استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: صنعت باید بخواهد تا محققان دانشگاهی به آن‌ها کمک کنند. وقتی صنعت خودروسازی نیازی به کمک دانشگاه‌ها ندارد نمی‌توان از دانشگاه‌ها توقع داشت.

سیناپرس نوشت:

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: صنعت باید از دانشگاه‌ها بخواهد تا محققان و مهندسان دانشگاهی بتوانند به آن‌ها کمک کنند.

دکتر سعید سهراب پور، استاد مهندسی مکانیک و رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در حال حاضر محققان ایرانی که در مرزهای دانش رشته مکانیک فعالیت می‌کنند نتایج تحقیقاتشان در بهترین مجلات دنیا به چاپ می‌رسد، گفت: البته تحقیقات تنها به مرزهای دانش ختم نمی‌شود چراکه باید هم در مرزهای دانش حرکت کرد تا از علم دنیا عقب نمانیم و هم باید تحقیقات کاربردی در کشور صورت بگیرد تا مشکلات کشور رفع شود.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال ۱۵ سال پیش تونل کندوان در حین ساخت چند باری ریزش کرد به‌طوری‌که مسئولان تصمیم گرفتند از مهندسان خارجی کمک بگیرند اما دانشگاه صنعتی شریف مسئولیت آن را پذیرفت و ساخته شد. همچنین یکی از ظرفیت‌های کشور فعالیت‌های نظامی است که دانشگاهیان پشت آن بودند. از زمانی که دانشگاه‌ها به صنعت نظامی کشور کمک کردند پیشرفت‌های زیادی نصیب این بخش شده است.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر اینکه صنعت باید از دانشگاه‌ها بخواهد تا محققان و مهندسان دانشگاهی بتوانند به آن‌ها کمک کنند، تصریح کرد: صنعت نظامی از فردای انقلاب اسلامی تحریم شد و مدتی هم در دوران جنگ نیاز خود را از کشورهایی تأمین کرد اما درنهایت به سراغ دانشگاه‌ها آمدند که در ابتدا اطمینان چندانی هم نداشتند اما پس از چند باری سفارش و تأمین نیازهایشان مشتری دانشگاه‌ها شدند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در صنعت خودروسازی کشور عزمی بر استفاده از توان دانشگاه‌ها وجود نداشت، خاطرنشان کرد: در همین زمینه تقاضایی هم از دانشگاه‌ها از سوی صنعت صورت نگرفت و دانشگاه هم به‌زور نمی‌توانست وارد این صنعت شود. درحالی‌که صنعت خودروسازی نیاز خود را به‌راحتی با خرید خارجی رفع می‌کرد تا اینکه منتظر نتیجه‌دهی سفارش به دانشگاه‌ها باشد.

دکتر سهراب پور تأکید کرد: دانشگاه‌های ما در صنایعی که از آن‌ها خواسته شد وارد تحقیقات کاربردی شده‌اند و پاسخ اطمینان این صنایع را هم داده است اما زمانی که صنعت خودروسازی نیازی به کمک دانشگاه‌ها ندارد نمی‌توان از دانشگاه‌ها توقع داشت.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    14 0
    بنویس در یک بازار انحصاری چه نیاز به نو آوری
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    17 0
    به قول یکی از دوستانم اینجا مدیر دلسوز نداریم هر کس میاد برای خودشو بچه هاش جمع میکنه ومیره
  • بی نام BE ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    3 0
    مشکل عمده وجود صنعت خودرو در کشور هستش
  • بی نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    1 0
    من به عنوان یه کسی که ناسلامتی در مهندسی مکانیک و خودرو دکتری دارم، یه طرح رو بردم مرکز موتور ایرانخودرو ایپکو اولش با استقبال گرمی مواجه شدم و به به و چه چه. بعدش من و پیچوندن و طرح و دزدیدند و الان همه دارن از طرح من استفاده می کنند. پشت دستم داغ کردم اگه یه کار دیگه براشون بکنم. دوستانی که مثل من طراح هستند می تونند طرح ها شون رو بفرستند آلمان مخصوصا زیرمجموعه های بی ام دابلیو. عالی جواب می ده و حتی ایرادای طرحتون رو هم به شما اطلاع می دند. اگه بدزدنش لااقل آلمان دزدیده که البته بسیار بعیده که اونها دزدی کنند