وقتی ساز حسین علیزاده را به هواپیما راه نمی‌دهند

وقتی از قول آقای معتمدی خواندم که از بردن ساز از سوی استاد علیزاده به داخل هواپیما توسط یکی از مسئولان شرکت ایران ایر جلوگیری شد تنها نکته‌ای که از این حرکت به ذهنم رسید احتمالا کم دانشی یا نوعی لجاجت شخصی می‌تواند باشد.چرا؟

چون در تمامی این سال‌ها هنرمندان موسیقی سازهای خودشان را همراهشان به داخل هواپیما می‌بردند؛ به خصوص هواپیماهای ایرانی که مشکلات و مصایب آن یکی و دو تا نیست هر آن امکان دارد بلایی بر سر این سازها بیاید.

سازهای چهره‌هایی چون استاد حسین علیزاده هم در زمره سازهای معمولی نیست که بخواهند از خودشان دورشان کنند. برخی از این سازها انصافا در زمره عتیقه‌های هنری است و مثل ساز هاشمی استاد که در نوع خود بی‌جانشین است. نکته جالب این که زمانی با دوستم بهداد بابایی صحبت می‌کردم که می‌گفت اگر نوازنده‌ای بتواند ساز مطلوب خودش را پیدا کند یکی از شانس‌های بزرگ زندگی‌اش را به دست‌آورده است چرا که برخی از این سازها با فرد نوازنده عجین و همنشین می‌شوند و جدایی آنها از یکدیگر کاری سخت است و ساز در دستان نوازنده‌ای دیگر آن خروش و سوز و تاثیری را که برای مثال در دست استاد علیزاده یا صاحب اصلی ساز دارد ، ندارد.

حال در چنین فضایی در نظر بگیرید یکی دو مامور شرکت هواپیمایی به دلایلی که متاسفانه هنوز نمی‌دانیم چیست جلوی یک حرکت روتین و معمولی را بگیرد و بخواهد تبصره‌آی تازه و سلیقه‌ای برای آن خلق کند و از آن مهمتر طلبکار هم باشد و بگوید که من به شماها پاسخگو نیستم. این نکته از ان جهت اهمیت دارد که در چند ماه اخیر برخورد‌های سلیقه‌ای با اهالی موسیقی بسیار شده است و روزی و ساعتی نیست که نشنویم مدیری و مسئولی تصمیمی خلق الساعه نگیرد و آن را به همانند تیری زهر‌آگین به بدنه نحیف موسیقی پرتاب نکند. اکنون از قرار کار از رده مدیران به نیروهای خدماتی رسیده است و آنها هم قرار است برای موسیقی کشور تصمیم خلق کنند. دیری نخواهد پایید که بشنویم یک راننده تاکسی و آبدارچی فلان اداره برای اهل موسیقی تصمیم بگیرد و مانع کارشان شود.

جالب است که نخستین بار استاد حسین علیزاده بودند که  یکی دو هفته قبل که ماجرای جلوگیری از اجرای نوازندگان زن مطرح شد ،این نکته را متذکر شدند که وضعیت کنونی موسیقی از منظر اعمال سلیقه به جای ضابطه بسیار شبیه سال‌های ابتدای انقلاب است. سال‌هایی که برخی محتسب‌مزاجان چنان فضا را بر اهل موسیقی تنگ کرده بودند که حمل ساز در شهر با خطرات جانی همراه بود.

اصل خبر را بخوانید

نگارنده امیدوار است مسئولان ایران ایر توضیحات قانع کننده‌ای برای این کار داشته باشند که به گمانم بهترین توضیح عذرخواهی است,وگرنه من که هر چقدر قوانین و آداب و آیین‌نامه های مربوط به مسافرت را گشتم و زیر و رو کردم چیزی تحت عنوان جلوگیری از ورود ساز در آن نیست.

اصل ماجرای حمل وسایل به داخل هواپیما بیشتر در مرحله چک و خنثی وسایل و چمدان ها و افراد است که وقتی مشکلی امنیتی نداشته باشند طبیعی است هر مسافری حق دارد یک یا دو بسته را با خود به داخل هواپیما ببرد که روی همین اساس تمامی موزیسین ها سازشان را به داخل می‌بردند.

حال در میان این همه گرفتاری که اهالی موسیقی با آن دست به گریبانند باید برای چنین مسئله هم انرژی و وقت صرف کرد.

حسین علیزاده جزو مفاخر فرهنگی و هنری این مرز و بوم است و به گمانم دست اندرکاران ایران ایر باید افتخار کنند که هنرمندی همانند  و در طراز علیزاده مسافر هواپیمای آنهاست و  در این گونه موارد خلبان مستقیم به دیدار چنین افرادی می‌آید وحتی به بخش ویژه دعوتشان می‌کند و با بلندگو نیز حضور استادانی این چنین را یاد‌آور می‌شود. حال عجیب است و شگفت‌انگیز که به جای قدر دانستن این مرد نازنین و کم نظیر که آثارش سالیان سال  در گوشه خاطره ذهنی هر ایرانی نشسته است،باید با چنین رفتارهای توهین آمیزی فضا را بر آنها و اجراهایشان تنگ و تنگ‌تر کنند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شايان از شيراز A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    7 0
    بنده خدا زميني از راهي شيراز شده. هواپيمايي ايران اير رفتار بدي داشته. 27 شهريور در شيراز كنسرت داره
  • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 0
    خب چرا با ایران ایر میرفتن؟ یه خط هوایی بهتر نبود؟
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 0
    گفتن یه وقت تو هواپیما بدون اجازه کنسرت نده.
  • احمد AU ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 6
    اگه کار قانونی توسط مهماندار انجام شده اعتراضی وارد نیست چون فرقی بین ایشان وسایر مردم در قوانین لحاظ نشده.بی قانونی بی قانونی است از جانب هر کی باشد هر کی.......
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    19 1
    تو این مملکت ساز یک جور دشمن به حساب می آید
  • بی نام NO ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 3
    وسایلی که داخل هواپیما برده می شود معمولا دارای محدودیت ابعادی و وزنی هستند. جعبه ساز آقای علیزاده احتمالا بزرگتر از حد مجاز بوده است.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    3 0
    تلخ
  • علی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 6
    همه مردم مانند هم هستند و قانون قانونه فردا شاید یک خرابکار از آوردن ساز به هواپیما بخواد سواستفاده کنه اونموقع چه جوابی داری بدی؟ آیا هر پزشکی با چاقو و هر سربازی با تفنگ یا کشاورزی با داس یا قصاب با ساتور یا ... باید بتونه وارد هواپیما بشه؟ پس توصیه های مربوط به قسمت بار و کیف دستی فقط واسه مردم غیر موسیقی دانه؟ به نظرم نویسنده این متنهرچقدر هم عزیز از کاه کوه ساخته و بخاطر اردادت به موسیقی و خواننده محبوبش خواسته قانون گریزی رو توجیه کنه هیچ مقامی بالاتز قانون نیست واگرنه حال و روز بی قانونی مشهوده
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    4 0
    این موضوع یک مثال بسیار خوب برای این مساله است که چگونه عدم آموزش و فقدان شعور کاری یک کارمند محبوبیت یک شرکت را کاهش میدهد.
  • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    استاد باید می رفتند و با روش گروه موسیقی بیست کنسرت خود را اجرا می کردند.
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 0
    چقدر زشت است که در کشور خودمان احترام استاد را نگه نداشتند .
  • بدون نام ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 0
    نام اين كارمند ايران اير را اعلام كنيد. او دشمن هنر است.
  • بی نام EU ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 0
    اخه اين هواپيمايى از موسيقى چى ميفهمه برادر
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 0
    اینجا ایران است
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 0
    معلومه كه آن مسئول ايرات اير بدجنسي كرده،بهتره هر چه زدتر مسئولين ايران اير با اين شخص خاطي به شدت برخورد كنند
  • محمد IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 0
    هردم از این باغ بری میرسد ...
  • صمد A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 2
    بسی جای تاسف است که نویسنده مطلب با تحقیر کردن دیگران می خواهد از موسیقی دفاع بکند این نوع برخورد و دفاع از موسیقی با روح اصیل هنر در تضاد است این بحث چه ربطی به راننده تاکسی و آبدارچی اداره دارد که آنها را تحقیر می کنید آیا از نظر نویسنده مطلب اگر مثلا" پزشک و یا مهندس باشد و چیزی از موسیقی نداند می تواند برای موسیقی تصمیم بگیرد
    • اخوي US ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      4 0
      عزيز دل برادر ايشون كسي را تحقير نكرده برو دقيق بخون نوشته كه فردا روزي اگربخوان وارد تاكسي بشن و دستشون ساز باشه امكان داره راننده تاكسي هم براش تعيين تكليف كنه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 1
    واقعن ناراحت شدم. نميدونم اين نوع برخورد ها تا كي بايد ادامه داشته باشه. من به نوبه ي خودم بابت اين توهين از استاد عذرخواهي ميكنم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 0
    واقعا حالم بد شد تا کی میخوایم این وضع اسف بار رو ادامه بدیم
  • سینا A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    فقط یه لحظه تصورش رو بکنین که در کشوری مثل کره جنوبی چنین اتفاقی می افتاد . مدیرعامل هواپیمایی رو وادار به استعفا می کردن.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 0
    برادر من... نمایش ساز مفسده برانگیز است..... قبول نداری؟؟ یک بار ساز تو تلویزیون ملی دیدی؟؟؟؟؟؟؟؟ مسافرها دچار فساد بشن شما میای جواب میدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 0
    هنوز درقرن بيست ويك واقعا گير ما به چه چيزهايي مانده مسخره س
  • محسن IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 0
    از فردا صنف آبدارچی ها و راننده تاکسی ها ازتون شکایت می کنن که چرا به ما توهین کردید و مثلا ما هم می تونیم برای موسیقی تعیین تکلیف کنیم
  • علیش A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    1 0
    فقط باید گفت متاسفم که در چنین فضایی زندگی میکنم