۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
مسافری که به حج رفت، اما بازنگشت

این روزها که شمار زیادی از مردم ما در حج هستند، و البته به راحتی و با هواپیما این راه را می روند و بر می گردند، انتشار این اخبار می تواند حس تاریخی خوبی به ما بدهد. آشنایی با میراث خطی ما یکی از اهداف انتشار برخی از این یادداشت هاست، هرچند در این مورد به خصوص، علاقه به ادبیات حج دلیل اصلی آوردن این متن است.

روی برگی از جنگ شماره 1116 کتابخانه سنا مطلبی در باره یک مسافر مکه نوشته شده که سال 1124 از راه دریا به حج رفته، در بازگشت از راه بیابان یا همان بادیه به عتبات مشرف شده و به زیارت نجف شتافته، اما پیش از آن که به منزل باز گردد در بین الحرمین، شاید بین راه نجف و کربلا در ربیع الاول 1125 در گذشته است. در این گزارش یک صفحه ای نکات قابل تامل جالبی هست که حتما دقت خواهید فرمود. برخی کلمات را با تردید نوشته ام. هر دوستی که چیزی به ذهنش رسید، به خصوص در باره محل زندگی او در کامنت ها یادآور شود.

 

چون بنابر تقدیر و قسمت ربّانی، مدت مدید بود و توفیق رفیق، و علی الدوام مکنون خاطر فیض مظاهر وکلاء [؟] دوراندیش خیال و گل چین آمال و امانی، و مستطر مجموعه ایام زندگانی و نهال بهارستان حلم و تمکین، اعنی عالی شأن و خدایگان قدردان محمد رحیم خان بیات، به تاریخ دوم شهر رجب المرجب سنه 1124 مطابق لوی ئیل از قریه سلیمانی من محال ملکی یرکار [؟] خود به اتفاق عالی مقدار معلّی شأن، گرامی مکان، فتحعلی خانا خلف ارشد سعادتمند به اراده سفر خیرْ اثرِ مکه معظمه مشرفه [و مدینه] منوره متبرکه - زاد [هما] الله شرفا - حرکت، و از راه دریا عبور فرمود، به زیارت مشرّف و اعمال را کماکان توفیق رفیق گردیده معمول، و بعد از آن مراجعت از راه بیابان نجف اشرف روانه مقصد، که درین زمان مقرّر این شده بود که متوجه امور دنیا و آلوده این دار فانی نگردد، در بین الحرمین به تاریخ شهر ربیع الاول سنه 1125 به جوار رحمت یزدانی پیوست. الهی هر ساله حجی در نامه اعمالش ثبت، به درجه اعلی مرتبه مکان مرحمت فرمایند، و خداوند عالم رحمتش کناد، برب العباد.

رسول جعفریان

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    68 12
    جسارت نشه محضر شریفتون حاج آقا، خوب که چی؟ تاریخ و ادبیات حج بسیار جالب دارای نکات حائز اهمیت است اما اینگونه مطالب در همین حد؛ نکته علمی و ادبی و تاریخی قابل توجهی نداره. البته حقیر سوادی هم ندارم و شاید مطلب را خوب متوجه نشدم.
  • فروغ IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    7 14
    کمی با دقت خوندن بد نیست"انتشار این اخبار می تواند حس تاریخی خوبی به ما بدهد. آشنایی با میراث خطی ما یکی از اهداف انتشار برخی از این یادداشت هاست، هرچند در این مورد به خصوص، علاقه به ادبیات حج دلیل اصلی آوردن این متن است."
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    شاید اینطور باشد که از قریه سلیمانی من محال ملکی یرکار عقار خود.
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    ایشون به فارسی نوشته؟