری از مشتاقان امام علی بن موسی الرضا(ع)، مروج فرهنگ شيعی و به تبع آن فرهنگ رضوی در کشورهای خويش شده‌اند و با تأسيس مراکز علمی‌، پژوهشی، آموزشی و ترجمه و تأليف آثار مرتبط با فرهنگ رضوی فعاليت‌های ارزشمندی انجام داده‌اند و در اين ميان، جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) در اطلاع‌رسانی، تشويق و ترغيب اين خادمان بين‌المللیِ فرهنگ رضوی نقشی بی‌بديل داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان مقدمه خود خاطرنشان می‌کند: اين عنايت حضرت ثامن‌الحجج امام رضا (ع) است که فاصله‌ها را از ميان برداشته و دل‌ها را به هم نزديک ساخته است. اين شعاع نوری است که از مرکزِ قدسِ رضوی تا دورترين نقاط عالم ‌تابيده و همه را به وحدت و همدلی دعوت کرده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =