۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸

محمد منصور عظیم زاده اردبیلی*

کنگره جهانی فوتبال با تمام فراز و نشیب ماههای متصل به آن به پایان رسید. این برای اولین بار بود که 14 نفر از مسئولان اجرایی و مقامات ارشد فیفا، در فاصله تنها دو روز به زمان برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال به اتهام رشوه و پول شویی بازداشت شدند.
طبق اعلام دپارتمان عدالت آمریکا که قرار است محاکمه بازداشت شدگان پرونده فساد رشوه‌گیری در فیفا را بررسی کند، علاوه بر 9 مقام ارشد بازداشت شده، پنج مقام اجرایی دیگر فیفا هم متهم به توطئه برای اخاذی و فساد اداری هستند.
در نگاهی دیگر علاوه بر مفتوح بودن پرونده میزبانی قطر در جام جهانی سال 2022 که دست مایه تمام محافل فوتبالی شده و دهها مقاله و مصاحبه طی چند سال اخیر را در پرداختن رشوه برای اخذ این میزبانی به خود اختصاص داده است، ادامه مدارک تازه رشوه خواری در فیفا می تواند تلاشهای ولادیمیر پوتین برای برگزاری جام جهانی 2018 را نیز نقش برآب کند و از این حیث تقریباً این خود استثناست. به عبارتی دیگر پرونده 2018 نیز ابعاد تازه ای به خود گرفت.
از طرفی کریل کوبانوف از اعضای شورای کرملین درمورد دستگیری ها به تایم گفت: ((به نظرم نیروهایی در آمریکا تصمیم گرفته اند جبهه جدیدی برای رویارویی با ما و تلاشهای رییس جمهور پوتین در هر چه بهتر برگزار کردن جام جهانی باز کنند. اگر قرار است رشوه خواری در فیفا باشد ، چرا آمریکایی ها باید مسئول اجرای عدالت شوند آن هم در فاصله کمی پس از اینکه فیفا درخواست سناتورهای امریکایی برای گرفتن میزبانی جام جهانی 2018 از روسیه را رد کرد ؟))
مسئله به همینجا ختم نمی شود؛ پرونده جام جهانی 2002 کره جنوبی و صعود بحث انگیز آن کشور به مرحله نیمه نهایی و جزو چهار تیم، همیشه مورد انتقاد بوده است. جام جهانی 2002 که با چهارم شدن کره جنوبی میزبان همراه شد، همواره برای فوتبال دوستان، یادآور قضاوت های مشکوک داوران در دو بازی کره-ایتالیا و کره-اسپانیا است. ایتالیا در یک هشتم با داوری مشکوک بایرون موره نو، مغلوب کره جنوبی شد و از دور مسابقات کنار رفت. کوریره دلو اسپوت،نشریه ورزشی مشهور ایتالیا چاپ رم، دیروز در صفحه اول خود فیفا را به تبانی برای رساندن کره جنوبی به نیمه نهایی جام جهانی 2002 متهم کرده است.
آنچه مهم است علیرغم تمام پرونده های فساد مطرح شده و مهمتر از همه عدم اقبال عمومی فوتبال دوستان که در چندین نظرسنجی بالای نود درصد عدم رضایت از او را به واسطه بحران رشوه و فساد اعلام کرده اند، ژوزف ، این پیرمرد 80 ساله مجددا به کرسی ریاست فیفا تکیه زد.
این بار او علیرغم اینکه نتوانست برای اولین بار در انتخابات دو سوم آرا را کسب کند ، در حالی رییس شد که قبلا بارها با کسب بیش از سه چهارم این مقام را از آن خود کرده بود. اقلیت قوی با بیش از هفتاد رای به انتظار نشسته و پشت خود قدرتهای طراز اول فوتبال دنیا را حس می کند. انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه از جمله حامیان پرنس علی بودند که حتی تهدید به تحریم جام جهانی را به عنوان حربه پلاتینی از سوی یوفا در وقت اضافه این مارتن نفس گیر به کار بستند.
اما علیرغم اجرای بی نظیر سبک به ظاهر دموکراتیک در این مجمع بزرگ فوتبال، یک شباهت عمده و البته چندین تفاوت عمده با فوتبال ایران را در پی داشت.
یکی از بزرگترین شباهتها، عدم مقبولیت فرد برگزیده است. اکنون بدیهی است که در بسیاری از نظرسنجی ها که در دنیای فوتبال صورت می گیرد، بلاتر حتی نمی تواند 20 درصد رضایتمندی را به همراه بیاورد. این نقطه شباهت با فدراسیونی در ایران است که در صورت برگزاری نظرسنجی قطعا رکورد بالای نود درصد را در عدم مقبولیت می شکند. نقطه این شباهت این است که در هر دو، نخبگان، فوتبال دوستان و مردم نظر نهایی را در انتخاب نمی دهند بلکه این اعضای مجمع هستند که در چارچوب سازو کارهای خاص برای انتخاب هایشان فرد را تعیین می کنند و البته هر دو بی تفاوت به برآیند برداشت و درک عمومی نسبت به مقبولیت انتخابها.
اما تفاوت فاحشی با عملکرد مجمع فدراسیون ایران نیز دیده می شود. در مثال آورده اند روزی شخصی به جعل اسکناس پرداخت ولی فردای آن روز بلافاصله دستگیر شد. از او پرسیدند مگر چکار کردی او گفت : هفت تومانی جعل کرده است. این روزها در فوتبال کشور خودمان به مواردی برمی خوریم که وضوح تخلف و غیرقانونی بودن آن به قدری بالا و شفاف است که کمتر احتیاجی به اقامه دلیل دارد. این داستان امروز فوتبال ماست. اگر ژوزف سپ بلاتر انتخاب شد کسی به مجمع برای عدم رعایت بدیهیات اساسنامه اعتراض نمی کند، کسی برای عدم ارسال به موقع دستور جلسه اعتراض نمی کند و یا برای برکناری عضو منتخب مجمع توسط فدراسیون فوتبال ایران، کسی ماده واضح 37 اساسنامه را در روز روشن نقض نمی کند و یا برای اصلاح مواد اساسنامه، دهها مورد نقض آشکار رخ نمی دهد و یا جعل عنوان سرپرستی نایب رییسی توسط انتخاب مستقیم رییس نمی شود.
به عبارتی دیگر و دقیقتر اگر در فیفا می خواهند کسی رییس بشود یا نشود، باید شکل موضوع رعایت شود. این همان حفظ دموکراسی در ظاهر و تفاوت دو نگاه جهان اول و سوم است. اینجا ما مدام به جعل هفت تومانی می پردازیم و مجمعی نیست که برگزار نشود و علیرغم مستندات متعدد و حتی شواهد ضبط شده دوربینها، چندین ایراد شکلی و محتوایی را نتوان به آن گرفت. این روند آنقدر ادامه یافته که سطح انتظارات و درجه حساسیت اهالی فوتبال را به شدت پایین آورده و هر امری را از این فدراسیون محتمل می داند.
کاش این قاعده حداقلی در ایران رعایت می شد تا در کنار شباهت عمده فدراسیون فوتبال ایران به فیفا در انتخاب فرد نامقبول به ریاست، فرآیند دست یابی به این قدرت نیز نظام مند شود و تفاوتها به حداقل برسد.

*دکتری روابط بین الملل و رئیس اسبق بین الملل فدراسیون فوتبال

 

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ثابت A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    6 11
    هرکی میگه ما جهان سومیم, یا بلد نیست بشمره یا تا 3 بلده بشمره...
    • حمید IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
      1 1
      دروغ میگن ما جهان سومی هستیم ما هم رده امریکا و المان و سایر کشورهای پیشرفته دنیا هستیم.