واحدمرکزی خبر نوشت:

ایران و کشورهای گروه پنج به اضافه یک روز سه شنبه علاوه بر تصمیم در مورد تمدید مذاکرات برای مدت یک هفته دیگر ، نشانه های بیشتری را منتشر کردند که نشان داد در حال نزدیک شدن به یک موافقتنامه هسته ای جامع هستند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی یوراسیا ورلد ویو، ایران و گروه پنج به اضافه یک طی 72 ساعت گذشته به پیشرفت هایی در حل مسائل مهم اشاره کرده اند که همچنان باقی مانده است.
- ذخایر اورانیوم : آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام خواهد کرد ایران به هدف مشخص شده در موافقتنامه موقت نوامبر سال 2103 درخصوص کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده پنج درصد خود به کمتر از هفت هزار و 600 کیلوگرم عمل کرده است.
مخالفان موافقتنامه هسته ای با ایران پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه مه اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده پنج درصد ایران 9 درصد افزایش یافته و به هشت هزار و 700 کیلوگرم رسیده است ، تلاش کردند عدم پایبندی تهران را به تعهد خود برجسته کنند.
ایران پیشتر همه ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصد خود را به اکسید یا صفحات سوخت تبدیل کرده است که به این ترتیب استفاده از چنین ذخایری برای یک برنامه نظامی بسیار دشوار یا غیر ممکن می شود.
- بازرسی از مراکز و تاسیسات نظامی : یک مقام بلندپایه آمریکا روز دوشنبه تایید کرد واشنگتن بر بازرسی ها از مراکز نظامی ایران پافشاری نخواهد کرد.
وی افزود: آمریکا به هرکسی اجازه نمی دهد وارد مراکز نظامی این کشور شود بنابراین نمی توان انتظار داشت بتوانیم به هر مکانی که خواستیم وارد شویم ، چنین چیزی نمی تواند مناسب باشد.
موضع کلی ایران که آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم این کشور نیز بر آن تاکید کرده این است که هیچ بازرسی از هیچ مرکز غیر هسته ای یا مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران انجام نخواهد شد.
با این حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته با بیان اینکه نه همه مراکز بلکه برخی از آنها می تواند مورد بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد ، به یک مصالحه اشاره کرد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در اظهاراتی جنجالی گفت، آمریکا به دنبال خاتمه دادن به مسائل گذشته برسر برنامه هسته ای ایران نیست. این اظهارات نشانه ای از محدودیت در مقدمات برای بازرسی های آینده و تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
- زمان لغو تحریم ها : یک مقام ایرانی اواخر این هفته در گفتگو با تریتا پارسی فعال برجسته گفت توافق درباره یک جدول زمانی پیچیده برای لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا و آمریکا نزدیک است.
این مقام ایرانی به اقدامی سه مرحله ای اشاره کرد که در آن زمان لغو تحریم ها کاملا با اجرای مفاد موافقتنامه توسط ایران طی چند ماه آینده مرتبط است.
وزیران امور خارجه ایران و گروه پنج به اضافه یک یعنی آمریکا ،‌ روسیه ، چین ، انگلیس و آلمان روز سه شنبه به وین بازگشتند تا به تلاش برای دستیابی به موافقتنامه ای نهایی ادامه دهند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کرمانی A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    126 4
    انشالله که خیره
    • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      2 0
      نظرم به نظر گالیور نزدیک تره