توقف ساختمان سازی در پارک جمشیدیه/ حقانی خبرداد: سرمایه گذاری خارجیها برای برج سازی درفضای سبز تهران

عملیات ساخت و ساز در حاشیه یکی از بوستانهای شمالی پایتخت متوقف شد. باز هم شهرداری تهران، بدون توجه به دستور مقام معظم رهبری و مصوبات شورای شهر، در ارتفاع بالای 1800 متر، مجوز ساخت و ساز داده بود.

امید سلیمی بنی:یک پروانه ساخت غیرقانونی دیگر در اراضی فضای سبز پایتخت صادر شده است، این بار به نام فردی آلمانی که توانسته در مرداد 90، پروانه ساخت و ساز در اراضی پارک جمشیدیه، بوستانی قدیمی و باصفا در شمال تهران بگیرد، ولی شورای شهر تهران، توانست جلوی عملیات ساخت و ساز او را بگیرد.

محمد حقانی، عضو شورای شهر درباره پرونده جدید قلع و قمع درختان تهران و صدور پروانه ساخت و ساز در پارک جمشیدیه به خبرآنلاین گفت: پروانه ساخت و ساز به ارتفاع 6 طبقه در اراضی همجوار بوستان جمشیدیه که کاربری G323 (فضای سبز ویژه) دارند، به نفع یک تبعه خارجی صادر شده بود که با تذکر اینجانب و کمک معاون شهردار تهران، بلافاصله عملیات ساخت و ساز در این زمین متوقف شد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه توضیح داد: بررسی پرونده این ملک، عکسهای هوایی و مدارک نشان می دهد تعدادی از درختان واقع در این زمین، با بیل مکانیکی، قطع شده و در این زمین هیچگونه ساختمان قدیمی وجود نداشته است. با این حال، شهرداری تهران در زمان صدور پروانه ساخت، شرط شروع عملیات ساخت و ساز را تخریب بنای قدیمی ذکر کرده و تعداد درختان داخل این ملک را "صفر" اعلام کرده است.

او در ادامه گفت: این زمین با کاربری G323 برای توسعه بوستان جمشیدیه در نظر گرفته شده بود که مشخص نیست با چه ساز و کاری، شهرداری مجوز تغییر کاربری آن را از زراعی به مسکونی با تراکم 120 درصد داده است. حتی در گذشته به علت وجود درختان فراوان در شمال این محل، آب انبار قدیمی جهت آبیاری این فضا، ساخته شده است.

به گفته حقانی، در کمیته محیط زیست شورای شهر این تغییر کاربری، غیرقانونی تشخیص داده شد و با تذکری که به شهرداری اعلام شد، عملیات ساخت و ساز در این زمین، تا تعیین تکلیف نهایی، متوقف شد.

23 هکتار فضای سبز در معرض خطر ساخت و ساز


او در ادامه توضیح داد: زمین مزبور، قطعه ای 1100 متری از 23 هکتار زمین با کاربری فضای سبز G323 است که در صورت عدم جلوگیری از ساخت و ساز آن، می توان انتظار داشت تمامی این 23 هکتار تبدیل به برج شود، در حالی که حتی مطابق گزارش شهرداری تهران، این زمین در ارتفاع بالاتر از 1800 متر واقع شده و حتی باغ معنوی، حدود 100 متری جنوب آن قرار دارد و ارتفاع باغ معنوی، از این زمین کمتر است.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه، شهرداری باید برای تملک این زمین، ضرر و زیان ذینفعان را بپردازد گفت: نباید این کار غیرکارشناسی که نتیجه ای جز خفه کردن شهر تهران ندارد، انجام می شد، با این حال، مالکان و ذینفعان این پروژه نیز هزینه هایی به شهرداری برای دریافت پروانه ساخت داده اند که باید جبران شود.

او در ادامه توضیح داد: در حال حاضر هزینه تملک این ملک بالاتر از 100 میلیارد تومان برآورد می شود که با هزینه های ابطال پروانه ساخت، این رقم بیشتر هم خواهد شد.

حقانی در پایان، ضمن اشاره به دستور فوری عبدالهی، معاون خدمات شهرداری برای توقف این پروژه گفت: عملکرد سریع و قاطع شهرداری و مقامات قضایی برای صدور دستور توقف عملیات ساخت و ساز و نصب کانکس نگهبانی در این اراضی، قابل تقدیر است و به خصوص باید از آقای مهندس عبدالهی تشکر ویژه شود و امیدواریم مشابه همین عملکرد در بوستان مادر در غرب تهران نیز اجرا شود، زیرا متاسفانه هنوز ساخت و ساز در این بوستان ادامه دارد و بیم آن می رود زمینی که فضای سبز بوده، تبدیل به برج شود.

او همچنین از شهروندان تهران درخواست کرد مشاهدات خود درباره تبدیل غیرمجاز باغات به ساختمان را به اعضای شورای شهر تهران منتقل کنند تا جلوی بی قانونی در شهر گرفته شود.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    26 1
    لابد ارتفاع سنجشون خرابه بیچاره ها خب یه ارتفاع سنج بزارین تو پاکت بهشون بدین تا ارتفاع رو تنظیم کنه انقدر بهشون گیر ندین
  • کاغذ باطله IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    13 10
    این ساخت و سازهای بی رویه اون هم توسط یک تبعه آلمانی یعنی چه؟ در مملکت ما هنوز نتوانسته اند در مورد تبعه های خارجی تصمیم قاطعی بگیرند که بدون هماهنگی یک وزارت خانه ای اجازه ساخت و ساز ندهند اگر آنجا بعدها شد لانه جاسوسی کی میخواهد بفهمد ؟لا اقل جلوی یک سری سازه های مشکوک که در وسط جنگل و اراضی زیست محیطی است باید با دقت بیشتری بررسی شود شهرداری چگونه منطقه زراعی را به مسکونی تغییر کاربری داده و تا میبیند مثلا" پروژه سنگینی است و چند میلیارد نون توش هست بدون بررسی پروانه صادر میکند و باید با مسببینش برخورد شود از ما گفتن
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    19 0
    به كجاي شوراي شهر خبر بدهيم ؟لااقل يك شماره تلفن پيام گير اختصاص دهند.
  • كامران IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    17 0
    او همچنین از شهروندان تهران درخواست کرد . واقعا شوخي بامزه اي كرده اقايون كافيه يك روز از روي صندلي بلن شوند و سري به خيابانهاي الهيه و فرشته و مقدس.... بزنند تا ببينند مگر باغي هم مانده ؟ كه كسي گزارش بدهد ؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    11 0
    شورای شهر اگه خیلی نگرانی دارند یک کمیته تشکیل بدن برای مراجعی که موافقت خودشون رو برای واگذاری زمینهای در اختیار ،اقدام کردن. از اون مهمتر پیگیری قضائی اونه. حالا اگه واقعا اراده ای باشه .
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    11 0
    تو فضای سبز پارک جوانمردان منطقه 22 هم شروع به ساختن برج های 27 طبقه کردن لطفا خبرنگارها پیگیری کنن
  • نادان خان A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    4 0
    والاه خجالت داره، نداره؟ اگرپيگيرماجراشويدحتمآ به فسادهم برخواهيدخوردآخه توفضاى سبز هم. ..... شرم وحياكجارفته
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 0
    جالبه خودشون مجوز ساخت به طرف دادن خودشونم جلوشو گرفتن
  • سارا A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 1
    هیچی نگید اقا قالیباف بدش میاد بذارید هر کار دلش خواست انجام بده از کشتن توسط پیمانکاراش تا به توبره کشیدن خاک تهران راستی پشتش به کی گرمه لابد بکم بگم داره این بابام من که از دست کارای این ادم کلافه ام