آی تی ایران نوشت: به‌منظور فراهم کردن بهترین شرایط در جهت محافظت از اختراع و یا ابداعی جدید، ممکن است به موارد مختلفی از حق ثبت اختراع (پتنت)، علامت تجاری، کپی‌رایت یا همان حق نشر، برنامه بازاریابی و یا ترکیبی از موارد یادشده نیاز داشته باشید.

یکی از موارد مورد استفاده در تثبیت حفاظت از محصول یا ایده تولیدی شما، پتنت یا همان حق ثبت اختراع است. موضوعی که رفته رفته در کشور ما نیز بیش از پیش به آن توجه می‌شود.

 

پتنت چیست؟

پتنت برای یک ابداع و اختراع، در واقع اعطای حق مالکیت به مخترع است. حقی که به‌ واسطه اعطای پتنت در اختیار مخترع قرار می‌گیرد چیزی نیست جز محروم کردن دیگران از ساخت، تولید، استفاده برای فروش و عرضه و یا واردات محصول شما. با این توضیح بدنیست در ادامه به روند استاندارد برای دریافت حق ثبت اختراع، نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم. لازم به ذکر است که موارد یادشده از وب‌سایت USPTO مقام رسمی در خصوص ارائه پتنت و ثبت علائم تجاری در آمریکا نقل شده تا به نوعی روندی مرجع در این زمینه مورد بررسی قرارگیرد.

 

مشخص کردن نوع مالکیت معنوی مورد نیاز

هر یک از موارد یادشده در مقدمه (حق ثبت اختراع (پتنت)، علامت تجاری و کپی‌رایت یا همان حق نشر) در قالب فرایندهای چندمرحله‌ای، پیاده سازی شده و نهایتا به حفظ حقوق مخترع محصول و یا سرویس ابداع شده کمک خواهند کرد. همان‌گونه که عنوان شد یکی از اصلی‌ترین موارد در این زمینه، حق ثبت اختراع و یا پتنت است. به‌منظور استفاده از حق ثبت اختراع، ابتدا باید با مفهوم این واژه آشنا شویم و نهایتا مراحل مورد نیاز در جهت دریافت آن‌را پیاده‌سازی کنیم. مدنظر داشته باشید که پیش از هرچیز باید مفاهیم مربوط به تمامی واژه‌های یادشده را فراگیرید و بسته به نیاز خود، از آن‌ها استفاده کنید.

 

آیا پتنت به اختراع شما تعلق خواهد گرفت؟

به‌منظور مشخص شدن این موضوع که آیا می‌توانید برای اختراع و یا ابداع خود از پتنت استفاده کنید، ابتدا باید پاسخ پرسش‌های زیر را بیابید.

چه کسانی می‌توانند درخواست پتنت کنند؟

چه مواردی در چهارچوب پتنت جای می‌گیرند؟

چگونه متوجه شوم که آیا اختراع من می‌تواند از پتنت برخوردار شود یا خیر؟

حفاظت در قالب پتنت تا چه مدت‌زمانی، دوام خواهد داشت؟

دریافت پتنت چه هزینه‌هایی خواهد داشت؟

مدنظر داشته باشید درصورتی که اطلاعات مربوط به دستگاه اختراع شده توسط شما، پیش از این افشای عمومی شده باشند نمی‌توانید برای آن درخواست پتنت کنید. جستجو برای یافتن پتنت‌های خارجی و یا مطالب منتشر شده مربوط به ابداع و اختراع شما می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

 

به چه نوع پتنتی نیاز دارید؟

در ایالات متحده آمریکا، کلیه پتنت‌ها در سه دسته کاربردی، طراحی و ویژه گیاهان قرار می‌گیرند.

 

پتنت کاربردی

پتنت‌های کاربردی توسط افرادی که فرایندهای کاربردی و جدید، ماشین‌، محتویات و مطالبی در خصوص تولید، ترکیباتی از مواد و یا هر گونه بهبود و ارتقای کیفی موثر و مفید را کشف یا ابداع می‌کنند درخواست می‌شوند. بیشترین تعداد پتنت‌ها در کشور آمریکا در این دسته ثبت می‌شوند.

 

پتنت طراحی

پتنت‌های طراحی توسط افرادی که طراحی جدید، پایه‌ای و یا زینتی را در خصوص مطالب مرتبط با ساخت و تولید، ابداع می‌کنند قابل درخواست هستند.

 

پتنت مرتبط با گیاهان

این نوع پتنت به افرادی که بازتولید هر گونه متمایز، متفاوت و جدیدی را از گیاهان ابداع و کشف می‌کنند تعلق خواهد گرفت.

 

آماده شدن برای درخواست

پس از تعیین نوع پتنت مورد نیاز می‌توانید سیاست‌های مرتبط با درخواست خود و نیاز به سرویس‌های حرفه‌ای و قانونی را مدنظر قراردهید. درخواست حق ثبت اختراع معمولا با هزینه‌ای پایه‌ای همراه خواهد بود و هزینه‌های اضافی مانند هزینه جستجو، هزینه آزمایش و مخارج دیگر نیز ممکن است بسته به نوع درخواست شما، به این هزینه اصلی اضافه شوند. در وب‌سایت ویژه ثبت حق اختراع و علامت تجاری می‌توانید تقریبی از زمان مورد نیاز تا دریافت تاییدیه پتنت را با استفاده از ابزار موجود در این وب‌سایت، بدست آورید. در این قسمت باید مشخص کنید که آیا به حفاظت از محصول ابداعی شما در قالب بین‌المللی نیاز هست یاخیر؟! همچنین باید مشخص کنید که آیا به دنبال دریافت پتنتی موقت و مشروط هستید یا به پتنتی دائمی نیاز دارید؟!

 

آماده‌سازی و ثبت آنلاین درخواست اولیه

راهنمای مبسوطی در وب‌سایت USPTO قرارداده شده تا به‌طور کامل، روند پر کردن فرم‌های مورد نیاز و پرداخت هزینه‌های مربوطه را پیش روی شما قراردهند.

 

مراحل بررسی و آزمایش

در صورتی که درخواست شما کامل نباشد، توسط نامه‌ای رسمی از UPSTO که از آن با عنوان Office Action یاد می‌شود، در جریان این موضوع قرارخواهید گرفت. زمان مشخصی به‌منظور تکمیل درخواست برای شما درنظر گرفته خواهد شد. در صورت عدم تکمیل موارد مورد نیاز در بازه زمانی مشخص شده، درخواست شما برگشت خواهد خورد. پس از تایید کامل بودن درخواست، مراحل بررسی آغاز خواهند شد. در صورتی که در مراحل بررسی، درخواست شما شرایط لازم را نداشته باشند، دلایل مربوطه شرح داده خواهند شد و شانس اصلاح و یا دفاع در برابر این دلایل به شما داده خواهد شد و در صورتی که ظرف مدت زمان مشخص، به این دلایل پاسخ ندهید، درخواست شما پذیرفته نخواهد شد. در صورتی که درخواست شما برای دو مرتبه پذیرفته نشود می‌توانید این تصمیم را در دادگاه مربوط به ثبت اختراع، به رای بگذارید.

 

دریافت تاییدیه

در صورتی که در طول مراحل بررسی مشخص شود که درخواست شما با شرایط مورد نیاز، مطابقت دارد، اطلاعیه‌ای در خصوص هزینه‌هایی شامل نشر و چاپ به شما ارائه خواهند شد. پس از پرداخت هزینه‌ها، شماره پتنت و تاریخ انتشار برای درخواست شما ثبت شده و نهایتا پتنت شما به همراه ارجاع به پتنت‌های قبلی، نام مخترع، توضیحات و موارد مورد ادعا به شما ارسال خواهد شد.

 

نگهداری از پتنت

هزینه‌های نگهداری در قالب طرح‌های چهار، هشت و دوازده ساله (از زمان تاریخ انتشار) برای پتنت شما درنظر گرفته می‌شوند. در صورتی که این هزینه و یا جریمه‌های مربوطه به موقع پرداخت نشوند، پتنت، منقضی خواهد شد. این در حالی است که می‌توانید پس از ثبت پتنت نیز تصحیحاتی را روی آن اعمال کنید و یا مالکیت آن‌را تغییر دهید.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =