افراطی های پاکستان: وقتی در زمان پیامبر(ص) گاز نبوده، نیازی نیست ما گاز داشته باشیم

وفا یزدان‌منش می‌گوید: «برخی افراطی های پاکستان واقعا به شکل آدم‌های نخستین زندگی می‌کنند و مثلا در مورد انتقال «لوله گاز» از ایران به پاکستان، ا:8.9ن باور را داشتند که وقتی در زمان پیامبر گاز نبوده، چه نیازی هست که ما گاز داشته باشیم.»

به گزارش خبرآنلاین، امروزه گروه‌های افراطی در جای جای جهان اسلام، از آفریقا گرفته تا عراق در حال فعالیت هستند و همواره اقدامتشان چهره ناخوشی را از جهان اسلام به تصویر کشانده است. خبرگزاری ایسنا برای بررسی فرقه‌های مختلف در پاکستان با وفا یزدان‌منش، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و تحصیل کرده پاکستان در رشته زبان و ادبیات اردو گفت و گو کرده است. خلاصه اظهارات وی درباره وضعیت اندیشه فرقه‌های مختلف اسلامی می‌گوید و راه‌کار برای گسترش فرهنگ صحیح اسلامی را در ادامه می خوانید.

 

فرقه های مختلف در پاکستان و افراط و تفریط ها

* همانطور که می‌دانید 95 درصد جمعیت پاکستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند و 5 درصد هم هندوها، سیک‌ها و مسیحی‌ها. در این میا%:/.,!تقریبا 20در صد شیعه هستند که در لاهور، کویته و چند شهر دیگر زندگی می‌کنند. جدای از اهل سنت، گروه‌های دیگری همچون وهابی‌ها و جماعت اهل حدیث هستند که سنی‌ها خودشان را از آنها جدا می‌دانند. اهل حدیث به وهابی‌ها نزدیکند اما تفاوت‌هایی دارند. گروه دیگر «قادیانی‌ها» هستند که هر چند از دیدگاه کشورهای اسلامی دیگر به عنوان یک فرقه مسلمان شناخته می‌شوند، اما در پاکستان آنها را کافر می‌دانند و حتی اعلام شده بود که آنها نجس هستند. چیزی که باعث شده تا آنها مذهب خود را مخفی کنند. قادیانی جدیدترین فرقه در پاکستان بوده است که البته بیشتر جنبه‌ سیاسی داشته‌اند.

* قادیانی‌ها مذهبشان را مخفی می‌کنند. اما وهابی‌ها و جماعت اهل حدیث حضورشان پررنگ‌تر است. در واقع باید گفت که افراطی‌ها ترکیبی هستند از گروه‌های مختلف مسلمان. هم چنین باید از گروه «سپاه صحابه» نام برد که افراطی‌ها در آن جمع شده‌اند. آنها حاضرند هر کسی را از هر مذهبی در خود جای دهند. ادعایی که دارند این است که می‌خواهند احکام اسلام را اجرا کنند و در این 10-15 سال اخیر نیز در شکل‌های مختلف فعال بوده‌اند. مثلا «جمعیت اسلامی» در دانشگاه‌ها بسیار نفوذ داشتند و در تعیین قوانین و در عزل و نصب اساتید و افراد مختلف نقش موثری داشتند. مثلا یکی از رفتارهای افراطیشان در برخورد با دانشجویان بود در موضوع ارتباط دختر و پسرها که گاه دست به تنبیه دانشجویان می‌زدند، با رفتارهایی خشونت آمیز و... آدم‌های آنجا (این را مربوط به ایالت بلوچستان پاکستان به ویژه مناطق مرزی با ایران عرض می‌کنم) واقعا به شکل آدم‌های نخستین زندگی می‌کنند که البته یا دولت توجهی به آنها ندارد و یا خودشان نمی‌خواهند. تا چند سال گذشته مدرسه‌های دخترانه را نابود می‌کردند و معتقد بودند نیازی نیست که دخترها درس بخوانند که این مربوط به قسمت شمال غرب پاکستان به ویژه طالبان و شبکه حقانی در وزیرستان بوده است. یا مثلا در مورد انتقال «لوله گاز» از ایران به پاکستان، این باور را داشتند که وقتی در زمان پیامبر گاز نبوده، چه نیازی هست که ما گاز داشته باشیم.

*بیشتر این جمعیت از وهابی‌ها و اهل حدیث بوده‌اند که افکار خودشان را بر مبنای اسلام راستین می‌دانند. «جمعیت اسلامی» کاری به شیعه و سنی بودن ندارد و هدفشان اجرای احکام اسلام است اما گروه «سپاه صحابه» خشونت بیشتری نسبت به شیعیان دارند.

علت این پایین بودن سطح فکری و عقب‌افتادگی این فرقه ها

* عوامل مختلفی وجود دارند. یکی از آنها این است که تعصب زیادی در میان آنها وجود دارد و علت دیگر هم عدم بی‌توجهی دولتشان بوده است. در این بین از رفت ‌و آمدهایی که در آنجا وجود دارد، یعنی حضور پاکستانی‌هایی که در عربستان حضور داشته‌اند و از آنجا خط گرفته‌اند و ریشه بسیاری از این فرقه‌ها هم از آن شکل گرفته است. آنها توانستد آنجا را به شکل خاصی که می‌خواهند بسازند. جدای از این باید از قدرتی حتی بالاتر از عربستان که به نظر من آمریکا و انگلستان هستند و این فرقه‌ها از سوی آنها تغذیه می‌شوند، ‌یاد کرد. در واقع آنها پاکستان را تغذیه کرده‌اند که این مشکل، ایران را هم به خطر انداخته است.

* ما در برابر جلوگیری از این نوع تفکرات افراطی سیاست‌های خوبی داشته‌ایم. سیاست‌های دولت باید در این زمینه به روز باشد. برخی از ایمان قلبی و سادگی‌ مسلمانان آن منطقه استفاده می‌کنند که توانسته‌اند در میان مردم نفوذ پیدا کنند، آنها را تعلیم دهند و البته کسی وجود ندارد که بخواهد این تعلیمات را خنثی کند.

کمک فرهنگی و ارتباط موثر برای تغییر دیدگاه فرقه ها

* ایران چنین تفکری داشته است تا بخواهد برای بالا بردن سطح آگاهی مسلمانان آن دیار کارهایی را انجام دهد. اما مسئله این است که بسیاری از این اقدامات را نمی‌پذیرند که ناشی از تعصبشان است. باید یک راهکار کلی از سوی اهالی فرهنگ و اندیشه در نظر گرفته شود. مثلا شاید با توجه به وجود فقر، بتوان آنها را از لحاظ مالی تأمین کرد، اما باز نتیجه نمی‌دهد چرا که تعصب زیادی دارند و دل کندن از برخی تفکراتشان کاری ساده نیست. در واقع باید احساساتشان را درگیر کرد. باید مثل خودشان و به زبان خودشان، بینششان را عوض کرد. برخی از آنها خیلی عقب‌ هستند و به راحتی نمی‌توان آنان را عوض کرد.

* در میان همین جماعت‌ اهل حدیث و وهابی‌ها، آدم‌هایی هم هستند که به عقاید شیعه احترام می‌گذارند و مخالف شیعه نیستند. پس معلوم می‌شود وقتی که اینها ایمان قلبی به برخی باورها دارند، این کارهای افراطی ریشه در مسائل سیاسی دارد. می‌آیند آموزش می‌دهند که شیعه‌ها کافرند و بعد اتفاقاتی می‌افتد. خوشبختانه فتوای رهبری در مورد احترام به عقاید اهل سنت بسیار به جا بود و مورد پذیرش آنها قرار گرفت. حرکتی که آنها را خیلی خوشحال ‌کرد. باید دلشان را به دست آوریم. کاری که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها انجام دادند. با آنها همدل شدند، آنها از قرن 18 میلادی تلاش‌شان را شروع کردند. آمدند و زبان شبه قاره را یاد گرفتند، فرهنگشان را یاد گرفتند بعد علیه‌شان استفاده کردند. ما باید همین کار را کنیم. البته نه این‌که علیه آنها استفاده کنیم بلکه هدفمان آگاهی باشد. باید این را هم بگویم که در میان آنها هستند گروه‌هایی که ایران را از لحاظ سیاسی قبول دارند. مردم، ایرانی‌ها را خیلی دوست دارند، ایرانی‌هایی که بتوانند با زبان خودشان با آنها ارتباط برقرار کنند. باید متوجه باشیم که تفکر ضدآمریکایی در میان مردم آنجا وجود دارد. سیاست آمریکا و انگلیس را کاملا می‌توان در آنجا حس کرد و گاه همان‌ها از نفوذ ایران جلوگیری ‌کرده‌اند.

* برادران و خواهران مسلمان ما در کشور پاکستان به سبب علاقه‌ای که به زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی‌ها دارند؛ پذیرای آموزش و اطلاع رسانی هم در این راستا هستند. فرصت را از دست ندهیم و موفقیت و جایگاهی که امروز به دست آوردیم را به آنها بشناسانیم؛ با ارتقای فرهنگ می‌توان از شکل گیری فرقه جدید جلوگیری به عمل آورد و موجب تضعیف فرقه‌های موجود شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    64 2
    پایداری چی های ایران هم این استدلال رو در مورد اینترنت دارند
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    110 0
    در زمان پیامبر تو هم نبودی. پس نیاز نیست باشی.
    • علی A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
      15 0
      n میلیون لایک. در ضمن به این پاکستانی یک نفر بگه آتش که بود. گاز هم همان ماهیت را دارد.
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
      2 5
      اشتباهی بهت مثبت دادم شرمنده 100 تا منفی پیشم داری
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    29 0
    این خاورمیانه با این افکار هیچوقت روی آرامش نمیبینه
  • میثم A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    20 0
    اتفاقا حیف اون گازی که شما مصرف کنید درضمن زمان پیامبر کلاشینکف و تانک و بمب کنار جاده ای هم نبود.پس لطف کنید ازشون استفاده نکنید و با شمشیر و اسب بجنگید.
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    17 0
    البته خیلی چیزهای دیگر هم نبود، ماشین، اسلحه گرم ، تلفن، اینترنت اگر این گروهها استفاده از این وسایل را هم کنار بگذارند خیلی عالی می شود
  • ایرانی A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    3 26
    این تفکرات افراطی تماماً از جانب صهیونیستهاست تا به اسلام ضربه بزنند و از داخل اسلام را نابود کنن و این در طول تاریخ همواره ثابت شده و سعی کردن مسلمانان را عقب مانده جلو دهند خدا لعنتشان کند
  • مهران A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    12 0
    یکی نیست به این آدم بگه تفنگ و بمب انتحاری و...... هم نبود ، پس دست نگیر حرامه.
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    27 2
    چقدر تفکراتشون شبیه بعضی از هموطنان عزیزه آدم رو یاد روزنامه کیهان میندازه
  • عباس IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    8 0
    سلام ،در زمان پیامبر گرامی اسلام ص ماشین واتومبیل هم نبوده پس چرا سوار ماشین می شوند؟بروند از الاغ وشتر استفاده کنند.برق ولوازم برقی هم نبوده پس چرا از لامپهای روشنایی ولوازم برقی استفاده می کنندبروند از چراغ پیه سوز استفاده کنند.سلاحهای مدرن از قبیل تفنگ ومسلسل وتوپ و... هم نبوده پس چرا از این وسایل جنگی استفاده می کنند؟بروند سوار بر شتر ویا اسب وبا شمشیر بجنگند.این افراطی ها ومفتی هایشان اگر نباشندمردم برای خندیدن در اوغات فراغتشان چکار کنند ووقتشان را چطور بگذرانند؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    0 0
    شما این اشتباه را مرتکب نشوید این جمله معنی اش متضاد با نظر نویسنده است"علت دیگر هم عدم بی‌توجهی دولتشان بوده است"
  • سمنانی A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    5 1
    این تفکرات در کشور خودمون هم هست