روز جنگل هم به داد جنگل‌ها نرسید/ آتش در جنگل‌های هیرکانی

مهر نوشت:

درحالی امروز مراسم نمادین روز حفاظت از جنگل ها درحال برگزاری است که بخشی از جنگل های هیرکانی و خزری در آمل طعمه حریق شد.

همزمان با هشتم مردادماه و روز ملی و نمادین حفاظت از جنگل ها، در حالی که در گوشه و کنار کشور از جمله مازندران، زنجیره های انسانی برای حفاظت از جنگل تشکیل شده است، در گوشه ای از این استان جنگل های بکر خزری در حال سوختن است.

همزمان با روز نمادین حفاظت از جنگل سه استان شمالی کشور که بیشترین سطح جنگل های هیرکانی را دارا هستند نیز برنامه هایی را در این زمینه اجرا می کنند که این برنامه ها با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حال برگزاری است و زنجیره انسانی حفاظت از جنگل نیز در منطقه جنگلی کسیلیان شهرستان سوادکوه برگزار شد.

در بخشی از قطعنامه پایانی این گردهمایی، تعبیه سیستم اطفای حریق در مناطق مستعد آتش سوزی، تجهیز منطقه ای عرصه های متوالی به بالگردهای آبپاش مورد تاکید قرار گرفت اما در دیگر سوی جنگل های هیرکانی، شاهد وقوع آتش سوزی در جنگل های دشت سر آمل هستیم.

آتش سوزی جنگل های آهنگرکلای دشت سر

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آمل از وقوع آتش سوزی جنگل های روستای آهنگر کلای دشت سر این شهرستان خبر داد و گفت: حجم آتش سوزی گسترده بوده که با کمک ماموران آتش نشانی و اهالی درحال خاموش شدن است.

محمد خلیلی گفت: جنگل های روستای آهنگر کلای دشت سر بعدازظهرامروز دچار حریق شد.

بهزاد نعمتی مدیرعملیات سازمان آتش نشانی شهرداری آمل نیز درگفتگو با خبرنگار مهر گفت:تقریبا سه تا چهار هکتار از جنگل های روستای آهنگرکلا بخش دشت سر آمل دچار آتش سوزی شده است. ‌

وی علت حادثه را سهل انگاری مسافران عنوان کرده است.

نعمتی با بیان اینکه حجم آتش سوزی بسیاز زیاد بوده، افزود: اگر این حادثه در ساعات پایانی شب رخ میداد خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد.

آتش سوزی بخشی از تهدیدهای فراروی جنگل های کشور است و سالانه ۱۵ هزار هکتار از عرصه های جنگلی در آتش می سوزند و وعده ها برای تجهیزات اطفای حریق و بالگرد همچنان محقق نشده است.

زنجیره انسانی حفاظت از جنگل ها

در حالیه جنگل های هیرکانی و کشور با تهدیدهای مختلفی روبرو هستند، هشتم مردادماه برای دوستداران و علاقمندن به محیط زییست نقطه عطفی خواهد بود تا پس از این بر مطالبات خود در حراست و حفاظت از حریم سبز خداوندی بیش از پیش پای بفشارند و نگذارند بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد.

به تاکید شرکت کنندگان در گردهمایی زنجیره انسانی در منطقه جنگلی سوادکوه، متاسفانه جنگلی که مرز حیات است، دیری است به تاراج بی تدبیری و آز آدمی رفته و روز به روز از میزان آن کاسته و ساعت به ساعت به انتها نزدیک تر می شود، به همین دلیل امروز گردهم آمدیم تایک صدا و با حمایتی که از ناحیه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حفاظت از محیط زیست، طبیعت و جنگل ها احساس می کنیم، همچنی رویکرد نوین و مثبتی که در دولت تدبیر و امید می بینیم جازه ندهیم بیش از این جینگل، هیرکانی به عنوان کهنسال ترین و زباترین جنگل هیای کره مسکون از بین برود.

شرکت کنندگان در این گردهمایی قطعنامه زیر را به مناسبت گردهمایی و سراسری و زنجیره نسانی در منطقه سوادکوه مورد تایید قرار داد و مصرانه خواستار اقدامات زیر هستیم.

موافقت هر چه سریعتر با تنفس ۱۰ ساله جنگل های شمال کشور و اجرایی شدن این قانون با توجه به بیانات ریاست محترم جمهور، توقف و عدم اجرای طرح های راهسازی و معدنکاری در مناطق جنگلی، مرز گذاری در حاشیه روستاها و جلوگیری از هرگونه کاشت در محیط های جنگلی و اعاده مناطق کشت شده قبلی مورد توجه قرار گیرد.

اجرای دوباره طرح خروج دام از جنگل ها با تمهیدات جدی تر برای مقابله با بی قانونی ها، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی حاشیه جنگل ها و برخورد قوه قضاییه با مجرمین. ترویج و تسهیل واردات چول و ممنوعیت صنایع و کارگاههای چوب از استفاده از چوب جنگل های طبیعی از دیگر خواسته های علاقمندان طییعت در مازندران است.

برخورد قاطع با جنگل خواران و خوش نشینان و رفع تصرفات و تخریب ساختمانهای غیرمجاز، اخذ ارزیابی زیست محیطی برای تمامی پروژه های مرتبط با محیط های جنگلی پیش از انجام پروژه اعم از پروژه های سد سازی، پل سازی، مهندسی رودخانه، برقرسانی، طرح های عمرانی روستایی و دیرگ طرح ها نیز ای دیگر خواسته بوده است.

تلاش تشکل های مردم نهاد محیط زیستی در فرهنگسازی برای کاهش تقاضای مصرف چوب جل های طبیعی و فرهنگسازی برای جلوگیری از آتش سوزی مردمی در مناطق تفرجی جنگل ها، تعبیه سیستم اطفای حریق در مناطق مستعد آتش سوزی، تجهیز منطقه ای عرصه های متوالی به بالگردهای آبپاش و خروج هر چه سریعتر محل های دپول زباله از مناطق جنگلی کشور از دیگر مواردی است که علاقمندان به جنگل های هیرکانی بر آن تاکید کرده اند.

نظر به نقش جنگل ها در حفظ آب، خاک، هوا، امنیت غذایی و تنوع زیستی عنوان «جنگل رمز حیات» و شعار «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» برای روز هشتم مردادماه انتخاب شده است.

بررسی عکس های هوایی دوره ۵۰ ساله از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۶ توسط سازمان جنگل ها نشان می دهد که به طور متوسط سالانه ۲,۸۶۷ هکتار از جنگل های شمال ایران تخریب شده است. در صورتیکه این روند ادامه پیدا کند تا پنجاه سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی بجا نخواهد ماند.

در مازندران همزمان با سفر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این استان یک زنجیره انسانی علاقمندان به محیط زیست برای حفاظت از جنگل در منطقه پلنگ دره شیرگاه واقع در شهرستان سوادکوه شمالی شکل گرفته است.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    4 0
    چشممان روشن یکی از دلایل نابودی جنگلها متاسفانه کشیدن راهوسط جنگل است،که باعث می شود آدمها بروند وسط جنگل آن جا آتش روشن کنند
  • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    4 0
    فکر کنم نهضت اتش سوزی در ایران راه افتاده وهیچ کس هم خودش در این راه مسول نم داند
  • وب سایت روستای آهنگرکلا دشت سر IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    تصاویری از آتش سوزی جنگل های آهنگرکلا دشت سر را در وب سایت روستای آهنگرکلا دشت سر مشاهده کنید http://ahangarkola.ir
  • بی نام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    اين آه مردم مظلوميه كه باغ پنجاه سالشونو به بهانه حفظ محيط زيست تخريب كرديد و جوانانشان را آواره شهرها نموديد. خبر آنلاين آتشسوزي جنگل را مي بيني ولي آتشسوزي دلها را نمي بيني.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    این همه حاصل بی توجهی مسوولین ونا اگاهی شهر وندان است