ایسنا نوشت: در حالی که پیش از این اعلام شده بود که بررسی عضویت ایران در سازمان شانگهای در دستور کار نشست تاشکند قرار ندارد، برخی منابع خبری از رد درخواست عضویت ایران در این سازمان خبر دادند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، با وجود حمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری‌ شانگهای (SCO)، این سازمان به رهبری چین با عضویت ایران مخالفت کرد.

سازمان همکاری‌های شانگهای در واقع به عنوان یک اساس مهم برای مسکو و پکن در جهت حفظ نفوذ خود در منطقه شناخته می‌شود اما برخلاف روسیه به نظر می‌رسد چین نمی‌خواهد با عضویت ایران این سازمان را ضدغرب جلوه دهد.

ایران مدت زیادی است که خواستار عضویت در SCO است و روسیه نیز هم‌اکنون ضمن تاکید بر برداشته شدن تحریم‌های غرب علیه تهران، از عضویت کشورمان در این سازمان حمایت کرد.

بختیار خاکیموف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در این سازمان اظهار کرد: موضع روسیه در حمایت از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بدون هیچ تاخیری واضح است.

او گفت: این بار نتوانستیم که برای عضویت ایران با همکاران خود به توافق برسیم اما تلاش خود را ادامه می‌دهیم.

وی از نام بردن اعضای مخالف با پیوستن ایران خودداری کرد و افزود: اختلاف در مورد زمان پیوستن ایران به این سازمان بوده است. یک دیپلمات چینی که روز پنج‌شنبه در تاشکند با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد نیز از اظهارنظر در مورد این موضوع خودداری کرد.

این در حالی است که وانگ یی، وزیر خارجه چین ماه گذشته گفته بود که چین هم‌اکنون تمرکز خود را بر روی عضویت هند و پاکستان در این سازمان متمرکز کرده است.

دوشنبه گذشته منابع مطلع به خبرنگار ایسنا گفتند موضوع پیگری عضویت ایران در شانگهای در دستور کار نشست شانزدهم سران این سازمان قرار ندارد.

این منابع گفتند: سال گذشته روند عضویت دو کشور رقیب؛ هند و پاکستان در پانزدهمین دوره این نشست در اوفا روسیه مطرح شد و به نظر می‌رسد با توجه به گفته وزیر امور خارجه چین یکی از اعضای موثر این سازمان است، آن‌ها منتظر هستند که پروسه عضویت هند و پاکستان در این سازمان به پایان برسد و از این تجربه برای گسترش اعضای این سازمان از جمله عضویت ایران استفاده کنند.

هم‌چنین معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه ایران هم ادعاها مبنی بر مخالفت با عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای را تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رحیم‌پور در حاشیه اجلاس شانگهای در جمع خبرنگاران با بیان این که هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است، تاکید کرد که اسناد درخواست عضویت هم به تهران ارائه نشده است که نخست باید برای بررسی و انطباق با قوانین ایران مورد مطالعه قرار گیرد. امکان دارد ما دیدگاه‌های دیگری داشته باشیم.

او افزود: براساس مقررات سازمان همکاری شانگهای تحریم یکی از موانع عضویت است و ما هم تاکنون دنبال نکردیم ولی اکنون که از تحریم خارج شدیم، باید این سازمان تصمیم به آغاز روند عضویت ایران را بگیرد. اکنون با عضویت ناظر تهران در سازمان همکاری شانگهای نیازهای همکاری‌های منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران تامین شده است و اگر عضویت کامل شود شرایط تاثیرگذار دیگری می‌یابیم، بنا بر این دلیل طرح ادعاهای نادرست رد درخواست عضویت ایران به عنوان یک هوچی‌گری مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، با این حال ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و نیز نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان در سخنرانی‌های خود در اجلاس شانگهای در تاشکند (پایتخت ازبکستان) از عضویت ایران در سازمان شانگهای حمایت کردند.

ولادیمیر پویتن ضمن تاکید بر این که هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد، گفت: ما معتقدیم که مساله برنامه هسته‌ای ایران رفع شده است و تحریم‌های سازمان ملل نیز علیه ایران برداشته شد. بنابراین هم‌اکنون هیچ مانعی برای عضویت ایران در این اجلاس وجود ندارد.

رییس‌جمهور قزاقستان نیز در حمایت از عضویت ایران در این اجلاس سخن گفت. او به خبرگزاری تاس روسیه گفت: عضویت احتمالی ایران، هند و پاکستان در SCO یک گام بسیار مهم در راستای توسعه فضای اقتصادی منطقه اوراسیا خواهد بود.

او گفت: ما پس از عضویت هند و پاکستان در SCO؛ موضوع عضویت ایران را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =