شرکت لاکهید مارتین اعلام کرده که ساخت مدل جدید هواپیمای ترابری سی-130 را در کارخانه خود شروع کرده است. سی-130 اما چرا این قدر در دنیا مشهور است و حداقل 60 کشور جهان از آن استفاده می‌کنند؟

هواپيماي جديد   LM-100J كه توليد آن شروع شده قرار است خصوصيات فني پيشرفته  C-130J را براي مصارف غيرنظامي از جمله ارسال كمك‌هاي سازمان ملل فراهم مي‌كند. لاکهید سی-۱۳۰ هرکولس كه سالهاست از ساخت آن مي‌گذرد هم چنان يك هواپيماي ترابري نظامي و لجستيك مورد علاقه بسياري از نيروهاي نظامي جهان است.

اين هواپيما توسط شرکت لاکهید در سال ۱۹۵۴ ساخته شد. در حال حاضر در شرکت لاکهید مارتین ساخته می‌شود و قابلیت استفاده از انواع باندها برای پرواز و فرود را دارد. سی - ۱۳۰ هرکولس علاوه بر حمل و نقل نظامی، توانایی در انجام انواع ماموریت‌های مختلف، از جمله برای حمله هوابرد، جستجو و نجات، پشتیبانی تحقیقات علمی، شناسایی آب و هوا، سوخت گیری هوایی، گشت دریایی و آتش‌نشانی هوایی قابلیت دارد. سی -۱۳۰ مدتهاست که هواپیمای ترابری-تاکتیکی اصلی برای بسیاری از نیروهای نظامی در سراسر جهان است و بیش از ۴۰ مدل در انواع مختلف از سی- ۱۳۰ هرکولس در بیش از ۶۰ کشور جهان خدمت می‌کنند.

حتی مدل فوق‌العاده مسلحی از این هواپیما با نام لاکهید ای‌سی-۱۳۰ اسپکتر/اسپوکی با قدرت آتش سنگین برای ماموریت‌های تهاجمی ساخته شده است.

این هواپیما در طول سال‌های خدمت خود در عملیات‌های کمک‌های نظامی، غیرنظامی و بشردوستانه متعدد در سراسر جهان شرکت کرده است. تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵۰۰ فروند از آن ساخته شده که طولانی‌ترین دوره تولید مستمر در بین تمامی هواپیماهای نظامی را به خود اختصاص داده‌است. در سال ۲۰۰۷ این هواپیما پنجمین هواپیمای نظامی پس از اینگلیش الکتریک کانبرا، بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس، توپولف-۹۵ , بوئینگ کی‌سی-۱۳۵ استراتوتانکر شد که به پنجاهمین سال فعالیت مستمر نظامی خود در آمريكا رسيد.

در ۵ آوریل ۱۹۹۶ مدل جدید این هواپیما بنام لاکهید مارتین سی -۱۳۰ جی سوپرهرکولس (Lockheed Martin C-130J Super Hercules) اولین پرواز خود را انجام داد و در سال ۱۹۹۹ اين مدل جدید عملیاتی شد.

ارتش امریکا طی جنگ کره از هواپیماهای ترابری پیستونی چون سی ۱۱۹ و سی ۴۷ بهره می برد که دارای برد کم توان حمل بار و نفرات کم بودند از این رو در سال ۱۹۵۱ تنها یک سال بعد از اغاز جنگ کره ارتش امریکا خواهان هواپیما ترابری جدید با توان حمل ۹۲ مسافر،۷۲ سرباز کاملا مسلح ویا ۶۴ چتر باز شد که دارای محفظه باری با ۱۲ متر طول ،۲٫۷ متر ارتفاع و ۳ متر پهنا بود.

تیم طراحی لاکهید بر سر پروژه سی۱۳۰ توسط ویلز هاوکینز رهبری می شد که یک پیشنهاد ۱۳۰ صفحه ای برای نیروی هوایی از طرح جدید که لاکهید ال ۲۰۶ خوانده میشد آماده کرده بود.

طرح کمپانی لاکهید یک طرح چهار موتوره بود که از موتور توربوپراپ بهره می برد. موتور توربوپراپ در ان دوران به تازگی از موتور جت مشتق شده بود و یک پدیده نوظهور بود.موتور توربوپراپ دارای کارکردی مشابه موتور جت بود ولی به جای فن ملخ داشت. دور موتور همیشه ثابت بود و دسته گاز به جای افزایش قدرت موتور به تنظیم زاویه ملخ ها می پرداخت که باعث افزایش و یا کاهش پس زنی امواج هوا می شد.

سوپر هرکولس طرحی جدید بر اساس سی ۱۳۰ اچ ولی با تغییرات بسیار برای ادامه خدمت و تولید هرکولس در قرن جدید بود. از جمله تغییراتی سی ۱۳۰ جی می توان به استفاده از موتور انگلیسی رولز ریس ای ایی ۲۱۰۰ با توان ۴۶۳۷ اسب بخار که دارای شش ملخ کامپوریت بود و از نظر تعمیر و نگهدازی ۴۰% هزینه کمتری نسبت به موتور الیسون داشت و نفر و زمان کمتری نیز نیاز داشت.همچنین کابین ارتقا یافته بود و مجهز به چهار نمایشگر چند کاره بزرگ رنگی شده است که تمامی نشانگرها انالوگ در خود جا داده است همچنین دو نمایشگر جهت برنامه ریزی پرواز در کنار خلبان در پنل وسط به این دو قرار دارد و هر دو از اچ یو دی در کابین بهره می برند. سامانه ارتباطی جدید مبنی بر جی پی اس از دیگر تغیرات سی ۱۳۰ جی است. دارای سامانه هشدار دهنده فروسرخ ای ای ار ۴۷ گیرنده اخطار رادار ای ال ار ۵۶٫ سی ۱۳۰ جی نسبت به دو مدل ایی و اچ دارای ۴۰% خدمه کمتر جهت تعمیراتی و یا بارگیری،۲۱% سرعت بیشتری،۴۱% زمان مسافت نشست و برخواست کمتر است. ناوبر و یا مهندسی پرواز در این نمونه حذف شده و همه کارها توسط خلبان و کمک خلبان و رایانه انجام می شود.اولین پرواز این نمونه در سال ۱۹۹۶ انجام شد و درسال ۱۹۹۹ تحویل اغاز شد.نسخه کشیده‌تر سی۱۳۰ جی با نام سی ۱۳۰ جی -۳۰ همکنون تنها نسخه های در تولید هرکولس است که البته مشتقات زیادی نیز دارند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =