در جریان هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز که در چابهار برگزار شد، حدود ۳۴۵ میلیارد ریال به عنوان کمک خیرین به مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان جمع آوری شد که بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال آن به مدرسه سازی در چابهار اختصاص دارد.

به گزارش خبرآنلاین از سیستان و بلوچستان؛ هفدمین جشنواره خیرین مدرسه ساز با معاون مشارکت های وزارت آموزش و پرورش و معاون فرهنگی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه، استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مهمانان ویژه چهارشنبه شب در چابهار برگزار شد.

در این جشنواره، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در راستای افزایش مشارکت مردمی در ساخت و ساز مدارس ، استانداری تعهد می کند نه معادل (50 درصد) مبلغ خیرین، بلکه 1.5 برابر بیشتر از تعهدات خیرین اعتبار برای احداث فضاهای فیزیکی تخصصی دهد.

علی اوسط هاشمی گفت: در سالجاری اعتبارت کشوری نسبت به سال قبل بیش از 100 میلیارد ریال کاهش داشته است. به دلیل اهمیتی که به این حوزه قایل هستیم، اعتبارات استانی به قدری افزایش دادیم که اعتباری کل این حوزه نسبت به سال گذشته کاهش نداشته باشد.

او گفت: شاخص ماندگاری تحصیلی دانش آموزان 90 درصد است که این شاخص در استان سیستان و بلوچستان 60 درصد است. خروج 30 درصد دانش آموزان از تحصیل و همچنین وجود بیش از 500 هزار نفر بی‌سواد نشان‌دهنده کاستی های فراوان در سطح استان است.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستانی،‌ هم اینک در سطح استان 136 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد: وجود این همه بازمانده از تحصیل زنگ خطری برای آینده است و بایستی برای رفع این مشکلات اقدامات انقلابی و جهادی کرد. امیدواریم با همدلی و وحدت نظر همه مسوولان و مردم و اقشار مختلف در یک طرح 4 ساله بشود نرخ سرانه آموزشی استان را از 3.01 فعلی به میانگین کشوری یعنی 4.7 متر مربع سرانه فضاهای آموزشی کشوری برسد.

مزیت استان سیستان و بلوچستان

در بخشی از این مراسم معاون فرهنگی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خواستار توجه آموزش و پرورش در خصوص کیفیت آموزش شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی زم گفت: فقدان توانایی، دانایی و امکانات در نظام آموزشی و پرورش ما بیداد می‌کند و به واسطه این فقدان‌ها بسیاری از سرمایه‎های اجتماعی و انسانی کشور در حال هدر رفتن است. همچنانکه در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی توجه های ویژه در حال انجام است ، نیازمند این هستیم که برای کیفیت آموزش در راستای دانایی محوری و ایجاد سرمایه اجتماعی و انسانی در کشور تلاش کنیم.

او گفت: در استان سیستان وبلوچستان مزیتی به نام سرمایه اجتماعی و همبستگی ملی و مذهبی به مفهوم واقعی وجود دارد و بایستی از این سرمایه اجتماعی در راستای منافع مردم و کشور برنامه ریزی مناسبی کرد.

فاجعه سرانه آموزشی در چابهار

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار نیز هفتدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز گفت: سرانه فضای آموزشی در شهرستان چابهار 2.44 به ازای هر دانش آموز است و این در حالی‌ست این شاخص در استان 3.01 است و این یعنی چابهار در بین 19 شهرستان استان در رده 17 از نظر سرانه آموزشی قرار دارد.

احمدعلی موهبتی گفت: همچنین بر اساس آمار بیش از 415 مدرسه تخریبی و 248 مدرسه نیازمند تعمیرات اساسی در چابهار وجود دارد و این یعنی چیزی به نام فاجعه.

او از فعالیت های ویژه خیرین مدرسه ساز در چابهار خبر داد و گفت: با همت همه مردم و مسوولان ، انقلاب مدرسه سازی و امور خیریه اى در چابهار آغاز شده است و با برگزاری چندین جلسه در روزهای گذشته بیش از 110 میلیارد ریال تعهد خیریه از سوی بومیان شهرستان چابهار تقبل شده است. مردم چابهار همچنین ساخت بیش از 60 مدرسه را به عنوان مشارکت با دولت نیز تعهد کرده اند.

کمک های خیرین برای مدرسه سازی در چابهار

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار نیز در این جشنواره با اشاره به تفاهم نامه دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با وزارت آموزش و پرورش گفت: منطقه آزاد چابهار 30 میلیارد ریال به عنوان 50 درصد در سهم مشارکت در ساخت مجتمع نمونه مردمی در روستای تیس اختصاص داده است.

حامدعلی مبارکی همچنین از تعهد 10 میلیارد ریالی کارکنان منطقه آزاد براى مشارکت در مدرسه سازی خبرداد.

محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور نیز در این جشنواره گفت: خیرین بومی استان سیستان و بلوچستان در مشهد بیش از 85 میلیارد ریال و در این همایش نیز بیش از 110 میلیارد ریال وجه نقد تعهد کرده اند. با توجه به همه کمک ها، امیدواریم استان سیستان و بلوچستان با مشارکت 300 میلیارد ریالی در سالجاری رکورد مشارکت‌پذیری در امر مدرسه‌سازی در کشور را بشکند.

او گفت: سومین جشنواره و همایش خیرین استان سیستان و بلوچستان را در تهران برگزار می کنیم تا بومیان ساکن در تهران نیز بتوانند مشارکت جدی در احداث فضاهای فیزیکی داشته باشند.

گفتنی است؛ سرجمع کمک خیرین مدرسه ساز به سیستان و بلوچستان بیش از ۳۴۵ میلیارد ریال شد که بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال آن به مدرسه سازی در چابهار اختصاص دارد. 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقا محسن CA ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    9 1
    بالا بردن سطح تحصیلات در مناطق محروم بهترین راه رفع فقر هست. به نظرم سازمانهایی مثل کمیته امداد و خیرین، باید مثل کشورهای پیشرفته بورسیه های تحصیلی را کسترش بدهند تا فقرا را تشویق به درس خواندن بکنند تا کسی به خاطر بی پولی تحصیل را ترک نکند.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    1 2
    به جای اینکه این هزینه ها رو خرج مدرسه مسجد یا ... بکنید، خرج کنید یک صنعتی اونجا پا بگیره تا مردم بتونند شکمشون رو باهاش سیر کنند.
  • بی نام AU ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 1
    این پول هم پرید، کاشی نمی پرید
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    1 1
    5 معلم عزیر مملکت کشته شد فانی بس کن .برو نامرد
  • رضا A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    1 0
    همه ی کارها که به عهدی مردمه از پول اب و برق و ماژیک برگه گرفته تا سخت مدرسه پس شما اقای وزیر چیکاره اید اونجا نشسته اید؟مدارس و اموزش و پرورش داره توکل بر خدا و مردم پیش میره