معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: روز ثبت جهانی میمند یک روز به یادماندنی برای مردم ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مسعود سلطاني فر با تبريک ايام دهه فجر به فجر آفرينان سال 57 و پيروزی تاريخی ايران در مذاكرات هسته ای، گفت: خوشبختانه بعد از 30 ماه مذاكرات سخت و فشرده به دو هدف حفظ حقوق هسته اي و لغو تحريم ها دست يافتيم.

او با بيان اينكه بعد از قرن ها ايران در منازعه با قدرت هاي جهان به دو پيروزي بزرگ دست يافت ، گفت: متاسفانه در قرن هاي گذشته ايران در هر رويارويي با قدرت هاي جهان طعم شكست را مي چشيد.

 سلطاني فر به ثبت جهاني روستاي تاريخي ميمند در فهرست ميراث جهاني اشاره كرد و گفت: آيين گراميداشت ثبت جهاني ميمند يك روز تاريخي و به يادماندني نه تنها براي مردم شهربابك بلكه براي مردم كرمان و ايران است.

معاون رئیس جمهور بابيان اينكه همه ايراني ها در سراسر جهان خونشان براي عزت و آباداني ايران جوشش دارد، گفت: با ثبت جهاني يك اثر، نام آن بنا در چندين هزار سايت گردشگري درج و به مقصد اصلي گردشگران تبديل خواهد شد.

سلطاني فر با اشاره به اينكه محتواي اصلي پكيج هاي گردشگران خارجي مقوله هاي فرهنگي،تاريخي، مذهبي، زيارتي و طبيعي است، تأکبد كرد: در حال حاضر بسياري از پژوهشگران و باستانشناسان جهان در تلاش هستند تا در محوطه هاي تاريخي كشورمان فعاليت كنند و به مطالعه و تحقيق بپردازند.

او با اشاره به سفر اخير خود به همراه رئيس جمهور به كشور فرانسه گفت: در حال حاضر به تعدادي از دانشجويان فرانسوي زبان فارسي آموزش مي دهند تا در آينده در تعاملات موزه اي با ايران همكاري داشته باشند.

معاون رئیس جمهور خطاب به مردم روستاي ميمند تأکید كرد: قهرمان شدن سخت و قهرماندن سخت تر است بنابراين از اين پس علاوه بر نظارت هاي ميراث فرهنگي ، يونسكو نيز بر روستاي ميمند به عنوان يك اثر جهاني نظارت خواهد داشت.

او گفت: اگر مردم يك كشور و يا يك منطقه نتوانند به خوبي از اثر ثبت جهاني خود حفاظت و حراست كنند در مرحله اول در فهرست آثار در معرض خطر قرار داده خواهد شد و در صورت ادامه از فهرست ميراث جهاني خارج مي شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور با اشاره به اينكه 19 اثر ، سايت و محوطه تاريخي از ايران در فهرست جهاني يونسكو ثبت شده است، گفت: از اين تعداد 3 اثر شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و ميمند از استان كرمان در اين فهرست قرار دارد.

او با بيان اينكه رتبه ايران به لحاظ آثار ثبت شده در فهرست ميراث جهاني رتبه يازده است، گفت: در حال حاضر 45 اثر ديگر در نوبت ثبت جهاني قرار دارد.

سلطاني فر با اشاره به اينكه براساس قوانين يونسكو در هرسال از هركشور يك اثر جهت ثبت در فهرست ميراث جهاني مطرح مي شود، گفت: از آنجاييكه بين 200 تا 300 اثر ديگر از ايران قابليت ثبت جهاني را دارند تا 2 الي 3 قرن آينده ايران در هرسال يك اثر براي طرح در يونسكو براي ثبت جهاني دارد.

کرمان استانی استثنایی در حوزه میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: کرمان یک استان استثنایی و پر از رمز و راز در حوزه میراث فرهنگی است.

محمدحسن طالبیان با اشاره به اینکه در ایران بیش از 10 هزار سابقه زیست وجود دارد، افزود: به همین علت ایران از غنای میراث فرهنگی فوق‌العاده زیادی برخوردار است.

او با بیان اینکه در حال حاضر 45 اثر از ایران در فهرست موقت یونسکو قرار دارد، تأکید کرد: با یک فراخوان از سراسر کشور 200 اثر با انتخاب فرهنگیان گزینش شده که در سال جاری 30 اثر دیگر به مجموع فهرست موقت در انتظار ثبت جهانی افزوده می‌شود.

طالبیان با اشاره به اینکه کرمان یکی از استان‌های برخوردار از غنای میراث فرهنگی است، گفت: کرمان یک استان استثنایی و پر از رمز و راز است.

او با اشاره به ثبت سه اثر از استان کرمان در فهرست جهانی یونسکو گفت: انتظار می‌رود تا تیرماه سال آتی پرونده بیابان لوت که بخش عظیمی از آن در استان کرمان است و پرونده قنوات ایران که سه قنات از شهرهای جوپار و بم در آن وجود دارد در فهرست میراث جهانی ثبت شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه راهبرد اصلی استان کرمان باید مباحث میراث فرهنگی باشد، گفت: کرمان با داشتن آثار متعدد جهانی می‌تواند به مهم‌ترین مقصد جذب گردشگران دنیا تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه با ثبت منظر فرهنگی میمند در فهرست میراث جهانی، مسئولیت سنگینی بر عهده ما گذاشته شده، گفت: باید از این پس توسعه و حفاظت این روستا در کنار هم قرار گیرد تا به توسعه فرهنگی پایدار برسیم.

عملیات اجرایی 119پروژه آبرسانی میمند

عملیات اجرایی 119 مجتمع آبرسانی روستایی استان کرمان به صورت ویدئو کنفرانس با دستور معاون اول رئیس جمهور و با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روستای صخره ای میمند از توابع شهربابک آغاز شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: یک هزار و 700 میلیارد ریال برای اجرای این طرح از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

علی رشیدی ادامه داد: 640 روستای استان کرمان با تخصیص کامل این اعتبارات آبرسانی می شود. 700 روستای بیش از 20 خانوار استان کرمان در حال حاضر فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

مسئول دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، نماینده دائم ایران در یونسکو و برخی از معاونان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار کرمان نیز که قبل از آن در آئین رونمایی از لوح ثبت جهانی روستای صخره ای میمند شرکت کرده بودند در عملیات اجرایی 119 پروژه آبرسانی روستایی استان کرمان در میمند حضور داشتند.

روستای صخره ای و دستکند میمند با قدمت چند هزار ساله از نخستین سکونتگاه های بشری و از مواریث باستانی ایران است که در 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در استان کرمان با وسعت 420 کیلومتر مربع واقع است. 

۴۷۲۳۶

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =