تاریک و روشن فعالیت سیاسی مداحان برای انتخابات/پرونده

کمتر از شش ماه به آغاز رقابت های انتخاباتی مجلس دهم باقی مانده و هر از چندگاه از بازیگران سیاسی جدیدی در فضای پیشا انتخاباتی رونمایی می شود.

زینب صفری: جدیدترین مورد از این رونمایی ها سخن از ورود مداحان به عرصه رقابت انتخاباتی و ارائه لیست برای مجلس دهم است. این موضوع را نخستین بار مجتبی توانگر عضو شورای مركزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی اعلام کرد. وقتی که در نقل قولی از "سعید حدادیان" گفت كه این مداح نسبت به تحركات اخیر اصلاح طلبان برای انتخابات هشدار داده و تاكید كرده است كه اگر اصولگرایان بخواهند در انتخابات آتی هچون سال ۹۲ عمل كنند، قطعا شكست خواهند خورد. اما بخش مهم نقل قول توانگر از سخنان حدادیان آنجا بود که گفت، این مداح گفته است اگر در نهایت آقایان در جبهه اصولگرایی به وحدت نرسند مداحان لیست جداگانه ای خواهند داد. (اینجا)

ارائه لیست انتخاباتی از سوی مداحان اما تازگی نداشت و مداحانی چون حاج منصور ارضی، سعید حدادیان، حسین سازور، محمود کریمی، محمدرضا طاهری، سید مجید بنی فاطمه پیش از این هم در جریان انتخابات مجلس نهم از لیستی بیست نفره حمایت کرده بودند.(اینجا) لیست ۲۰ نفره انتخابات مجلس شورای اسلامی معروف به فهرست "مسجد ارک" که از یک رسانه نزدیک به جریان مداحی کشور در روزهای نزدیک به انتخابات مجلس نهم منتشر شد چهره های مشترکی از "جبهه متحد اصولگرایی" و "جبهه پایداری" را در خود جای داده بود، و البته در بحبوحه اختلافات انتخاباتی اصولگرایان، قبل از قطعی شدن جدایی لیست دو جبهه بزرگ اصولگرایی، بروز پیدا کرده بود!  (اینجا)  

با این حال اما اظهارات انتخاباتی سعید حدادیان بلافاصله با واکنش هایی همراه شد. از آن جمله پیش از همه رییس خانه مداحان درباره این سخنان اظهار نظر کرد. محسن طاهری با استقبال از سخنان حدادیان گفت که «اگر مداحانی که شم سیاسی شان ازنمایندگان فعلی بیشتراست،کاندیداشوند چه عیب دارد؟». او در حالی که انتقادات تندی نسبت به نمایندگان مجلس طرح می کرد، گفت: الان آقايان روحاني كه در مجلس هستند مگر قبلا حوزه نبودند؟ الان چندين سال است به سنگرهاي سياسي آمده‌اند و رجل سياسي شده‌اند. ... خيلي از اين آقايان هر را از بر از لحاظ سياسي تشخيص نمي‌دهند. ... اينها چه رجل‌هاي سياسي هستند! كرسي‌هاي مجلس و قانونگذاري فقط حق اينها است؟... . (اینجا)

اما وقتی عزم مداحان برای ورود به انتخابات جزم تر از همیشه شد، محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور گفت که گروهی مثل مداحان حق ندارند در حسینیه‌ها و مساجد که متعلق به عموم است، له یا علیه کسی تبلیغ کنند. (اینجا)

واکنش نه چندان استقبال آمیز بعدی از سوی مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری متوجه سخنان حدادیان شد. او خطاب به حدادیان گفت که ما مخلص مداحان هستیم اما لیست جداگانه مداحان عملی نخواهد شد. چون من به برادران عزیز مداح خود اطمینان می‌دهم که اصولگرایان در مسیر وحدت گام‌های مهمی برداشته‌اند و انشاالله به وحدت نیز خواهند رسید. (اینجا)

اما حجت الاسلام احمد سالک با اتخاذ موضع شفاف تری نسبت به ارائه لیست انتخاباتی از سوی مداحان گفت که ارائه لیست از سوی مداحان باعث ایجاد تفرقه خواهد شد. او این را هم اضافه کرد که هر کس باید کار خود را انجام دهد، اگر در وظایف دیگران دخالت کنند، هم خودشان به مشکل بر می خورند و هم برای دیگران مشکل ایجاد می کنند.(اینجا)

در این میان سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی نیز با انتشار یادداشتی در این باره از مداحان خواست کار حزبی را به اهل سیاست بسپارند و همت خود را مشغول ارتقای سطح مجالس اهل بیت کنند. این سایت در بخش دیگری از یادداشت خود آورد: بهره برداری سیاسی از مجلسی که پایه آن مذهبی بوده نسبت ناسوری را برای مستمع فراهم می آورد که در صورت جا افتادن این اقدام نسنجیده و دست به دست در هیات دیگر، تسری پیدا کرده و می شود آنچه نباید بشود. از سویی مگر همه آن خیل عظیم مردمی که پای منبر یک مداح جمع می شوند، در عقاید سیاسی هم با او اشتراک نظر دارند؟ .... (اینجا)

در این میان هستند اصولگرایانی که از فعالیت سیاسی مداحان استقبال می کنند. از آن جمله حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران  در خصوص اظهار نظر های سیاسی برخی مداحان، گفته بود: اصلاً قبول ندارم که برخی مغرضانه می‌گویند مداح را چه به سیاست؟! چرا که با رعایت ادب و شئونات اخلاقی، احترام متقابل و عدم تهمت و افترا به دیگران می‌توان روشنگری و بصیرت‌افزایی کرد.(اینجا)

در کنار اظهارات اخیر حدادیان مبنی بر ارائه لیست انتخاباتی حالا کم کم نوحه های سیاسی هم به بازار عرضه می شود. از آن جمله سیدرضا نریمانی از مداحان اهل بيت که اخیرا نوحه ای خوانده و در آن انتقادات تندی علیه دولت به دلیل بازگشایی سفارت انگلیس مطرح کرده است. نریمانی در این مداحی که محتوايي سیاسی دارد، مدعی شده است این سفارتخانه در واقع جاسوسخانه است که دولت در بازگشایی آن بی تدبیری به خرج داده است. (اینجا)

27214

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    5 52
    مداحان ما تنها وظیفه روضه خوانی ندارند بلکه وظیفه اصلی آنها این است که به سان یک سرباز پیرو امر ولایت و امامت و برگرفته از سنت ائمه اطهار در امور مهم کشور ورود کرده و توصیه های لازم را تاکید فرمایند فلذا انگ جناح و سلیقه زدن به مداحان اهل بیت صحیح نیست
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      9 1
      همون ..... فلذا
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    28 3
    اگر هرکسی در تخصص خودش مشغول کار بشود طبیعی است که مشکلی پیش نمی اید ولی در غیر اینصورت دوباره باید با آزمون و خطا پیش رفت واز صفر شروع کرد
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    32 1
    سیستمداران در حاشیه و مداحان در متن سیاست. چه می کنه این سیاست
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    29 1
    دیرین دیرین
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    32 2
    کار مجلس دیگه درست میشه.نطق پیش از دستور:مداحی فلانی
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    29 1
    مداحي راچه به انتخابات مجلس .باباهمه چيز راباهم قاطي کردين کار رابه کاردان بسپاريد تامردم اينقدر سختي نکشن وراحتر زندگي کنن آقايان مداح شماها که دم از امامان ميزنيد علي وار زندگي کنيد و دنبال پست ومقام نباشيد
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    20 2
    می خوان بیان اشکالی نداره اما باید حوصله نقد خودشان را داشته باشند. خیلی حرفها در زمان انتخابات زده می شود که باید جواب بدهند.
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    4 7
    یه وقت فکر نکنن که انتخابات مثل منبره که اونها روضه بخونن و مردم اشک بریزن و دید دقیقی به فعالیت انتخاباتی داشته باشند مشکلی نیست. بیایند.
  • همایون IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    34 1
    مشکل مملکت ما اینه که هر کی اونجایی که باید باشه نیست
  • امرداد A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    4 31
    فعالیت سیاسی معطوف به پایداری در مسیر انقلاب اسلامی که اهل بیت بنیانگذاران آن بودند با سینه زدن زیر پرچم یک حزب یا جریان تشکیلاتی تفاوت دارد مداحان حق فعالیت سیاسی دارند
    • سجاد A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      13 2
      حق فعالیت سیاسی دارند اما دیگر حق مداحی ندارند، دستگاه امام حسین آبرو داره حرمت داره همین مداح اگه یه خط ازش سر بزنه پا دستگاه امام حسین نوشته میشه مثل جریان اتوبان بابایی و شلیک و .......
  • مصطفی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    13 1
    اگه تو مملکت ما همه سیاستمدار نبودن که الان وضعمون این نبود
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    4 12
    کسایی که میفهمن مخالف افساد طلبان هستن
  • امین A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    15 1
    آخه مداحی چه ربطی به سیاست داره ؟ هر کسی فقط یک ارتباط مداحی با سیاست و قانون گزاری رو بگه من بهشون رای میدم . دقیقا همین وضع واسه ورزشکار ها هم هست
  • 482 IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    4 2
    قبلا مداحان مدح میگفتن و دعا ، الان ذم میکنند و نفرین واعجبا
  • گرامی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    2 2
    مجلس فعلی برایند حرکت مداحان و هم طیفهای آنان است و متاسفانه روند تخریب چهره دین و بنیانهای اخلاقی و برهم زدن همه بنیانهای اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی کشور ادامه دارد