فاطمه معتمد‌آریا در مصاحبه‌ای به نقاط قوت و ضعف کارگردانان جوانان سینمای ایران اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بازیگر سینما در این مصاحبه که با سایت هنر و تجربه انجام داده است گفت: « راحت‌طلبی  البته نقطه ضعف کارگردانان جوان  است و نقطه قوتشان ایده‎های بی‎نظیر و خلاقیت فوق‌العاده، این که مثل گندم برشته مدام بالا و پایین می‌روند و آرام و قرار ندارند. این‎که سینمای جهان را می‎شناسند و سینمای ایران را می‌پذیرند. اشکال‌شان همان راحت‌طلبی است، نمی‌خواهند هیچ زحمتی بکشند. در نسل من هر فیلم فرنگی که می‌دیدند، می‎گفتند این که چیزی نیست. فکر می‌کردند، فیلم خوب ساختن در مشقت بیش از اندازه است. می‌گفتند آن‎ها یک مدیر فیلم‌برداری و یک فیلم‌بردار و چند دستیار دارند اما ما ما با یک دوربین ساده دو نفری کار می‌کنیم، یکی فوکوس می‌کشد و دیگری دوربین را روی دوشش می‌اندازد و کار می‌کنیم. کارگردان می‎گفت خودم همه کارها را می‌کنم،حتی بازی هم می‎کنم. فکر می‌کردند وقتی همه کار بلدی و مشقت می‎کشی، پس می‎توانی سینمای خوبی داشته‌باشی. نسل فعلی برعکس است، آن‎ها هم می‎گویند این‌که کاری ندارد، دیجیتال است. من با موبایلم هم می‎توانم این پلان را چنین غیرعادی بگیرم. اما نه نسل من و نه این نسل، به این مساله توجه نداشتند و ندارند که برای رسیدن به یک فرم، باید خیلی چیزها را تجربه کرده باشی تا بعد بتوانی این فرمت را دفرمه کنی. در بازیگری هم همین گونه است، وقتی نشان ندهی که داری بازی می‎کنی، کار سختی داری اما وقتی بخواهی نشان دهی که این جوری دستم را بلند می‌کنم یا سرم را می‌چرخانم و یا این که این جوری بلدم حرف بزنم، می‌توانم دوصفحه دیالوگ را در یک صحنه از حفظ بگویم و کارهایی از این قبیل، کار ویژه‌ای نکرده‌ای ، به‎خصوص که این روش‌ها الان دیگر کمی منسوخ شده‌است.»

او ادامه داد:«در واقع این‌که بتوانی با قاعده، همه قواعد را بشکنی و به اثری برسی، درست است، در همه موارد کارگردانی، بازیگری، فیلم برداری و... وقتی سینمای جدید اروپا را نگاه می‎کنی، باورت نمی‎شود با این همه سادگی جلو می‌روند. اما به سادگی نمی‌توان به این سادگی رسید، باید زمانی را طی کنی، باید موج نو سینمای اروپا را طی کرده باشی. باید نئورئالیسم سینمای ایتالیا را مرور کرده واز آن گذشته باشی تا الان به این سادگی برسی. در دنیا یک موضوع خیلی ساده را انتخاب می‌کنند و با پیچیدگی به آن بال و پر می‌دهند تا جایی که فراموش می‌کنی، موضوع اصلی جداشدن یک زن از شوهرش بوده اما آن‌قدر در آن روابط عاطفی و تصاویر زیبا و پیچیدگی‎های فنی وجود دارد که باور نکردنی است .»

این بازیگر سینما گفت:«اما این‌جا اغلب در یک فیلم بیش از بیست موضوع می‌بینی؛ فیلم چهار، پنج پایان دارد. به ‎نحوی که نمی‎دانی، کجا باید خودت را متوقف کنی. یک موضوع وجود ندارد که تا انتها بتوانی به راحتی آن را دنبال کنی. چند موضوع است و همه در هوا رها هستند. برای همین نسل جدید که در ایده و فکر متفاوت یا حتی مخالف با نسل من است اما در ساختار اغلب یکی هستند و نمی‎دانند خودشان و تفکرشان و ایده‎هایشان تا چه اندازه باید در یک فیلم نفوذ داشته باشد . مهم‎تر این که زحمتی نمی‎کشند و بیشتر تئوری هستند. الان هم که فیلم ساختن خیلی راحت شده و الزامی به هزینه برای دوربین و هنرپیشه و لوکیشن نیست. یک دوربین به دست می‌گیری و چهار تا از دوستانت را به عنوان پدیده‎های نو بازیگری و خودت هم به عنوان کارگردان نوگرا دور هم جمع می‌شوند و دوربینت هم می‎چرخد و فیلم می‎گیرد. احتیاجی به پروداکشن هم نیست، چون به واسطه دوربین دیجیتال، پروداکشن از سینمای ما حذف شده و باز هم به واسطه رواج دوربین دیجیتال، فکر می‎کنیم هر کاری انجام می‌دهیم، فیلم‌سازی است.در حقیقت ما ایده‎هایمان را تصویر می‌کنیم اما نمی‌دانیم این فیلم‌سازی نیست. یک بخش عظیمی از نسل جوان دچار این بی‌دانشی در فیلم‌سازی شده‎اند. در حالی که فیلم‎سازی برای خودش قاعده‌ای دارد. ایجاد هر لکه نوری بر این پرده عریض باید با دانش باشد نه براساس تجربه. »

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    چقدر حرف خوب هست که می شود از زبان فاطمه معتمد اریا شنید