نامه نیوز نوشت:

 سابقه نشان داده است که جامعه ایران بسیاری از فعالیت‌های سیاسی مسئولان کشور را یک نوع فعالیت انتخاباتی می‌دانند و بر این باور هستند که بسیاری از کارهای سیاسیون ایرانی پیشینه انتخاباتی دارد. با توجه به این ویژگی اخلاقی، بسیاری رفتارهای این روزهای محمد باقر قالیباف در شهر تهران و محمود احمدی نژاد در کشور را فعالیت‌های انتخاباتی می‌نامند.

به واسطه همین فرضیه می‌خواهیم رفتار سیاسی این دو فعال سیاسی کشور را مورد بررسی قرار دهیم. احمدی نژاد دولت را از دست داده است و قالیباف رقابت انتخاباتی را و همین ویژگی مشترک باعث می‌شود تا این دو همچون زخم خورده‌ها به دنبال تلافی شکست‌های خود باشند.

آنها می‌خواهند این شکست‌ها را در انتخابات ریاست جمهوری جبران کنند نه در انتخابات مجلس! این دو شاید تلاش کنند نزدیکان خود را راهی مجلس کنند اما خود قطعا علاقه‌ای به پوشیدن ردای نمایندگی مجلس ندارند. آنها نمایندگی مجلس را برای خود کوچک می‌دانند و معتقد هستند با نشستن بر روی صندلی سبز مجلس نمی‌توانند به اهداف خود برسند. آنها دوست ندارند تجربه‌ای که احمد توکلی دراین سال‌ها تجربه کرده است را تجربه کنند. توکلی تصمیم گرفت به جای تجربه حضور در انتخابات مختلف ریاست جمهوری به عنوان یک رقیب جدی، حضور در پارلمان را تجربه کند اما قالیباف و احمدی نژاد تنها یک هدف دارند و آنهم رسیدن به صندلی ریاست جمهوری ایران است.

تابلوهای نقاشی‌های معروف جهان و ایران در شهر تهران حکایت از استراتژی تازه قالیباف دارد. براساس همان فرضیه مذکور که هر فعالیتی یک فعالیت انتخاباتی است می‌توان به این برداشت رسید که شهردار تهران با این طرح که اتفاقا مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرار گرفته است، طبقه متوسط تحصیل کرده و روشنفکر تهران را مورد هدف قرار داده است. او که در خرداد 92 بر این باور بود به دلیل فعالیت‌هایش در شهر تهران رای اول شهروندان این شهر در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود بعد از اعلام نتایج دچار یک شوک بزرگ شد. شهردار تهران هم رقابت در کشور را به روحانی واگذار کرد هم رقابت در پایتخت را !

قالیباف به این نتیجه رسیده است که احتیاج به رای طبقه متوسط و تحصیلکرده تهران دارد. نصب تابلوهای معروف نقاش‌های ایران و جهان نیز در همین راستاست. شهردار تهران می‌خواهد با تغییرات گسترده در فضای فرهنگی پایتخت این قشر از جامعه را به خود نزدیک کند. قطعا باید در روزها و ماه‌های آینده شاهد فعالیت‌های فرهنگی از این جنس در شهر تهران باشیم.

رای شهرهای کوچک در سبد احمدی نژاد؟

به نظر می‌رسد قالیباف همچنان در سودای رسیدن به پاستور است و اینبار به دنبال تغییر استراتژی خود است. او نگاه ویژه‌ای به کسانی دارد که به خاطر حرف‌های روحانی در مورد حوادث سال 78 از قالیباف روی برگرداندند. « تهران زیبا و فرهنگی» پلی است که قالیباف می‌خواهد با آن به پاستور برسد و نشان دهد تنها شهردار سرهنگ نیست بلکه می تواند شهرداری فرهنگی و هنری هم باشد.

فعالیت‌های احمدی نژاد طی ماه‌های اخیر نیز حکایت از بازگشت او به صحنه سیاسی کشور دارد. رئیس دولت‌های نهم و دهم برای بازگشت اما استراتژی جالب را در دستور کار خود قرار داده است. احمدی نژادی که در آغاز دولت نهم، سفرهای استانی را در دستور کار خود قرار داد و تقریبا به تمام ایران سفر کرد و به خاطر همین معنا اعتقاد دارد که تنها کسی که به کل ایران سفر کرده است، همین دستور کار را نیز برای بعد از دوران ریاست جمهوری خود یا همان دوران بازگشت در دستور کار قرار داده است.

مردم بسیاری از شهرهای کوچک ایران به دلیل همین سفرها و دیدن احمدی نژاد از نزدیک، طرفدار رئیس سابق جمهور بودند و این طرفداری تقریبا تا سال پایانی دوران ریاست محمود احمدی نژاد ادامه داشت. شهردار سابق تهران، به خوبی می‌‍‌داند که رای تهران و استان‌های بزرگ به رقبای او اختصاص دارد همانطور که در سال 88 و در اوج رقابت‌های انتخاباتی، احمدی نژاد رقابت را در تهران به میرحسین موسوی واگذار کرد. به خاطر همین او بازگشت به قدرت را در رای شهرستان‌ها می‌داند و اعتقاد دارد که از این طریق می‌تواند مسیر بازگشت را برای خود قراهم کند.


سفر استانی احمدی نژاد به تبریز و قم به عنوان دو شهر مهم کشور که یکی نماد قومیت و دیگری نماد مذهب در ایران است خود بیانگر همین معناست. رئیس جمهور سابق ایران به سفر به این دو شهر گرچه در قالب برگزاری مراسم ختمی برای درگذشت مادرش صورت گرفت اما یک احتمال سیاسی را می توان در این امر دید که وی می‌خواست میزان نفوذش در جامعه را مورد سنجش قرار دهد و ببینید که آیا تئوری‌هایش برای بازگشت جواب خواهد داد یا خیر؟


احمدی نژاد در جریان این سفرها یک هدف دیگر را نیز در دستور کار خود قرار داده است، آنهم این که او سعی می‌کند چهره‌های شناخته شده شهرهای بزرگ و کوچک را راضی به حضور در انتخابات مجلس در لوای لیست‌های منتسب به خود کند. رئیس سابق دولت می‌خواهد، افراد نزدیک به خود از شهرستان‌ها راهی پارلمان کند.

قشر مذهبی ایران دیگر هدف احمدی نژاد است. احمدی نژاد در این سفرها و دیدارهای خود، مسجد را به عنوان محل سخنرانی خود انتخاب کرده است. او حتی در تهران نیز به شهر ری و یک مسجد رفت و در مورد 22 بهمن سخن گفت و اینگونه سکوت خود را شکست. احمدی نژاد سخت به دنبال احیای چهره خود نزد قشر مذهبی ایران است. این طبقه اجتماعی ایران اصلی ترین حامی محمود احمدی نژاد در انتخابات 84 و 88 بود. هنوز بسیاری نذر و نیازهای طرفداران احمدی نژاد برای پیروزی او در انتخابات‌ها را فراموش نکرده‌اند. مذهبی‌ها اما بعد از نزدیکی احمدی نژاد به مشایی از او فاصله گرفتند و حتی شدیدترین انتقادها را نسبت به او داشتند. نمونه بارز آن سخنان تند دو مداح معروف تهران یعنی منصور ارضی و سعید حدادیان در مورد رابطه مشایی و احمدی نژاد بود. احمدی نژاد برای بازگشت احتیاج به رای این طبقه دارد و سعی می‌کند با استفاده از ادبیات خاص و حضور در مکان‌ها مذهبی چهره خود را نزد آنها بازسازی کند.

همانطور که از شواهد پیداست قالیباف و احمدی نژاد به دنبال سبد رای کسانی هستند که از آنها روی برگردانده بودند و به همین خاطر فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرده‌اند. انتخابات مجلس و رفتن نیروهای نزدیک به این دو پارلمان می‌تواند وزن سیاسی این دو چهره سیاسی را در کشور مشخص کند. قطعا خرداد 96 آزمون دیگری برای قالیباف و احمدی نژاداست.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =