تاکید و تذکر دوباره به استانداران و فرماندارن: در انتخابات بی طرف باشید

تسنیم نوشت:رئیس ستاد انتخابات کشور ضمن توصیه به فرمانداران و استانداران مبنی بر جلوگیری از هرگونه افزایش هزینه در آستانه انتخابات گفت: مجریان برگزاری انتخابات باید تخلفات را با فوریت گزارش دهند.

محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز در همایش منطقه‌ای انتخابات استان‌های تهران، قم، البرز و سمنان با بیان اینکه انتخابات اسفندماه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، گفت: اهمیت انتخابات برای همه ما روشن است و در نظام ما گردش مدیریت و نخبگان به وسیله رای مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: نظام حاکم بر کشور ما یک نظام مردم‌سالاری دینی است و تفاوت‌های زیادی با نظام‌های مردم‌سالاری دنیا دارد و مشخصه بارز آن اسلامی بودن آن است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر برگزاری قانونی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه، اظهار داشت: همه ما باید قانون را مبنا و ملاک قرار دهیم، به گونه‌ای رفتار کنیم که کاندیداها احساس آرامش و رقابت سالم داشته باشند.

مقیمی خطاب به فرمانداران حاضر در همایش گفت: تک تک شماها مسئول برگزاری انتخابات هستید و باید در رفتارهای‌تان بی‌طرف باشید، همان‌گونه که کاندیداها حق ندارند له یا علیه کسی صحبت کنند، شما نیز نباید به عنوان مسئول برگزاری انتخابات له یا علیه کسی کاری کنید.

به گفته وی فرمانداران و مدیران برگزاری انتخابات باید با فوریت تخلفات انتخاباتی را ثبت و به هیئت‌های نظارت گزارش دهند. همه مسئولین باید قانون را نصب‌العین خود قرار دهند و تا پایان برگزاری انتخابات به هیچ چیز جز قانون فکر نکنند، چرا که اگر طبق قانون حرکت کنیم با خیلی از مشکلات روبرو نخواهیم بود.

وی ادامه داد: مصوبات ستاد انتخابات باید در استان‌ها مورد توجه قرار گیرد و گزارش فعالیت‌ها نیز به ستاد مرکزی انتخابات ارسال شود.

مقیمی با بیان اینکه هیچ کس جز هیئت‌های نظارت و اجرایی حق حضور در حوزه‌های انتخابیه را ندارند، تصریح کرد: اگر در امنیت شهر یا استانی مسئله‌ای خاص به وجود بیاید باید بلافاصله شورای تامین جلسه بگذارد که تاکنون نیز مشکل خاصی در این زمینه نداشته‌ایم.

رئیس ستاد انتخابات با تاکید بر تهیه طرح‌های امنیتی استان‌ها و تصویب آن در شورای تامین استان خطاب به استانداران، گفت: دقت کنید که تمام حرف‌هایی که می‌زنید مبنای حقوقی داشته باشد. هیچ حرفی نباید غیرحقوقی باشد و صحبت‌های‌مان در ایام انتخابات نیز باید مستند و حقوقی باشد.

وی قانون انتخابات را مورد توجه قرار داد و گفت: مصوبات دولت اگر از تریبون مجلس عدم مغایرت آن با قانون اعلام نشود خود آن نیز یک قانون است و لازم‌الاجراست.

مقیمی از آموزش مجریان انتخابات با توجه به شاخص‌های قانون انتخابات خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیون و 200 و یا یک میلیون و 300 هزار نفر در کشور به غیر از هیئت‌های نظارت و بازرسی مجری برگزاری انتخابات شوند.

رئیس ستاد انتخابات تقویم زمان‌بندی انتخابات را مورد توجه قرار داد و خطاب به مسئولان برگزاری انتخابات و فرمانداران، گفت: مجریان تقویم زمان‌بندی انتخابات را باید روزی دو بار مطالعه کنند و متوجه باشند که در طول روز چه کارهایی باید انجام دهند.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه استانداران و فرمانداران از صاحب‌نظران برای برگزاری شکوهمند انتخابات دعوت کنند و از آنان نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: باید خیلی از کارهایی که در گذشته و در شرایط عادی انجام می‌دادیم از انجام آنها پرهیز کنیم. فرمانداران تلاش کنند تا مصوبه‌ای برای افزایش قیمت در استان‌ها نداشته باشیم. پرونده‌هایی که مربوط به شهرداری است از جمله کنده‌کاری و ... را به بعد از پایان برگزاری انتخابات موکول کنند. از اظهارنظرهای شتاب‌زده جلوگیری کنیم کاری نکنیم که در مردم نگرانی و دلهره ایجاد شود. از تهمت و افتراء به دیگران خودداری شود و از بروز هرگونه تخلف در قبل و حین برگزاری انتخابات جلوگیری شود.

آغاز رسمی تبلیغات انتخابات از 29 بهمن‌ماه

مقیمی همچنین در نشست خبری، گفت: تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از 29 بهمن‌ماه رسماً آغاز می‌شود.

وی افزود: وزارت کشور برای اینکه شبهه‌ای وارد نشود، مدیران وزارت کشور را از حضور در هر نشست انتخاباتی منع کرده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: هیچ مقام دولتی نمی‌تواند در جایگاه دولت فعالیت و تبلیغات کند. مقام دولتی خارج از وقت اداری در زمان تبلیغات رسمی می‌تواند فعالیت کند و منع قانونی ندارد.

مقیمی تصریح کرد: نرم‌افزار برگزاری الکترونیکی انتخابات در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم. اگر سه مرحله سخت‌افزار، نرم‌افزار و حوزه‌های انتخاباتی به تأیید شورای نگهبان برسد، یک‌سوم انتخابات اسفندماه به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =