پنل خورشیدی که امواج اقیانوس را پشت سر می‌گذارد/منبع عظیم تولید انرژی

ایرنا نوشت: محققان یک سیستم جدید پنل خورشیدی ساختند که قادر است امواج خطرناک اقیانوس را بدون اینکه کوچکترین تغییری در عملکرد آن حاصل شود، به خوبی تحمل کند.

اين مجموعه كه توسط محققان دانشگاه وين واقع در اتريش توليده شده، شامل چند پلتفرم به طول 100 متر است و روي يك سيستم شناور جديد موسوم به Heliofloat قرار مي گيرد. اين سيستم شناور امكان حركت پنل هاي خورشيدي را روي شديدترين امواج اقيانوس فراهم مي كند و مانع درهم شكستن آن مي شود.


محققان براي ساخت اين سيستم شناور، ابزارهاي شناور متداول را با سيلندرهاي انعطاف پذيري جايگزين كردند كه انتهاي آن ها باز است. اين سيلندرها به جاي جذب انرژي مكانيكي امواج، انرژي را تعديل مي كنند و به محيط باز مي گردانند.
محققان دانشگاه وين معتقدند سيستم Heliofloat قابليت پشتيباني از پلتفرم هايي به ابعاد زمين فوتبال را در خروشان ترين آب هاي جهان دارد. نكته كليدي سيستم اين است كه Heliofloat با استفاده از شناورهاي باز ساخته شده است. وقتي يك پلتفرم روي شناورهاي متداول بسته و پر از هوا نصب مي شود، اين شناورها براي تحمل امواج سهمگين اقيانوس بايد داراي ساختاري بسيار مستحكم و سنگين باشند.
شناورهاي Heliofloat از جنس مواد نرم و انعطاف پذيري ساخته شده اند كه قسمت بالاي آن ها هوا را محبوس كرده است. از آنجاكه در اين سيستم هوا با آب ارتباط مستقيم دارد، درون شناورها سيلندري از هوا ساخته مي شود كه عملكردي شبيه به ضربه گير دارد. بدين ترتيب در اثر امواج، آب درون شناورها بالا و پايين مي رود در حالي كه پلتفرم در وضعيت نسبتا پايداري قرار دارد.
نمونه اوليه اين سيستم در نمايشگاه تجاري Hannover Messe رونمايي خواهد شد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =