بررسی ها نشان می دهد میزان رشد قیمت مسکن به 10 برابر درآمدهای سرانه خانوار رسیده است.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، درحالي که بازار مسکن همچنان در رکود قرار دارد، دوره تازه اي از نگراني ها در مورد کاهش ساخت و سازها نيز ايجاد شده است. آمارها نشان مي دهد 40 درصد توليد مسکن در تهران رخ مي دهد درحالي که تنها 17 درصد تقاضاي بازار مسکن در اين کلان شهر خلاصه شده است.

گزارش هاي مرکز آمار ايران تاييد مي کند که ميزان صدور پروانه هاي ساختماني با کاهش 40 درصدي طي فصل گذشته همراه بوده است. برهمين اساس طي بهار و تابستان امسال ميزان عرضه مسکن نيز روند نزولي خواهد داشت. پيش بيني هاي وزير راه و شهرسازي نشان مي دهد بهاي مسکن طي سال 94 کمتر از ميزان تورم رسمي کشور رشد پيدا مي کند.

سال گذشته نيز قيمت مسکن تنها 8.5 درصد رشد را در پرونده ثبت کرده بود. تحليلگران بازار براين باورند که با توجه به رکود فراگير بازار، امکان رشد قيمت مسکن حتي با وجود کاهش ميزان عرضه وجود ندارد.

از سوي ديگر تحليلگران بازار مانند بيت الله ستاريان نيز روايت مي کنند که به موازات کاهش ميزان عرضه، قدرت خريد خانوارها نيز کاهش يافته است. اثر وام هاي 50 ميليوني مسکن نيز در بازار چندان قابل توجه نبوده است.

برهمين اساس حتي رشد قيمت 6.9 درصدي زمين طي نيمه نخست سال گذشته نيز بازار را به سمتي هدايت کرده که ميزان معاملات به شدت کاهش يابد.

در میان استانهای کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمانهای مسکونی کلنگی معامله شده 38771 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 582 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در سطح کل کشور 14330 هزار ریال بوده که نسبت به دوره قبل 0.9 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.3درصد کاهش داشته است.

مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در میان استانهای کشور نشان می دهد که بیشترین آن 33690 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 1791 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از سوی دیگر، کمترین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان خوزستان با 63 هزار ریال و بیشترین میزان آن متعلق به استان تهران با 223017 هزار ریال بوده است.

پيش از اين برخي گمانه زني ها نشان مي داد که پس از توافق لوزان فضاي حاکم بربازار مسکن با تحولاتي مواجه شود ولي به گفته اقتصادداناني مانند سعيد ليلاز بازار مسکن تنها به ميزان 5 درصد به آنسوي مرزها وابسته است. به همين جهت تحولات سياسي اثر قابل توجهي در روند معاملات مسکن نخواهد داشت. با اين وجود دولت براي رسيدن به رشد اقتصادي 5 درصدي حساب ويژه اي برروي تحولات مثبت بازار مسکن باز کرده است.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    18 8
    همه امکانات را دادید به تهرانی ها خداوند ازتان نگذرد که اینقدر به شهرهای کوچک و روستاها ظلم میکنید
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    13 11
    باید مسکن به سمتی برود که تبدیل به کالای مصرفی شود متاسفانه با تعطیلی صنایع در عرصه های متفاوت ونبود گردشگر خارجی مسکن تبدیل به یک کالای سرمایه ای محض شد امروزه با ساخت وساز بی رویه در چند سال گدشته از طرفی ونبود پول نقد از طرف دیگر که ارتباط مستقیم با پایین امدن قیمت نفت دارد قیمت مسکن نمی تواند بالا رود
  • علیرضا A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    20 9
    درآمد اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران اصلا با این قیمتها مثل زمین و آپارتمان و خودرو تقریبا همه چیز همخوانی ندارد یک اقلیت کوچک میلیاردی داریم و در مقابل یک ملت یارانه بگیر
  • نایب A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    13 10
    حدود یک میلیون خانه مطلقاً خالی که به انگیزه گرانفروشی واحتکار خالی نگه داشته شده است در تهران وجود دارد اگراینها وارد بازار بشود و قیمتها هم کاهش پیدا کند بازار مسکن رونق خواهد گرفت و هم اقتصاد از رکود خارج خواهد شد و هم صنایع وابسته مسکن فعال خواهند شد و بیکاری هم کاهش پیدا خواهد کرد.
  • امیراسد RO ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    11 8
    با این آمار و ارقام دادنها راه به جایی نمیبرید. من نمیدانم چرا یک عده ای بساز و بفروش و دلال که برای خود از خون مردم امپراطوری درست کرده اند دقیقا مانند کبک سرشان را در برف کرده اند تا حقیقت را نبینند. بابا قیمت مسکن در این کشور با ذوق زدگی شماها در دوره منتهی به اردیبهشت 92 به جایی رسید که حالا حالاها جیب مردم ازش فاصله داره. میگن ساخت و سازا کم شده پس گرون میشه... نمیگن چقدر آپارتمان ساخته شده که هنوز که هنوزه رو دست سازنده هاش مونده... یه سری به هر محله توتهران وبقیه شهرای بزرگ بزنین دستتون میاد.خوب براشون صرف نداره بگن چون اونوقت مردم توقع ارزون کردن ازشون پیدا می کنند...
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      0 0
      من در ساختمام سازی مدتی فعالیت میکنم و به شما قول میدهم که همه ما زنجیر وار به هم وابسته هستیم و منافع همه با هم و جمعی است.اگر یک سرمایه گذار در بازاری سود مناسب فعالیتش را نبرد به سمت بازارهای دیگری مثل بانک میرود. خیلی از افراد بیکار میشوندبنایی که برایم کار میکرد الان داره کارگری ساده میکنه و گاهی مجبورم که بدون انجام کار برای رضای خدا به او پول بدهم و خیلی دیگر از کارگرها بیکار هستند. اتفاق بعدی کم شدن خانه در حال ساخت است که بعدا در دوره زمانی کوتاه اثر ان رشد پلکانی قیمتها میشود. اینکه من به نفع خودم جبهه بگیرم بگویم امثال خانه گران میشود یا کسی که میخواهد خانه بخرد بگوید کمتر از تورم خانه گران میشود در صورتی که همه چیز در حال گران شدن است. بهترین کار اعتدال در همه زمینه ها است