ایسنا نوشت:رسول تقیان از گردونه رقابت های جهانی وزنه برداری حذف شد تا امتیاز کسب شده ایران از این بازی ها تا امروز همجنان تقریبا صفر باشد. دو ورزشکار مان حذف شدند؛ یکی هم بیست و هفتم !

 

سرانجام رسول تقیان در وزن 77 کیلوگرم، نخستین وزنه‌بردار ایران در گروه A مسابقه‌ها بود که به روی تخته رفت و با شروع شدن رقابت به عنوان اولین وزنه‌بردار به روی تخته آمد تا از همان ابتدا نشان دهد که چشم داشتی به مدال ندارد و تنها برای کسب امتیاز وارد میدان شده است. البته شاید حذف جابر بهروزی نیز مزیدی بر علت شده بود تا کادر فنی تیم ملی محتاطانه‌تر از قبل برای این وزنه‌بردار انتخاب وزنه کنند.

 

او در ابتدای کار و درحالی که تماشاگران ایرانی هنوز جمع و جور نشده بودند و در حال جای گیری در سالن بودند، برای مهار وزنه 153 کیلوگرمی به روی تخته آمد و به راحتی در مهار آن موفق بود تا در جدول رقابتها نامش ثبت شود. کادر فنی برای دومین حرکت یک ضرب او وزنه 158 کیلوگرم را انتخاب کرد. وزنه‌ای که موفقیت در آن حتی او را تا نیمه جدول هم بالا نمی کشید و هنوز تعداد زیادی از وزنه‌برداران گروه به روی تخته هم نیامده بودند. با این تفاسیر تقیان به روی تخته آمد و در مهار این وزنه نیز موفق بود. تشویق ایرانیان حاضر در سالن که او را حمایت می کردند این امید را می داد تا تقیان به سر وجد آید و بتواند در حرکات بعدی نیز با مهار وزنه‌های سنگین‌تر، نتیجه بهتری را برای ایران به دست آورد.

 

با این وجود هنوز چند دقیقه نشده بود که او برای مهار وزنه 162 کیلوگرم به روی تخته آمد و علیرغم جدیتی که در چهره داشت، نتوانست از پس این وزنه برآید. این در شرایطی بود که به غیر از توکلی، زالای و پانزوان، سهراب مرادی و نواب نصیرشلال از روی صندلی تماشاگران راهنمایی‌های لازم را برای هم تیمی‌شان داشتند. بدین ترتیب او در حرکت یک ضرب با مهار وزنه 158 کیلوگرم به کار خود پایان داد تا در مجموع مکان دهم حرکت یکضرب را به خود اختصاص دهد.

 

او در حالی با این رکورد به کار خود پایان داد که سال پیش در بازی‌های آسیایی به حدنصاب 163 کیلوگرم نیز رسیده بود. در روی دیگر این میدان ژیائوجون لو، قهرمان جهان و المپیک از چین و وزنه‌برداری که در سال 2013 رکورد یک ضرب جهان را شکسته بود، این بار نیز پس از کسب مدال طلا با رکورد 175 کیلوگرم، بار دیگر به رکورد جهانی حمله کرد، اما در این مسیر موفق نبود.

 

*** دو ضرب

 

جدول انتخاب وزنه‌ها در دوضرب نشان می‌داد که تقیان شرایط بهتری در این حرکت خواهد داشت. وزنه انتخابی برای او 193 کیلوگرم بود که در میان بالاترین وزنه‌های انتخابی محسوب می‌شد. در دوضرب نیز در حالی که حدود نیمی از وزنه‌برداران به روی تخته آمده بودند، رسول تقیان در اولین حرکت دوضرب برای مهار وزنه 193 کیلوگرمی به روی تخته آمد. پشت وزنه رفت، اما هنوز وزنه را بالا نکشیده بود، وزنه از دستش افتاد. شاید در ابتدا هنوز تمرکز لازم را نداشت. او چند لحظه بعد برای مهار همین وزنه به روی تخته آمد، اما این بار هم درحالی که به روی سینه برده بود وزنه را انداخت. این دو خطای تقیان، نفس را در سینه حبس کرده بود. او نیز می رفت تا خطا کند و از گردونه رقابت‌ها حذف شود.

 

بنابراین یک کیلوگرم به وزنه‌اش اضافه شد تا کمی بیشتر استراحت کند. او برای بار سوم با تشویق صدها تماشاگر به روی تخته آمد. توکلی هم پشت سر او بود. تقیان این بار نیز وزنه را به روی سینه کشید. کمی تامل کرد و وزنه را بالا انداخت، اما این بار نیز وزنه را انداخت تا آه از نهاد ایرانیان حاضر در سالن برخیزد. او بدین ترتیب از گردونه رقابتها خارج شد تا تقیان نیز همانند بهروزی و عسگری برای تیم ایران هیچ امتیازی به همراه نیاورد.

 

شاید پس از حذف تقیان، مهم‌ترین اتفاق رقابت، حذف ژیائوجون لو، دارنده دوازه مدال طلای جهان در دوضرب بود. او سه بار در مهار وزنه 201 کیلوگرمی ناموفق بود. در کنار او محمد ایهاب از مصر با مهار وزنه 210 کیلوگرم خود را تا بالاترین مکان‌های جدول بالا کشاند تا یکی دیگر از شگفتی‌های این دوره از مسابقه‌ها باشد.

 

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    27 5
    قدر كوروش باقري رو ندونستيم