پنج پژوهشگران جوان و برجسته ایران، برنده جایزه «ابوریحان بیرونی»

فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اعطای نخستین دوره جایزه «ابوریحان بیرونی» از پنج پژوهشگر برجسته جوان رشته‌های علوم پایه کشور قدردانی کرد.

ایسنا نوشت:
طی مراسمی در فرهنگستان علوم با حضور دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم، دکتر یوسف ثبوتی رییس گروه علوم پایه و دکتر نصیری قیداری، معاون حقوقی وزارت علوم از پنج پژوهشگر برجسته جوان در رشته‌های علوم پایه تقدیر به عمل آمد.

دکتر یوسف ثبوتی در اولین دوره تجلیل از پژوهشگران برجسته جوان رشته‌های علوم پایه با اشاره به اقدام این فرهنگستان برای معرفی پژوهشگران جوان اظهار داشت: «با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌منظور پشتیبانی از پژوهشگران و محققان جوان اقدام به معرفی محققان برجسته در حوزه علوم پایه کردیم و با مذاکراتی که با همکاران فرهنگستان صورت گرفت، مقرر شد تا نام این جایزه به‌عنوان ابوریحان بیرونی اعلام شود.»

در این مراسم همچنین دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم با تأکید بر این‌که تقدیر از دانشمندان ازجمله وظایف این فرهنگستان است، خاطرنشان کرد: «کسانی که امروز به‌عنوان پیر علم شناخته می‌شوند در جوانی دانشمندان درخشانی بودند ازاین‌رو انتخاب نخبگان جوان ازجمله فعالیت‌های این فرهنگستان به شمار می‌رود».

وی با اشاره به تفاوت توسعه علوم در زمان کنون با توسعه علم در زمان ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا اشاره کرد و یادآور شد: «در زمان ابوعلی‌سینا و ابوریحان بیرونی ایران کانون علم بود ولی امروزه کانون علم از ایران به جای دیگری رفته است. در این راستا باید بکوشیم تا بار دیگر ایران کانون علم شود.»

این جوایز در پنج رشته زمین‌شناسی، فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی اهدا شد و در ادامه با برندگان این جایزه بیشتر آشنا می‌شوید.

زمین‌شناسی
دکتر علیرضا زراسوندی، پژوهشگر شاخه زمین‌شناسی ازجمله محققان برجسته معرفی‌شده در این مراسم بود. وی در حال حاضر رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان و مدیر مرکز پژوهش منطقه ریزگردها در دانشگاه شهید چمران اهواز است.

وی دکترای زمین‌شناسی اقتصادی را در دانشکده علوم دانشگاه شیراز به پایان رساند و در خصوص ارائه مد زایشی جدید برای ذخایر مس ایران و انجام مطالعات زمین‌شناسی در کانون‌های بحران ریزگردها در جنوب غرب ایران خدمات برجسته‌ای ارائه کرده است. همچنین در ایجاد شبکه‌های علمی، آزمایشگاهی زمین‌شناسی در ایران با مشارکت دانشکده‌های خارج از کشور به‌ویژه اتریش و کانادا اقدامات جدی به عمل آورده است.

انتشار ۳۰ مقاله به زبان انگلیسی در مجلات ISI، انتشار ۲۰ مقاله فارسی در مجلات علمی پژوهشی ISC، تدوین چهار جلد کتاب و ارائه ۶۰ خلاصه مقاله و مقاله کامل در سمینارهای داخلی و بین‌المللی ازجمله فعالیت‌های علمی پژوهشی دکتر زراسوندی است.

فیزیک
دکتر یاسمن فرزان از دیگر پژوهشگران جوان معرفی‌شده در این مراسم در شاخه فیزیک است. وی در حال حاضر، دانشیار پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. وی مدرک دکتری خود را در رشته فیزیک ذرات بنیادی از موسسه سیسا ایتالیا دریافت کرده و علاوه بر راه‌اندازی گروه پدیده‌شناسی ذرات بنیادی موفق به کسب جایزه ICTP در سال ۲۰۱۳ شده است. وی همچنین در سال ۲۰۰۸ جایزه فیزیک‌دانان جوان اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی را از آن خود کرد.

انتشار ۴۴ مقاله پژوهشی در مجلات بین‌المللی معتبر، انتشار سه مقاله علمی ترویجی در مجلات داخلی، انتشار ۱۱ مقاله پژوهشی به‌صورت سخنرانی و ارائه ۷۵ سخنرانی در داخل و خارج از کشور از دیگر افتخارات دکتر فرزان است.

زیست‌شناسی
در این مراسم همچنین از دکتر احسان عارفیان در شاخه زیست‌شناسی تقدیر به عمل آمد. وی استادیار ویروس‌شناسی دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران است که مدرک دکتری تخصصی ویروس‌شناسی خود را از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است.

وی در سمت معاون اجرایی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و دبیر تیم زیست‌فناوری گروه فناوری‌های نوین شرکت پژوهش و فناوری پژوهش خدمات ارزنده‌ای را عرضه کرده است. وی همچنین در حال حاضر در سمت ریاست بخش بیولوژی مولکولی و مهندسی ژنتیک مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته مشغول به فعالیت است.

مشارکت در طرح‌های پژوهشی و چاپ بیش از ۴۰ مقاله معتبر بین‌المللی، مشارکت در ثبت یک اختراع در سطح کشور و شرکت در همایش‌های علمی داخلی و بین‌المللی با ارائه بیش از ۲۰ عنوان مقاله ازجمله فعالیت‌های پژوهشی وی است.

دکتر عارفیان همچنین موفق به کسب مقام دوم، هفدهم و هجدهم جشنواره رازی شده و کسب رتبه اول فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس ازجمله افتخارات وی است.

شیمی
در این مراسم همچنین از دکتر محمدمهدی نجف‌پور به‌عنوان پژوهشگر جوان برجسته شاخه شیمی تقدیر به عمل آمد. وی در حال حاضر عضو هیئت‌علمی دانشکده شیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان است.

وی مدرک دکتری خود را در رشته شیمی معدنی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرد و اقدام به چاپ بیش از ۱۱۰ مقاله علمی در مجلات معتبر، ویرایش چهار عنوان کتاب و چاپ ۹ فصل از یک کتاب را انجام داده است.

دکتر نجف‌پور از سوی TWAS به‌عنوان دانشمند جوان جنوب و جنوب غرب آسیا انتخاب شد.

ریاضی
دکتر محمدرضا کوشش به‌عنوان پژوهشگر جوان برجسته در شاخه ریاضی در مراسم فرهنگستان علوم موردتقدیر قرار گرفت. وی مدرک دکتری خود را در دانشگاه مانیتوبای کانادا اخذ کرد و در حال حاضر به‌عنوان دانشیار رشته ریاضیات در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به کار است. وی موفق به کسب جایزه انجمن ریاضی ایران در هندسه و توپولوژی شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    8 0
    جایزه ها دست خدشونه دارند بین خودشون تقسیم می کنند ....برید ببینید امسال به چه دلیلی جایزه ی جشنواره ی خوارزمی جوان را به یک کار بی ارزش به لحاظ علمی دادند ....در حالی که من کار خودم مورد تقدیر و تحسین بین المللی واقع شده بود ولی در جشنواره ی خوارزمی جایزه نبرد
  • بی نام EU ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    5 0
    اون بنده خدایی که جایزه ریاضی رو برده چه کار شاخصی انجام داده؟ حداقل 10 نفر قویتر و کار درست تر از اون تو دانشگاه شریف هستن...