اقتصادنیوز نوشت: چندی پیش ایران خودرو از مذاکره با فیات برای تولید خودرو ارزان قیمت سخن گفته بود؛ موضوعی که فعلا با توجه با شریک آمریکایی فیات و موضع کنگره آمریکا بر روی توافق هسته‌ای به حالت تعلیق در آمده است.

چندی پیش ایران خودرو از مذاکره با فیات برای تولید خودرو ارزان قیمت سخن گفته بود موضوعی که فعلا با توجه با شریک آمریکایی فیات و موضع کنگره آمریکا بر روی توافق هسته ای به حالت تعلیق در آمده است .

یک منبع آگاه در وزارت صنعت ،معدن و تجارت گفت به دلیل موضع کنگره آمریکا فعلا همکاری با فیات منتفی است چرا که فیات همکار کرایسلر آمریکاست و اگر کنگره توافق با ایران را رد کند همکاری با فیات به صلاح نیست .

حتی اگر در نهایت با وتو رئیس جمهور آمریکا توافق ایران تایید شود این اتفاق برای مدیران اقتصادی ایران در همکاری با شرکت های آمریکایی یا شرکت هایی که مراوده گسترده با شرکت های آمریکایی دارند جای اما اگر برای آینده همکاری اقتصادی می گذراد ، چرا که با تغییر رئیس جمهور آمریکا احتمال به خطر افتادن سرمایه گذاری ها وجود دارد .

به نظر می رسد موضعی که توسط مدیران وزارت صنعت معدن و تجارت مطرح می شود به تازگی گرفته شده چرا که قبلا حتی از فیات به عنوان پل ورود خودرو سازان آمریکایی به ایران یاد می شد .

فیات سه شرکت کرایسلر ، دوج و جیپ را در تملک خود دارد و بر اساس یک اتحاد جدید گروه فیات کرایسلر را شکل داده است .

دو خودرو ساز بزرگ دیگر آمریکا یعنی فورد و جنرال موتورز هم تا پیش از توافق هسته ای امید داشتند توافق به گونه ای رقم بخورد که آنها هم بتوانند وارد همکاری با خودرو سازان ایرانی بشوند ولی توافق در حد همکاری صنعتی تنهای برای خرید هواپیما از آمریکا محدود ماند .

اگر همکای با فیات در نهایت به دلیل همکاری با کرایسلر بر هم بخورد این خودرو ساز اروپایی چوب همکاری خود با طرف آمریکایی را خواهد خورد .

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه حضور در پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو 2015 میلان درباره همکاری با فیات گفته است به دلیل همکاری فیات و کرایسلر شاید موانعی وجود داشته باشد. البته فیات و ایران‌خودرو در حال مذاکره هستند. اگر فیات بخواهد، ما حرفی نداریم؛ ولی اگر روابط به‌خاطر آمریکا روان نباشد، ما ترجیح می‌دهیم این روابط با کسی دیگر باشد. فیات یکی از گزینه‌هاست، اما کمی زود است که از آمدن خودروسازهای آمریکایی به‌واسطه کشورها و شرکت‌های چندملیتی حرف بزنیم.

پیش تر احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفته بود شرکت ایران خودرو و فیات برای تولید خودروهای ارزان قیمت در حال مذاکره با یکدیگر هستند . مذاکره ایران خودرو با فیات برای تولید خودرو ارزان مدتی است شروع شده که تا حصول توافق ادامه خواهد داشت.

احمد پورفلاح توضیخ داده بود با توجه به اینکه فیات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایتالیا، پیش از انقلاب هم سابقه تولید خودرو در ایران را داشته است، عزم خود را جزم کرده تا دوباره به بازار خودرو کشور باز گردد.

وی گفته بود فیات این توانایی را دارد تا خودروهایی ارزان را با همکاری ایران خودرو به تولید برساند و جایگزین برخی محصولات قدیمی خود کند تا توده مردم بتوانند با قیمتی مناسب مالک خودرویی با امکانات روز شوند.مدیر عامل ایران خودرو هم این خبر را تایید کرده بود .

گروه فیات کرایسلر هم اکنون شامل خودروسازانی چون فیات ،کرایسلر ، دوج ،جیپ، آلفا رومئو، لانچیا مازراتی و فراری است . از میان این نشان ها سه خودرو ساز یعنی فیات ، لانچیا و آلفا رومئو خودرو های کلاس ارزان و متوسط تولید می کنند.

ارزان ترین خودرو ها هم سه محصول هستند که یکی با نام اپسیلون در لانچیا و دو محصول با نام های فیات 500 و پاندا که در فیات تولید می شوند .

قیمت پایه هر سه خودرو هم حدود 8 هزار یورو است که البته در زمان خرید با توجه با عوارض دریافتی از مشتریان به حدود 9 هزار یورو می رسد . حال اگر به طور تخمینی مالیات را از قیمت این محصولات کسر کنیم به قیمتی در حدود 6 تا 7 هزار یورو خواهیم رسید .

البته نمی‌توان عدد دقیقی را برای قیمت تمام شده کارخانه مد نظر قرار داد چون این اعداد محرمانه هستند .

ولی اگر عدد 6 تا 7 هزار یورو را مبنا قرار دهیم میتوان این سه خودرو را با قیمتی در حدود 25 تا 30 میلیون تومان روانه بازار کرد البته به شرطی که درصد داخلی سازی این خودروها در ایران به حد قابل قبولی برسد . از این سه خودرو ،فیات پاندا از همه ساده تر و کمی ارزان تر است .

این خودرو که هم اندازه پراید است و می توانست رقیب جدی ایران خودرو برای پراید و تیبا باشد. پلت فرم این خودرو هم می تواند به ایران خودرو این امکان را دهد تا در کلاسی ارزان تر از خودرو رانا محصول جدیدی را با نشان شرکت خود روانه بازار کند .

البته مدیران ایران خودرو چندی پیش محصولات سوزوکی را گزینه اصلی ایران خودرو برای خودرو ارزان قیمت اعلام کرده اند .

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ایران خودرو قصد دارد محصول ارزان سوزوکی ژاپن را در کشور تولید و عرضه کند، افزوده : سوزوکی سلریو یکی از ارزانترین محصولاتی است که روانه بازار کشور خواهد شد و قیمت این خودرو زیر ۳۰ میلیون تومان است و شاید بتوان آن را حول و حوش ۲۸ میلیون تومان عرضه کرد.

با این گفته ها مشخص می شود ایران خودرو به جای فیات به سراغ همکار قدیمی خود سوزوکی رفته است .
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    33 3
    بالاخره ایرانخودرو و سایپا دست به کار شدند و نگذاشتند ماشین ارزان دست مردم برسه
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    28 2
    توافق که کسی را جز چینی ها راه ندهیم؟؟؟
  • علی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    8 1
    مردم اگراتحادخودشونوحفظ کنندوبه نخریدن خودرو همچنان ادامه بدن به خداوندی خداکه همه چیز درست میشه این همه جای دنیا جواب داده ولاغیر