ایسنا نوشت:رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 400 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم.

علی لاریجانی عصر امروز در همایش شورایاران و مدیران محلات تهران که در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد، تاکید کرد که این پروژه‌های نیمه تمام در کشور باعث فرسایش نیروها و انرژی‌ها می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اظهارات شهردار تهران در این جلسه اظهار کرد: همانطور که آقای قالیباف گفتند باید اصلی را قائل باشیم که تا جایی که ممکن است کارها را به مردم واگذار کنیم که این اصلی درست و متین است.

رئیس قوه مقننه هم‌چنین اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی شرایط به طوری شد که درست نبود و امور کشور به طور کامل دست دولت افتاد. به طور مثال بخش عمده صنعتی و اقتصادی در دست دولت است اما آرام آرام این بلوغ شکل گرفت و بسیاری از کارها به دست مردم داده شد.

لاریجانی با اشاره به اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی در کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر آن تصریح کرد: اصل 44 قانون اساسی نیز با اینکه هنوز کامل اجرایی نشده همین موضوع را مورد تاکید قرار می‌دهد که امور کشور را به مردم واگذار کنیم، اقتصاد زمانی سلامت دارد که دست مردم باشد و اداره کشور به طور عام نیز همین طور است.

وی افزود: یکی از مسائلی که شهید مطهری نیز بر آن تاکید داشتند ابتهاج خاطر مومنان بود. کسانی که مسؤول امور حکومتی هستند باید بدانند وظیفه دارند برای مردم عیش حلال فراهم کنند که در سالهای اخیر به اهتمام شورای شهر و شهردار محترم انصافا در همه نقاط تهران زمینه هایی برای تفرج مردم فراهم شده و تلاش های خوبی صورت گرفته است البته هنوز کافی نیست اما تلاش ها قابل تقدیر است.

لاریجانی یادآور شد: اگر به سازوکارهای قانونی نگاه کنیم می بینیم یکی از مشکلات فعلی کشور بیکاری و مشکل معیشت است و وقتی یک کشور می‌تواند برای جامعه زندگی با سعادتی فراهم کند که زندگی مردم روان باشد. البته در سالهای اخیر تحریم‌ها هم تاثیرگذار بوده اما همه مشکلات به آن ارتباطی ندارد و مسائل داخلی نیز تاثیرگذار بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با تاکید بر مشورت کردن با مردم تصریح کرد: اگر مشورت صورت نگیرد بدنه جامعه رشد نمی‌کند و یکی از مشکلات جوامع کمونیستی نیز همین بوده است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: سوال اینجا است که در تهران بزرگ چطور می‌شود با مردم مشورت کرد؟ قطعا بخشی از آن انتخاب نماینده است اما با این حال آحاد مردم نمی توانند در تصمیم‌گیری‌ها شرکت داشته باشند که ساز و کار آن شورایاری های محلات است که در همه دنیا این شورایاری‌ها متعارف و در عین حال سیره نبوی است.

وی هم‌چنین تاکید کرد:‌ من موافقم که باید کمک کرد سازوکار شورایاری‌ها ساماندهی و قانونمند شود در عین حال ساختار شوراها در کشور نیز باید از عقبه ثابت درآمدی برخوردار شود. ما امیدواری داریم که دوستان ما در شورای تهران بیایند و پیشنهادات خود را در قالب لایحه یا موادی در برنامه ششم توسعه ارائه کنند و ما قطعا به آن‌ها توجه کرده و مورد بررسی قرار می دهیم.

رئیس قوه مقننه هم‌چنین با بیان اینکه امور اداری و مدیریت شهری باید به بدنه جامعه داده شود گفت: این پروژه هنوز در کشورمان تکمیل نشده است اما ما در مجلس با همین رویکرد بسیاری از وظایف و اختیارات رابه شورا ها دادیم که گامی به پیش بود اما شورای نگهبان به این مصوبات ایراد گرفت و گفت که قانون اساسی اجازه گرفتن اختیارات وزیران را نمی دهد که فکر می کنم این موضوع باید سامان پیدا کند و در مجمع تشخیص مصلحت بررسی شده و مشخص شود چه نوع اداره امور کشوری باید در جامعه ما سامان پیدا کند که من خود طرفدار این نوع تفکر هستم.

وی در توصیه ای به مدیران محلات تهران که در این مراسم حاضر بودند اظهار کرد: در کار آبادانی شهر با مردم مدارا کنیم و با اخلاق خوب با مردم برخورد و آرای مختلف را تحمل کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز امروز در دیدار با معلمان برتربیت تحمل مخالف تاکید کردند، این موضوع در شوراها نیز بسیار اهمیت دارد و آرای مختلف نباید به نزاع تبدیل شود. باید با مردم با مدارا رفتار کرد و آبادانی کشور در یکرنگی و مهربانی با مردم است.

نماینده مردم قم در مجلس خاطر نشان کرد: نکته دیگر اینکه باید در کارها همتی بلند داشته باشیم هر کس همتش بلند باشد پشتکارش زیاد می‌شود و شهر آباد نیز نیاز به همت بلند دارد. شهردار تهران نیز ان‌شاء‌الله همین طور هستند و من دیده ام در کارها اینگونه بوده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد نسبت به نیمه تمام ماندن پروژه ها در کشور تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 400 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم که موجب فرسایش نیروها و انرژی ها است. باید توجه داشت که کامل کردن کارها از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =