اقتصادنیوز نوشت:

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی مذاکرات در ژنو ، راه‌های بین‌المللی به روی ایران باز شده‌اند و هر روز دری جدید از خطوط پروازی به روی ایران گشوده می‌شود.

در هفته‌های اخیر خبرهای خوش هوایی، ریلی و ... به گوش رسید . یک بار شنیده شد مذاکراتی با مقامات حمل و نقل فرانسه انجام شده است و بار دیگر از راه‌اندازی پرواز مستقیم ایران به یونان خبر رسید. بسیاری از کارشناسان این خبرها را نوید به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و ژنو دانستند و برخی دیگر اقدامات موثر وزیر راه و شهرسازی را دلیل اصلی برقراری این پروازها و قراردها عنوان کردند. 

حالا خبر از برقراری پروازهایی است که تاکنون یا از آسمان ایران نگذشته یا اینکه مدت طولانی متوقف بوده‌اند. پروازهایی در صف انتظار راه‌اندازی که شاید امیدبخش توسعه و صنعت هم بشوند.  وزیر راه و شهرسازی نیز از برقراری پروازهای بین‌المللی بر فراز آسمان ایران خرسند است و به تازگی نیز با مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوایی دیدار کرده است. دیدار آخوندی با ایرباس در دوهفته گذشته یکی از خبرهای امیدبخش حمل و‌نقل هوایی کشور بود، چرا که بسیاری این سفر و قراردادهایی با شرکت‌های اروپایی را راه روشنی برای آسمان ایران دانستند.

اکنون نیز خبر از راه‌اندازی یک خط پروازی دیگر بر فراز آسمان ایران رسیده است.  در هفته اخیر نه تنها مسئولان هوایی یونان بلکه مسئولان هوانوردی ایران از راه‌اندازی خط هوایی ایران آتن از اول مردادماه امسال خبر داده‎اند. البته گفته شده است که راه‌اندازی خطوط هوایی جدید به این مسیر ختم نمی‌شود و قرار است این خطوط افزایش داشته باشند. 

در این زمان نیز مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی ملی یونان (ایژین) از راه‌اندازی خط هوایی این شرکت بین آتن - تهران و بالعکس از اول مرداد سال جاری خبر داده و در مقابل نیز معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور گفته است:‎ پس از آنکه وقفه کوتاه‌مدتی در پروازهای بین ایران و یونان رخ داد‌، با فاصله زمانی کوتاه همزمان دو ایرلاین داخلی و خارجی اقدام به برقراری این پرواز کردند.

خداکرمی که به تازگی خبر افزایش خطوط هوایی بین‌المللی از اول مردادماه امسال را داده است، اعلام کرده که هیچ مانعی برای افزایش پروازها توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی در مسیرهای بین‌المللی وجود ندارد.

در این باره نیز یانیس پانتازوپلوس گفته است که طبق برنامه‎ریزی‎های انجام شده این شرکت پروازهای خود را به صورت دایمی روزهای یکشنبه ، سه‌شنبه و پنج‌شنبه هر هفته از آتن به تهران انجام خواهد داد. 

حالا مقامات ایرانی از برقراری چندین خط‌ هوایی جدید به نقاط مختلف اروپا از ماه‌ آینده خبر داده‌اند و انگار موانع افزایش پروازهای بین‌ا‌لمللی رفع شده است، به طوری که معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی از نبود هیچ مانعی برای افزایش پروازها توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی در مسیرهای بین‌المللی خبر داده است . او حتی گفته است که در اقدامی بی‌سابقه برنامه‌ریزی شده است در ماه آینده پروازهای بین‌المللی به نقاط مختلف و جدیدی از اروپا صورت گیرد.
  
محمد خداکرمی گفته است که برقراری پرواز از شهرهای مختلف کشور به تمامی نقاط دنیا جزء اهداف سازمان هواپیمای کشوری است و براساس پیش‌بینی‌های ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) پروازهای منطقه‌ای دارای بیشترین رشد در سال‌های آتی در مقایسه با پروازهای داخلی و بین‌المللی است و در ایران علاوه بر افزایش پروازهای عبوری، درخواست شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای جابه‌جایی مسافر در کشور، بیشتر از گذشته است.

وی با اشاره به اینکه ایران از جمله کشورهای با جاذبه گردشگری است، گفته که هم‌اکنون شهرهای مختلف ایران در زمینه جذب گردشگر زیارتی و همچنین گردشگر معمولی جاذبه‌های بسیار زیادی دارند که موجب می‌شود، مسافران خارجی زیادی وارد کشور شوند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری‌ با اشاره به حضور ایران بخش بین‌المللی اظهار کرده است: در بازار حمل و نقل هوایی ایران شرکت‌های ایرانی بسیار فعال هستند، به همین نسبت شرکت‌های هواپیمایی خارجی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای پروازهای خود را برقرار کرده و به جابه‌جایی مسافران هوایی می‌پردازند.

حالا با توجه به اینکه ایران برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی سودده است و آنها نیز به هکاری با ایران تمایل دارند گفته شده که مکاتباتی‌ با برخی از‌ شرکت‌های هواپیمایی دنیا انجام شده و برخی از آنها برای بازگشت به آسمان ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

در حالی که معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی اعلام کرده به زودی پروازهای بین‌المللی به بسیاری از نقاط دنیا صورت می‌گیرد، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها  گفت که هنوز مسیرهای آینده اعلام نشده و راه‌ندازی این مسیرها بر اساس تصمیمات و موافق مسئولان کشوری و تصمیات کلان است. 

به گفته ابراهیم شوشتری هنوز اطلاعاتی از خطوط پروازی اعلام شده در دست نیست و زمانی که این تصمیات اجرایی شود، به سازمان نیز ابلاغ خواهد شد.
   
البته لازم به ذکر است که چندی پیش مسیر ایران به ایتالیا توسط شرکت هواپیمایی ماهان راه‌اندازی شد که این همکاری با سفارت‌خانه‌های ایران و ایتالیا صورت گرفت.

شوشتری گفته است که وقتی با کشوری یادداشت تفاهم برقراری خط هوایی به امضاء می‌رسد همه حقوق برابر در نظر گرفته می‌شود و نمی‌توان در این مسیرهای بین‌المللی حق خاصی برای ایرلاینی قائل شد؛ حال ممکن است کشوری نتواند یا نخواهد از ظرفیتی که در اختیار آنها قرار داده شده است استفاده کند و پروازهای دیگری برای آن کشور سودآور باشد، بنابراین سهم طرف مقابل افزایش می‌یابد؛ اما جایگزینی کلی ایرلاین‌های داخلی به جای ایرلاین‌های خارجی امکان‌پذیر نیست.

در حال حاضر شرکت هواپیمایی ماهان هفته‌ای دو پرواز در مسیر تهران-یونان دارد و شرکت هواپیمایی ملی یونان نیز از اول مردادماه، هفته‌ای سه پرواز در مسیر تهران به آتن و بالعکس برقرار می‌کند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =