۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

ایرنا نوشت: کرملین اعلام کرد عضویت سوئد در ناتو خط قرمز روسیه است.

پس از هشدارهای كاخ كرملین و وزیر دفاع روسیه علیه توسعه توان نظامی ناتو نزدیك مرزهای این كشور، سرگئی لاوروف تاكید كرد: اگر سوئد عضو پیمان آتلانتیك شمالی شود، وزارت دفاع و ستاد كل نیروهای مسلح روسیه تدابیر متقابل را اتخاذ خواهند كرد.

لاوروف در مصاحبه با روزنامه سوئدی «داگنزنایتز» گفت: اگر استكهلم عضو ناتو شود، این باور را نخواهیم داشت كه در صدد حمله به روسیه برخواهد آمد، ولی توان نظامی سوئد تحت فرماندهی ناتو قرار می گیرد.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: در صورت عضویت سوئد در این پیمان وادار می شویم در مرزهای شمالی تدابیر فنی و نظامی لازم را پیاده كنیم كه وزارت دفاع تعیین كننده طرح های لازم خواهد بود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر در این باره گفته بود: آمریكا بر خلاف اعلام قبلی مبنی بر اینكه در صورت رسیدن به توافق هسته ای با ایران از استقرار سامانه موشكی در شرق اروپا چشم پوشی می كند، تخلف كرده است.

وی افزود كه توافق صورت گرفته در باره برنامه هسته ای ایران سبب نشد واشنگتن از طرح استقرار سامانه موشكی چشم پوشی كند.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: آمریكایی ها در حالی كه اعلام كرده بودند اگر موضوع هسته ای ایران برطرف شود، از استقرار سامانه موشكی منصرف می شوند، بر خلاف وعده داده شده، توانمندی خود را افزایش می دهند و اكنون موشك های جدیدی در شرق اروپا و نزدیك مرزهای ما مستقر می شود.

خبرگزاری پرایم تاس روسیه نیز در این باره نوشته است: هنوز مقام های ناتو در باره عضویت سوئد اظهار نظر قطعی نكرده اند، اما این كشور را شریك مهم و موثر پیمان آتلانتیك شمالی خوانده اند.

همچنین براساس اطلاعات رسانه های روسی، یك مقام ناتو در این رابطه گفت: ارزش ها و چالش های مشتركی با سوئد داریم و نیروهای سوئدی كنار نظامیان ناتو در مواردی با مجوز سازمان ملل (در عملیات صلحبانی) همكاری كرده اند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز چهارشنبه گذشته در یك نشست بین المللی امنیتی در مسكو اعلام كرد كه در صورت ادامه راهبرد توسعه مناطق تحت نفوذ ناتو نزدیك مرزهای ما، توان نیروهای مسلح روسیه نیز افزایش خواهد یافت.
وی افزود: برنامه های مختلف نظامی از جمله استقرار تاسیسات نزدیك مرز روسیه توسط آمریكا و پیمان ناتو، مسكو را وادار می كند تدابیر متقابلی در زمینه فناوری نظامی اتخاذ كند.

شویگو اظهار كرد: واشنگتن و ناتو به استقرار تاسیسات نظامی نزدیك روسیه ادامه داده و با اجرای طرح های خطرآفرین موشكی، مخارج نظامی را افزایش می دهند.

دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرملین مقر ریاست جمهوری روسیه نیز در این باره گفته است: ناتو و غرب در طرح تهدید علیه روسیه پیشگام شده اند و اقدام های عملی را با افزایش توانمندی نظامی خود نزدیك مرزهای كشور ما انجام می دهند.
درپی وقایع سال 2004 اوكراین كه تظاهرات معترضان ضد دولتی و دخالت اتحادیه اروپا و واشنگتن منجر به سقوط دولت این كشور و روی كار آمدن دولتی غربگرا شد، روابط ناتو و مسكو به شدت پرتنش شد و حتی تعلیق دو ساله نشست های این پیمان و روسیه را در پی داشت كه آخرین جلسه چندی پیش آن هم بی نتیجه اعلام شد.

روسیه همیشه از طرح گسترش توان نظامی ناتو نزدیك مرزهای خود انتقاد كرده است و براساس گزارش های انتشار یافته در صورت لزوم از تدابیر دفاعی و نظامی از جمله استقرار سامانه های موشكی راهبردی پرقدرت اسكندر، یگان های ویژه آماده عملیات فوری و بمب افكن های قاره پیما در نزدیك ترین نقاط مرزی به كشورهای عضو ناتو بهره خواهد گرفت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =