محمدرضا سرشار، اگرچه به جلسه نقد ادبی کتاب «ملکان عذاب» رفته بود اما به جای نقد کتاب گفت که جایزه جلال را باید به انجمن قلم بدهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا سرشار رییس انجمن قلم که در نشست نقد و بررسی رمان «ملکان عذاب» شرکت کرده بود به جای نقد کتاب به نقد سیاست‌های وزارت ارشاد پرداخت. سیاست‌هایی که به زعم او نادرست و غلط خوانده می‌شد.

او که معتقد بود کتاب «ملکان عذاب» نوشته ابوتراب خسروی و «آه با شین» نوشته کاظم مزینانی که هر دو جایزه جلال آل احمد را به خود اختصاص دادند، بسیار کتاب‌های ضعیفی هستند گفت که دولت باید برگزاری جایزه جلال را به انجمن قلم واگذار کند.

او که در دوران احمدی‌نژاد دبیر جایزه کتاب سال و همچنین داور دوره‌های پشین جایزه ادبی جلال بود حالا معتقد است که وزارت ارشاد دولت روحانی انتخاب‌های خوبی برای برگزیدگان جایزه جلال نداشته است: «رمان «ملکان عذاب» مبتنی بر رویکردهای مارکسیستی است که بر اساس تعریف «دین افیون توده‌هاست» شکل گرفته است. رمان «آه با شین» هم مانند «ملکان عذاب» کتابی ضعیف در تکنیک و روایت است.» 

بدین ترتیب او گفت که انتخاب این دو کتاب از سوی داوران جایزه جلال، ناشی از بی‌سوادی داوران این دوره از جایزه بوده که باعث شده‌اند بودجه اختصاصی این جایزه که از بیت‌المال تامین شود با سیاست‌های غلط ارشاد و مسئولانش به هدر برود.

اما وزارت ارشاد و هیات داوران جایزه جلال تنها کسانی نبودند که مورد انتقاد سرشار قرار گرفتند. او بنیاد شعر و ادبیات را یک مرکز بی‌خاصیت دانست که شکل‌گیری‌اش تنها حاصل جابه‌جایی‌هایی از خانه کتاب است و برای بیکار نبودن برگزار جوایز را به این بنیاد سپرده‌اند. به همین خاطر سرشار گفت که ارشاد باید شهامت به خرج دهد و این بنیاد را منحل کند.

او همچنین رویکرد وزارت ارشاد مبنی بر سپردن امور اجرایی به بخش‌های خصوصی را که از زبان حسین نوش‌آبادی بارها تکرار شده شعار خواند. دلیلش هم برای این مدعا یک جمله بود: «اگر این طور نیست پس چرا جایزه جلال آل احمد را  به انجمن قلم نداده و نمی‌دهد؟» 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =