۰ نفر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷

جدی شدن استقلال اسکاتلند، احزاب اصلی سیاسی و سیاستمداران در دولت مرکزی بریتانیا در لندن را به تقلا واداشته است تا بلکه بتوانند با تطمیع تهدید جلوی این سیل را بگیرند. آنها هم سیاست را ترک برداشته میدانند و هم حکومت بریتانیا و یا پادشاهی متحده را. هم اکنون آنها که تصور میکردند مردم اسکاتلند همچنان خواهان حفظ وحدت با انگلیس هستند به اشتباه خود پی برده اند که پارلمان بریتانیا بزودی ۵۹ نماینده اسکاتلندی خود را از دست می‌دهد. نگاهی عمیقتر و موشکافانه به درون جامعه بریتانیائی و دیدن لایه های زیرین آن آشکار میکند که نه تنها اسکاتلندیها خواهان جدائی هستند بلکه مردم ولز و ایرلند شمالی هم چندان دلخوشی از سیاستهای لندن نشینان ندارند و اعتماد خود را به آنها از دست داده اند!

 اعتماد عمومی به سیاستمداران بریتانیا سالها بود که شروع به از دست رفتن کرده بود و بسیاری از نخبگان و منتقدان رسوا شدن فساد مالی برخی نمایندگان پارلمان در سال ٢٠٠٩ را همچون عصای موریانه خورده سلیمان میدانستند که از درون تهی شده بود.
تفاوت‌های زیادی میان حزب ملی‌گرای اسکاتلند (اس‌ ان‌ پی) که ابتدا بعنوان یک حزب سوسیال دموکرات و طرفدار اتحادیه اروپا فعالیت خود در اسکاتلند برای کسب افزایش اختیارات محلی اسکاتلند از لندن نشینان آغاز کرد و سپس به مبارزه سیاسی استقلال اسکاتلند کشیده شد، از یک طرف و حزب ملی گرا و نژاد پرست انگلیسی یو‌کیپ از طرف دیگر وجود دارد، اما سرخوردگیهای عمومی از سیاست‌های دولت مرکزی بریتانیا زمینه فعالیت هر دو را آماده کرده است. لذا آن زمینه از دست دادن اعتماد عمومی و فعالیت این دو حزب کابوسی شده برای سه حزب اصلی بریتانیا که شمار اعضای آنها سالهاست کاهش می‌یابد. این کابوس با استقلال اسکاتلند و نا گزیر شدن به صحنه آمدن خیزش ملی‌گرایی از نوع 'انگلیسی' و ایجاد انگیزه برای ولز و ایرلند روز به روز شدیدتر میشود. این تحولات در صحنه جهانی و اروپائی به نفع ایران است و اگر با یک دور نگری و تنظیم برنامه راهبردی به این تحولات نگریسته شود میتوان از این روندی که آغاز شده در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بهره برداری بهینه کرد. زیرا این کشور با مردمانی اخلاقی و خونگرمتر نسبت به انگلیسیها دارای زمینه های خوبی برای همکاری بین دو کشور است. بعنوان مثال سرمایه گذاری ایران در نفت دریای شمال با توجه به سیاستهای خصمانه انگلیس نسبت به ایران هم میتواند سودآورتر باشد و هم روان تر. ایران دارای سرمایه گذاری ٥ ١٧ میلیون پوندی در میدان گازی رهام است که در سال ١٩٧٧ میلادی در دریای شمال و در ٣٩٠ کیلومتری شمال شرق آبردین کشف شد که بزرگترین میدان گازی انگلیس و توسعه آن به صورت سرمایه گذاری مشترک ٥٠ درصد ی بین ایران و شرکت بی.پی انگلیس صورت پذیرفت. تولید گاز از این میدان طی ۵ سال تا ۲٠١٠ میلادی روزانه حدود ٤,٥ میلیون متر مکعب بوده است که سودی معادل یک ملیون دلار روزانه داشت اما در این سال دولت انگلستان به بهانه اعمال تحریم علیه ایران، تولید گاز از این میدان را متوقف کرد. از سوی دیگر با وجود آغاز تولید گاز از میدان مشترک ایران و انگلیس، اما منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز از این میدان با دستور مستقیم دولت انگلیس تا اطلاع ثانوی توسط شرکت برتیش پترولیوم در حسابی بلوکه شده است. ظرفیت این میدان ۸۰۰ میلیارد فوت مكعب گاز (معادل ۱۴۰ میلیون بشكه نفت) برآورد شده است و گاز آن توسط سه حلقه چاه تولید و از خط لوله زیر دریا بطول ۴۴ کیلومتر به سکوی فرآورشی Bruce که راهبری آن در دست شرکت بی پی است، ارسال می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    22 6
    اما تعجب میکنم چطور انگلیس با اون سابقه ای که داره اجازه داده تو یه قسمت از کشورش همه پرسی استقلال برگزار شه؟ اونا سر دوتا جزیره هزاران مایل دورتر با آرژانتین وارد جنگ شدند اما حالا یه بخش بزرگی از کشورش داره همه پرسی برگزار میشه که کلا جدا شه
  • بی نام A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    39 31
    خیلی دلت میخواد بریتانیا از هم بپاشه .مطمئن باش که مردم اسکاتلند خودشون میفهمن که نفعشون در ادامه اتحاد با پادشاهی بریتانیای کبیر است .این نسخه های سرشار از عقده ات را هم برای خودت نگه دار .
    • پروشات A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      15 13
      حالا چرا تو داغ كردي؟
    • بی نام US ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      21 5
      شما توجه داری که اسکاتلند یک استان یا ایالت انگلیس نیست؟ اسکاتلند از اول یه کشور جدا و مستقل بوده. اوضاع اقتصادیش بهم ریخت 300 سال پیش وادار به امضای قرارداد اتحاد با انگلیس شد. حالا هم میخوان اتحاد رو پایان بدن.
    • اسکاتلند A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      5 6
      حالا چرا تو نفس نفس افتادی که نفعشون چی هست؟ اتحاد یا استقلال. مردم هر چه تصمیم بگیرند همان است ولی یادمان باشه که اونطرف قضیه روبا پیر ایستاده
  • بی نام US ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    6 2
    اين تحليل هاي سست ار جناب تاجيك بعيد است .
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    8 2
    اين كارشناس صدا و سيمايي رو از كجا پيداش كردين؟ لابد از صدا و سيما ديگه.
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 1
    من اصولا نظری ندارم چون واقعا نمی دانم چه اتفاقی آنجا می افتد و مردم چه می گویند و چه می خواهند. امیدوارم در جهت خواسته مردم پیش برود.
  • وحید A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    8 1
    خوب گیریم تجزیه شد مشکلات ما حل میشه؟؟؟؟اونا دارن حق و حقوقشونو میگیرن واسه مردمشون ما چی؟؟؟؟؟؟اصن امریکا به قول محمود در حال فروپاشیه اسرائیلم که باید از صحنه روزگار محو بشه تورم و مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ما حل میشه؟؟؟؟؟؟تا کی میخواین بشینین داستان ببافین؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    2 0
    هر وقت از آب و نفت و گازمون بهره برداری بهینه کردیم از این تحولات هم به قول شما "بهره برداری بهینه" خواهیم کرد.
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    7 0
    البته استقلال اسکاتلند اینطوری که نتایج اولیه اومده، رای نمیاره. واقعا از ذوق زدگی با عجله بعضیها برای تجزیه انگلیس آدم تعجب میکنه. یک نکته دیگر هم خوبه که آدم بهش توجه کنه. اینکه انگلیس عملا با این کار وجهه خودش رو در دنیا بالا برد، کاری که خیلی از کشورها از ترس از دست رفتن خاکشون حتی حاضر به فکر کردن دربارش نیستند.
    • درشکه چی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      13 3
      آخه میدونی چیه دوست عزیز. آمریکاییها میگن علت اینکه در آمریکا کودتا نمیشه به خاطر اینه که آمریکا در واشنگتن سفارتخونه نداره. قضیه انگلیس هم همینه. چون در اسکاتلند سفارت انگلیس نیست با خیال راحت میشه همه پرسی برگزار کرد و از نتیجه هم نترسید. این انگلیس همه پرسی برگزار کرد اما شما دیدی روحانی به اسکاتلندیها بگه ما پشت شما ایستادیم بزنید تو دهن ملکه؟ نه. اما وقتی در ایران انتخابات برگزار میشه، همه از اونور پیام میدن ما پشت شما ایستادیم از شر جمهوری اسلامی خودتون رو راحت کنید. دروغ میگم؟ خب آدم می ترسه دیگه. ترس شرط عقله قربون شما برم. باید به هوش باشیم عموجان
    • بی نام RO ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      2 5
      حالا چه ربطی به آمریکا داشت اصلا؟ اتفاقا جدایی طلبهای باسک و کاتالونیا و حتی کشور فرانسه هم از اسکاتلندیها طرفداری کرده بودن.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    6 2
    اونا یک.اختلاف داشتن خیلی شیک رای گیری کردن خون از دماغ کسی نیامد خوش خرم تموم شدما اینجا تو خونه امونم نمی تونیم به.توافق برسیم چه برسد کشور,حالا کری می خوانیم برای کی؟ این تحلیل گران عزیز هم بروند کشکشان را بسایندنوع برخورد آنها با چنین مساله ای اسباب شرمندگی ما است می گویید نه ؟ به همین رویداد انصار... نگاه بفرمایید
  • محمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    3 0
    زمان بازنشستگي آقاي تاجيك فرا رسيده است