ایسنا نوشت: رییس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات طرح تقلیل و رتبه بندی فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش با بازنگری این دو طرح صدمه به نظام آموزشی را خاتمه دهد.

الهه راستگو، معلمی را از جمله مشاغل سخت و زیان آور خواند و گفت: در شرایطی که جامعه به سوی تک فرزندی سوق یافته و عدم کشش روانی والدین به عنوان یکی از مهمترین علل این پدیده مطرح است معلمان زمان طولانی را با دانش آموزان سپری می‌کنند و این در حالی است که در مقابل این صرف نیرو و انرژی چیزی عایدشان نمی شود.

او حقوق و دستمزد حداقلی در مقابل فشار مضاعف کار را یکی از دلایل اعتراض به حق معلمان عنوان کرد و گفت: همین موضوع امروز وضعیت معیشت و زندگی این قشر را در سطح پایین تری نسبت به کارمندان سایر دستگاه‌ها قرار داده که از این حیث لازم است بازنگری هایی در حقوق و مزایای مصوب فرهنگیان صورت پذیرد.

رییس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران برخورداری از آرامش فکری و روحی را مهمترین لازمه فعالیت و تدریس صحیح معلمان ذکر کرد و گفت: این درحالی است که دغدغه های مالی و عدم برخورداری از حداقل های لازم تداوم کار برای این قشر زحمت کش را توأم با اجبار ساخته است.

راستگو اشتغال فرهنگیان در برخی مشاغل کاذب را نتیجه عدم حمایت و برنامه ریزی دولت دانست و گفت: معلمی که در مدرسه به عنوان اسوه و الگوی دانش آموز مطرح است گاه به دلیل اشتغال در برخی از این مشاغل کاذب چهره ای را در ذهن دانش آموز ترسیم می کند که نه تنها با ماهیت کارمعلم در تناقض است که دانش آموز را هم با تضاد نقش مواجه می‌سازد.

او حقوق ناکافی را مهمترین عامل بی انگیزگی معلمان دانست و گفت: معلمان چند شغله نیز به دلیل خستگی ناشی از شغل دیگر قادر به تدریس مناسب نیستند که همین موضوع آینده نظام آموزشی کشور و از سویی سطح علمی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور را با ابهام مواجه می‌سازد.

رییس ستادتوان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران از تعداد خارج از حد استاندارد تعیین شده دانش آموزان، دوری مسیر و امکانات ضعیف آموزشی مدارس به عنوان یکی دیگر از موارد حائز اهمیت و سخت برای معلمان یاد کرد و گفت: متاسفانه نبود برخی از حداقل ها سختی کار را برای معلمان نه تنها دوچندان ساخته که حتی جان آنها را نیز با مخاطره مواجه ساخته است.

راستگو سنجش نادرست دانش آموزان پیش از ورود آنها به مدارس را یکی از دلایل یادگیری نابرابر شاگردان و در نتیجه فشار مضاعف آموزشی برای معلم دانست و گفت: بررسی ها و گزارش های ارائه شده حاکی از آنست که حضور دانش آموزان با سطوح متفاوت اختلالات یادگیری، روانی و حتی استثنایی در مدارس عادی ضمن تضعیف توان و روان معلم روند آموزشی رانیز با مشکل مواجه می سازد که بر این اساس لازم است باغربالگری علمی و آگاهانه و نه دلسوزانه از لطمه به آموزش ممانعت کرد.

او در ادامه به طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه تجربه ثابت کرده که سابقه تنها یک معیار از ده‌ها فاکتور در شایسته سالاری است؛ اما متاسفانه در این نظام رتبه بندی سابقه کار از بیشترین تاثیر برخوردار بوده و معلمان جوان، با انگیزه و برخوردار از مدرک تحصیلی بالاترعلی رغم کارآیی بیشتر و مورد تأیید اولیاء و دانش آموزان از کمترین پاداش ناشی از این طرح برخوردار شده‌اند.

معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه معلمین جوان همواره به دلیل فاصله سنی کمتر از مقبولیت بیشتری میان دانش آموزان برخوردار بوده اند، گفت: این موضوع نه به معنای ارزشگزاری بیشتر برای معلمین جوان بلکه به معنای ارج نهادن و به کار گیری بیشتر معلمین باسابقه در برنامه های ضمن خدمت برای فرهنگیان جوان تر است.

راستگو در ادامه به ساعت تقلیل معلمان با سابقه بیش از 20 سال فعالیت آموزشی اشاره کرد و گفت: مطابق این طرح، فرهنگیان برخوردار از این شرط اجازه یک روز استراحت و عدم فعالیت آموزشی و یا فعالیت منوط به پاداش را دارند که متاسفانه به دلیل عدم پرداخت پاداش تعیین شده در دوسال گذشته و درنتیجه عدم حضور معلمین در کلاس درس تحصیل دانش آموزان با افت شدید مواجه شده است.

او به غیبت دانش آموزان و یا حضورشخص ناآگاه و نیروی غیر تخصصی نظیر اولیا به عنوان جایگزین معلمان در روزهای ذکر شده اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش با توجه به تعیین حقوق بیشتر در طرح رتبه بندی یا باید نسبت به حذف ساعات تقلیل اقدام کرده و یا با پرداخت مطالبات فرهنگیان مشمول طرح ساعت تقلیل صدمه به نظام آموزشی و وقوع برنامه های را غیر مرتبط خاتمه دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به ناکارآمدی بیمه طلایی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: به نابر اظهارات فرهنگیان این بیمه جز افزایش هزینه سبد خانوار از نتیجه موثر دیگری برخوردار نبوده که با توجه به فعالیت بیمه های کارآمد و کیفی تر در کشور لازم است تدبیر ویژه ای دراین خصوص اتخاذ شود.

او مشکل پایانی را مرتبط با مادران فرهنگی ذکر کرد و گفت: علی رغم اینکه امروز حتی ایستگاه‌های متر ونیز به مکان هایی به نام اتاق مادر و کودک تجهیز شده اما متاسفانه بیشتر مدارس از مهد کودک برخوردار نیستند که همین موضوع امروز مادران معلم را با چالش جدی مواجه ساخته است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اوس تقی بازنشسته RO ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    0 0
    تمامی نظرات ریس کمیته قابل تحسین ومنطقی است چرا؟ ایشان واقعا بطور علمی وتجربی و تخصصی مطالب را اشاره فرموده ومن بی مقدار به عنوان دبیر بازنشسته که سالیان سال با این مشکل دست وبنجه نرم کرده نظرات ایشان را بطور قطع تاییدکرده وازایشان ممنونم که مستند ازجامعه فرهنگیان که قربانی بی عدالتی و ندانم کاریهای غیر کارشناسانه وکلای مجلس و دولتهای گذشته به این قشر محترم و زحمت کش ستمها روداشته اند . امیدوارم متولیان کشور علی الخصوص اموزش برورش هرچه زودتر این معضل تاریخی و اجتماعی را با توجهات ولی عصر عج .... برطرف نمایند. من ا.... التوفیق .