واحد مرکزی خبر نوشت: خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی درباره ترکیه نوشت هدفی که رئیس جمهور ترکیه دنبال می کند این است که به هر قیمتی که شده برای کشورش در عرصه بین المللی جایگاهی مهم دست و پا کند.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی درباره ترکیه نوشت هدفی که رئیس جمهور ترکیه دنبال می کند این است که به هر قیمتی که شده برای کشورش در عرصه بین المللی جایگاهی مهم دست و پا کند و آن را به عنوان یک قدرت بزرگ که رهبری اسلام سنی را بر عهده دارد، معرفی نماید به همین علت رجب طیب اردوغان برای تحقق این هدف حتی حاضر است با افراط گرایان مسلح همکاری و به متحدان خود خیانت کند.

جنگ در سوریه و هجوم آوارگان سوری به ترکیه، درگیریهای داخلی ترکیه با کردها اوضاع آشفته و هشدار دهنده ای در این کشور به وجود آورده اقتصاد آن را به شدت تضعیف کرده و حزب حاکم را بیش از پیش در تنگنا قرار داده است. ترکیه که یک کشور نوظهور اقتصادی محسوب می شود، از چندی پیش از نظر اقتصادی نیز در بحران به سر می برد چرا که صنعت گردشگری این کشور تحت تاثیر ناامنی ها از رونق افتاده، ارش واحد پول ملی آن در بازار بین المللی به شدت کاهش یافته و رشد اقتصادی این کشور نیز کند شده است.

رئیس جمهور ترکیه اهداف و انگیزه‌های خود را از هدف قرار دادن جنگنده روس که در عملیات مبارزه با داعش در سوریه شرکت کرده بود، پنهان نکرده و در توجیه اقدام خود ادعا کرده که برای تامین امنیت کشورش و حمایت از شرکایش در سوریه دست به چنین اقدامی زده است. اما زمانی که اردوغان از شرکایش سخن گفته منظورش نه تنها ترکمن‌ها بلکه گروههای مسلحی است که بیشترشان با تروریستهای داعش همکاری می کنند و از حمایت آنکارا برخوردار هستند.

روزنامه ایتالیایی ایل جورنال نوشت از بیست سال پیش اردوغان قدرت را در ترکیه در دست دارد و در تمام این مدت تلاش کرده است قواعد بازی توسعه طلبانه خود را به اجرا گذارد. اکنون بر هیچکس پوشیده نیست که رئیس جمهور ترکیه آرزو دارد شمال سوریه را که از استان حلب تا لاذقیه کشیده شده است، به هشتاد و دومین استان ترکیه تبدیل کند و این مسئله ای است که بسیاری از روزنامه های رسمی ترکیه از قبیل حریت و تقویم بارها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به آن اذعان کرده اند.

دولت ترکیه ضمن تلاش برای تحقق اهداف جاه طلبانه خود، برای بر هم زدن و خنثی کردن محور شیعی ایران-سوریه-حزب الله لبنان نیز می کوشد. در همین راستا از چهار سال پیش دولت ترکیه تلاش می کند بشار اسد رئیس جمهور سوریه را سرنگون کند و در این مسیر به روشهای مختلف از جمله حمایت مالی از تروریستهای داعش و به راه انداختن جنگهای چریکی بر ضد ارتش سوریه یا حتی حمله به مواضع کردها به جای بمباران مواضع تروریستهای داعش متوسل شده است. علاوه بر اینها دولت ترکیه برای کمک به داعش به قاچاق نفت با این گروه تروریستی روی آورده است. ترکیه هر بشکه نفت را به قیمت ارزان پانزده تا بیست دلار از داعش می خرد و آن را دو برابر گران تر در بازار می فروشد.

اما به رغم تمام تلاشهای ترکیه برای سرنگون کردن دولت سوریه، بشار اسد با تکیه بر حمایتهای محور شیعی و عملیات نظامی گسترده روسیه در خاک سوریه همچنان در قدرت باقی مانده و همین مسئله نقشه های اردوغان را درباره سوریه نقش بر آب کرده است.

روزنامه ایل جورنال افزود امروز به نظر می رسد که ترکیه به دنبال بهانه ای برای به راه انداختن جنگ در منطقه است و امیدوار است که بتواند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز وارد این بازی خطرناک کند.

ژنرال آلمانی هرالد کوجات چندی پیش هشدار داد ترکیه می خواهد برای سرنگون کردن بشار اسد ناتو را نیز به میدان جنگ سوریه بکشاند. درست به همین علت است که دولت ترکیه از تروریستهای داعش حمایت می کند و حتی حاضر شده است با هدف قراردادن جنگنده روسی، ناتو را نیز در مخمصه قرار دهد.

بیست و چهارم نوامبر یک هواپیمای جنگی سوخو-24 که در عملیات هوایی بر ضد گروه افراط گرای داعش در سوریه شرکت کرده بود، در خاک سوریه در چهار کیلومتری مرزهای ترکیه سرنگون شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است این جنگنده در حریم هوایی سوریه با یک موشک هوا به هوا که از یک جنگنده اف 16 ترکیه شلیک شده بود، ساقط شده است. اما مقامات ترکیه تاکید می کنند که این هواپیمای جنگی روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است. بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه نیز این جنگنده در حریم هوایی سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه هدف قرار گرفته است.

این ماجرا روابط میان مسکو و آنکارا را به شدت تیره و تار کرده و حتی نگرانی بسیاری از کشورها را درباره پیچیده‌تر شدن اوضاع خطرناک منطقه تشدید کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز روز شنبه با صدور حکمی یک رشته تحریمهای اقتصادی بر ضد ترکیه اعمال کرد.

سوالی که اکنون برای برخی کارشناسان اروپایی مطرح شده این است که آیا ترکیه که به عنوان عضو ناتو چنین رفتاری از خود نشان می دهد شایستگی ماندن در این ائتلاف را دارد؟

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =