تمامی سرمایه گذارانی که طی سه هفته گذشته اقدام به خرید طلا، سکه و دلار کرده اند، بیش از سرمایه گذاران در بورس سود بدست آورده اند.

بهراد مهرجو: شب گذشته عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي، اعلام کرد، مذاکرات به خوبي پيش رفته است. گفته هاي او در روزي بيان شد که تاثيري برروند قيمت گذاري دلار در بازار نداشت ولي پيش از اين و سه هفته قبل، تمديد مذاکرات در وين، بازارهاي مالي ايران را به طور کلي بهم ريخته بود. براين اساس طي سه هفته گذشته تمامي افرادي که اقدام به سرمايه گذاري در بازارهاي طلا، سکه و دلار کرده اند، سود بدست آورده اند و به موازات آنها سرمايه گذاران در بازارهاي رسمي کشور با زيان مواجه شده اند. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که مقامات رسمي اقتصاد ايران طي يکسال گذشته بارها مردم و سرمايه گذاران خرد را به حضور در بازار سرمايه تشويق کرده بودند.

فعالان بازار اعتقاد دارند، کاهش قيمت نفت و تمديد مذاکرات عامل اصلي سقوط بورس و رشد قيمت دلار بوده است. در همين دوره زماني ميزان نوسان قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز به کمترين حد رسيده است. بانک مرکزي نيز طي بيانيه اي به موضوعات پيرامون بازار ارز اشاره کرده و نوسان قيمت ها را ناشي از رفتارهاي عده اي از «سوء استفاده کنندگان» از بازار ربط داده است. با اين وجود بررسي روند قيمت گذاري ها نشان مي دهد ارزش دلار در طول این هفته حدود 2.3  صد افزایش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند. با این حساب اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 230 هزار تومان سود برای سرمایه‌گذار رقم خورده است. دارندگان دلار نسبت 20 روز قبل که بهای دلار 3 هزار و 260 تومان بود، حدود 7.5 درصد سود کرده اند. این در حالی است که رویه یک سال گذشته بازار نشان می دهد سرمایه گذاری در این بازار دیگر از صرفه اقتصادی افتاده و بازار هیچ نشانی از شرایط بازار در سال 91 و سوداگری های آن روزها ندارد.

ميزان سوددهي در بازارهاي مالي سفته بازي تنها به دلار منحصر نمانده است. بهای سکه تمام بهار آزادی  هم روز گذشته به مرز 998 هزار تومان رسید در حالی که در آخرین روز هفته گذشته قیمت آن 980 هزار تومان بود. با این حساب سکه با افزایش 18 هزار تومانی قیمت طی یک هفته مواجه شده است تا دارندگان سکه این هفته با 1.8 درصد سود مواجه شوند. این موضوع نشان می دهد که 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در این بازار تنها در طول یک هفته سود 183 هزار تومانی بر جای گذاشته است.

 با این حساب در این هفته که سپری شد بازار ارز سودده ترین بازار بود چراکه بازدهی 2.3 درصدی بر جای گذاشت. بورس هم زیان ده ترین بازار هفته نام گرفت چراکه بازدهی منفی 2.1 درصدی را به بار آورد. در این بازار سکه با بازدهی 1.8 درصدی وضعیت بهتری نسبت به بورس و سود کمتری نسبت بازار ارز داشت.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    86 28
    با تیتر کردن همچین خبرهایی فکر نمی کنید به اقتصادی که داره به زحمت از رکود خارج میشه لطمه می زنید؟
  • شهره A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    114 5
    چه کسی در ایران دلار را بالا می برد؟ کسی که بالا می برد به فکر ملت و مملکت نیست.دوباره تورم و افسردگی آغاز می شود.متاسفم برای انسانهایی که برای پرکردن جیب خود ملت را فدا میکنند.نفرین بر این انسانهای حیوان صفت
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    59 15
    عرض تشکر از دولت تدبیرو امید...
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      15 0
      با تشکر از عامل پرواز 800 تا 3000 تومانی و تحریمها و ادامه دهندگان بر حقشان
  • حامد A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    35 45
    بخرین بخرین گران میشه حالا ببینین به چه مناسبت باید ارزان بشه یکی بگه؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    17 14
    درکشورماسرمایه گذاری بیشتردرجاهائی هست که ازدسترسی دولت متاسفانه دورباشدسرمایه گذاری دربخش تولیدازطرف دولتمردان تشویقی نمیشود بازارمسکن که درهمه جای دنیادولتهادرپی رونق ان بعلت اشتغال زیادی که ایجاد میکندهستنددراینجاازطرف دولت تشویغی نمیشود کشاورزی که بازهم درهمه جای دنیا مورد حمایت قرارمیگیرد دراینجامظلوم واقع شده ومرتب بیرونق ترمیشودولی بازار دلارتادلت بخواهد سکه است چون متاسفانه این یکی که رونق ان بضررکل جامعه وکرانی وبدختی مردم میشود به برکت بانک مرکزی ازدسترس خارج شده بدیهیست خیلیها که سرمایه دارندوذلشان نه بحال کشور ونه بحال مردم سوخته دراین بازار سرمایه گذاری میکنند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    33 3
    قرار بود ضرر كنن كه
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    22 7
    طی تحقیقات شخصی برای وارد شدن به بازار دلار و سکه باید با مبالغ بالا وارد شد از 500 میلیون به بالا که بتونید ظرف یکی 2 هفته فوقش 1 ماه سودتون رو ببرید.ولی با مبالغ کم در حد زیر 100 میلیون بزارید تو بانک یا موسسات مالی با توجه به سودی که الان میدن ودرصد ریسک صفر به سرفه تره.چون با کم ترین سود هم که حساب کنید که همون 22 درصد هستش برای مبالغ زیر 100 تومن فوقش 200 هزار تومن اختلافش با سرمایه گذاری توی بازار دلار و سکه هستش شما هم خودتون میتونید حساب کنید.اینایی که میریزن تو بازار ارز یه مبلغ بالا دارن که بقیه ی ماههای سال توی بانک سودشو میگیرن و بعدش بازار ارز و سکه و بورس رو هم زمان چک میکنن هرجا که سود خوبی ظرف یکی 2 هفته کیرسون میاد پول رو رونه میکنن اونجا.
  • امین A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    28 4
    اونا که میدونن کی بخرن کی بفروشن سود اصلی رو میبرن. وگرنه مردم عادی که الان حمله میکنن برای خرید دلار که بزارن تو خونه به امید اینکه ارزش پول ملی روز به روز کمتر بشه و انا به ظاهر سود کنن در نهایت ضرر میکنن. هم اینکه خود این کار باعث گرونی تو بخشهای دیگه میشه و هم اینکه اگر تا پایان مهلت مذاکرات توافق حاصل شه که دور از ذهن هم نیست اونوقت تمام اون دلارها رو هم باید با ضرر بفروشن
  • سام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    52 11
    برادر من نزن، همچین خبری نزن...با زدنش فقط ملتو سوق میدی سمت دلال بازی
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    7 1
    امان از دست دلال امان از دست بانک امان از دست ربا خواران امان از دست دشمنان خدا.
  • خواننده IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    4 1
    خبرآنلاین جان بچاپ که بدونیم چرا دلار هیچ وقت تک نرخی نشد و دوباره این وضع و اوضاع شد: "ارز پس از 3 سال تک نرخی می‌شود؟" خبرآنلاین ۲ بهمن ۹۲ حالا سؤال اینجاست ارگ قرار بود ارز به بالاتر از هم۳۵۰۰ برسد، چرا از همان اول با همین قیمت ۳۵۰۰ تک یک بار برای همیشه تک نرخی نشد معامله نشد، و چرا ارز ۲۹۰۰ تومانی تقسیم شد؟ تا باز بهانه‌ای باشد برای ارزهای ۳۵۰۰ به بالا... ما از بالاییم بالا می‌رویم؟ واقعاً کی می‌خواهند ارز را تک نرخی کنند و به این بازی که پایان هم ندارد خاتمه دهند؟
  • رضا A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    5 1
    به جای این دلال بازیا به فکر تولید باشید از این مملکت پر از نعمت که داریم با دستا و کارای خودمون نابودش میکنیم. وای بر ما