۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
کرسی آزاد اندیشی یعنی چه؟

هفته پژوهش ایده بسیار خوبی برای حمایت از پژوهشهای نوینی است که می تواند زمینه گشایش راه های تازه را برابر متفکران و اندیشمندان و استادان و دانشجویان بگشاید. و در این میان کرسی آزاد اندیشی هم ابزاری است برای همین. یادداشتی است به این مناسبت...

هفته پژوهش است و حیفم آمد نکته ای را در این باب ننویسم، گرچه می دانم چندان اهمیتی ندارد که بخواهم با ابراز آن وقت خوانندگان را بگیرم. اما سعی خواهم کرد کوتاه باشد.
تقریبا در این روزها، و در اطراف دانشگاه، کم و بیش، تابلوهایی برای از کرسی های آزاد اندیشی را ملاحظه می کنم. این پدیده بسیار خوبی است و بنده خودم جزو اولین گروهی بودم که چندین سال قبل متنی را در این زمینه نوشته و تقدیم رهبری کردیم و ایشان از آن حمایت کردند.
اما یک مشکل وجود دارد و آن این که وقتی به موضوعات آن اطلاعیه ها و بنرها می نگرم، و حساسیت سیاسی آن موضوعات را در می یابم، فکر می کنم این کرسی ها بیش از آن که برای آزاد اندیشی باشد برای اثبات قضیه خاصی است. یعنی تقریبا نمی تواند غیر از این باشد. جالب است که برای آنها جایزه سفر به مشهد هم گذاشته شده است!
آنچه در تعبیر کرسی آزاد اندیشی اهمیت دارد تعبیر «آزاد» است و این «آزاد» حتی اگر معنای لفظی ظاهری و تحت اللفظی آن هم مراد باشد، بدین معناست که دست کم در اصلی ترین موضوع مورد بحث، بتوان آن را اثبات یا انکار کرد.
برای مثال وقتی در باره «کارآمدی نظام» کرسی آزاد اندیشی گذاشته می شود، ضمن این که اصل آن موضوع خوبی است، چگونه می توان در یک جمع دانشگاهی یا .... در باره کارآمدی نظام بحث کامل کرد؟ شاید بهتر باشد در برخی از جهات خاص آن باشد تا این «آزاد»‌ بودن بتواند مصداق پیدا کند.
گاهی موضوعات از این هم مهم تر است و به راحتی می توان درک کرد کمتر امکان بحث «آزاد» در باره آن وجود دارد. حتی اگر اجازه یابد، برگزار کنندگان چه تضمینی دارند که چند سال بعد که کسی می خواهد استخدام شود، گزارشی در کارنامه او نباشد که در فلان جلسه که عنوان کرسی آزاد اندیشی داشته، شما چنان مطلبی را ابراز کردید یا نکردید! خیلی ساده گفته خواهد شد که شما می توانید هر کاری داشته باشید، و آزاد هستید، اما در اینجا در مقام استادی نمی توانید مشغول بکار شوید! البته بنده بر این باور نیستم که این سیاست نظام است اما به صورت سلیقه ای احتمال این گونه رفتارها وجود دارد.
بنابرین به نظرم بهتر است کرسی های آزاد اندیشی ـ اگر می خواهد موفق باشد ـ در موضوعاتی عنوان شود که به راحتی بتواند نوعی شفافیت و آزاد فکری در آنها راه پیدا کند. در این صورت است که دو گروه موافق و مخالف می توانند دیدگاه های خود را به طور جدی مطرح کنند و نقدهای طرف مقابل را شنیده و به آنها پاسخ دهند یا بپذیرند.

جالب است که در یکی از این اطلاعیه ها، از استادان مورد بحث، فقط نام یک نفر از اساتید آمده و اسامی بقیه نیامده است. در این موارد پر واضح است که  مخاطبان باید بدانند که دیگران چه کسانی هستند و آیا در این زمینه بحثی و گفتگویی خواهد بود و اگر خواهد بود بین چه گروه های موافق و مخالفی؟

رسول جعفریان

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    4 0
    بقول علی پروین یعنی کشک
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    22 0
    مدرک معتبر دیگه چیه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    16 0
    جالب بود
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    7 0
    سلام استاد. خسته نباشید. به نظرم این نشست ها که هر از گاهی اطلاعیه های آن دیده می شود نه برای رسیدن به مطلوبی ست که ادعا شده بلکه شعارهایی هستند برای نشان دادن اینکه فضای گفتگو باز است. اما آیا واقعا من اجازه بحث در مورد ناکارآمدی ها دارم؟ چرا هیچکس باور نمی کنه که اگر حرفی می زنیم نه به قصد توطئه است و نه خرابکاری؟ من عاشق دین و سرزمینم هستم و متعهد به لزوم امنیت و پیشرفت ایران و استواری نظام. مگر امیرالمونین عناصر ناکارآمد رو کنار نگذاشت؟ افراد شایسته رو جایگزین نکرد؟مگر اصلاح ناکارآمدی ها در صدر برنامه های امام نبود؟ مگر سیره امام سیره پیامبر نبود؟ حالا مگر ما ادعای مسلمان و شیعه بودن نمی کنیم؟ پس این فقر, فساد , تبعیض و فاصله طبقاتی در ایران چه کار می کنه؟
  • رقیه A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    6 0
    استاد من یک دانشگاهی هستم و اطلاعیه های عجیب و غریب در مورد همین کرسی ها در دانشگاه مان دیده ام مانند عین جمله: کرسی آزاد اندیشی با دعوت از افراد زیر برگزار می شود: یک عضو هیئت علمی یک عضو از تشکل های دانشجویی نماینده نهاد رهبری می بینید وزن استاد دانشگاه در این کرسی ها چقدر است؟ جلساتی با نام کرسی آزاد اندیشی برگزار می شود که عنوان جلسه تحلیل پدیده داعش است ولی به موشک ها و برد آن تا اسراییل می پردازند و درپاورپونیت هم قطر و طول موشک ها را نشان میدهند و یاجلساتی با همین عنوان که مسائل بشدت ساده تربیتی مانند تریبت کودکان عنوان تربیت در عصر ماهواره را برگزار می کنند: چه گویم که ناگفتنم بهتر است
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    9 0
    یعنی کشک.
  • سعيد IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    3 1
    استاد شهيد مطهرى براى بحث با كمونيستها حضور و تدريس اصول انها توسط اساتيد خودشان را لازم ميدانستند
  • احمد غ A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    12 0
    چند وقت پیش به همراه برخی دوستان سفری به اروپا داشتیم . یکی از نکاتی که برایم جالب بود افتخار استادان آلمانی به نقدهایی بود که بر ایشان وارد شده بود و با افتخار میگفتند که ایده بنده تا کنون 6 نقد شده است خیلی برام جالب بود که تکریم ما به تعریف است و تکریم آنان به نقد
  • بی نام RO ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 3
    شهید مطهری گفتند كمونيستها ببیان ولی زیر پرچم کمونیستم اگر اصلاح طلبان با پرچم خودشون یعنی سکولاریسم بیان صحبت کنند مشکلی نیست ولی این جریان با عناوینی چون خط امام نمیخواد صداقت به خرج بده در حالیکه وصیت امام و شهدا رو نگاه کنیم و صحیفه نور صحبتهای امام 100 کلام اصولگرایانه درستش ابنه اصلاح طلبان زیر پرچم سکولاریسم و اصولگرایان زیر پرچم خط امام مناظره کنند
  • ح.ن IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 1
    برگزار کنندگان چه تضمینی دارند که چند سال بعد که کسی می خواهد استخدام شود، گزارشی در کارنامه او نباشد که در فلان جلسه که عنوان کرسی آزاد اندیشی داشته، شما چنان مطلبی را ابراز کردید یا نکردید خیلی ساده گفته خواهد شد که شما می توانید هر کاری داشته باشید، و آزاد هستید، اما در اینجا در مقام استادی نمی توانید مشغول بکار شوید عالی بود
  • بی نام A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    4 12
    جناب جعفریان شما گاهی اوقات یه حرفهایی میزنید که آدم فکر میکنه از سال 1360 نتونستید جلو تر تشریف بیارید... خدا وکیلی تو این مملکتی که هر کی هر حرفی دلش میخواهد میزنه و هر خیانتی هم به مملکت میکنه بعد هم میاد وزیر و وکیل میشه.. چه جای نگرانی‌های درباره اشتغال بعد از سخنرانی در کرسی آزاد اندیشی؟ اتفاقا الان دقیقا برعکسه... هر کسی که حرفهای انقلابی بزنه و از نظام دفاع کنه... به برکت دولت تدبیر و امید بلافاصله باکوت و هزارجور برچسب بهش زده میشه بهتره حب و بغض هاتون رو در پوشش نگرانی از نقد به خلق الله قالب نکنید...
  • مهدی A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    7 1
    استاد عزیز حرف دلمان را گفتید این حقیر به همین جرم الان یک ماه است که از اداره مربوطه ام اخراج شدم.
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    4 2
    بنابرین به نظرم بهتر است کرسی های آزاد اندیشی ـ اگر می خواهد موفق باشد ـ در موضوعاتی عنوان شود که به راحتی بتواند نوعی شفافیت و آزاد فکری در آنها راه پیدا کند. مثلا طرز پخت قرمه سبزی؟؟؟؟؟؟؟