فارس نوشت:

مسعود پزشکیان نماینده مجلس و وزیر اسبق بهداشت به رابطه عرضه و تقاضا در موضوع اعتیاد اشاره کرد و گفت: دولت باید برای کنترل تقاضای مواد مخدر، کنترل عرضه را در دست بگیرد.


مسعود پزشکیان در مورد طرح توزیع مواد مخدر از سوی دولت میان معتادان که پیشنهاددهنده‌اش به مجلس او بوده است، گفت: آن چیزی که ما در این طرح دیده‌ایم به صورت پکیج سلامت بوده و ما هیچ‌گاه مواد مخدر را از موارد دیگر تفکیک نکرده‌ایم.

او ادامه داد: ما کلان قضیه و منابع مورد نیاز را برای مدیران مسئول سلامت کشور تأمین کردیم و انتظار داریم بر اساس واقعیت پولی کشور پوشش را بر اساس اولویت در پکیج خدمت مشخص کنند.

این نماینده مجلس گفت: دیگر کسی نمی تواند بگوید ما در بهداشت و درمان پولمان کم است، چرا که ما این موضوع را در مجلس رفع کرده‌ایم و منابع کافی در اختیار بهداشت درمان قرار دادیم.

او با بیان اینکه نباید به موضوع اعتیاد به صورت جداگانه نگریست، گفت: ما می‌گوییم که تمام عوامل مؤثر بر سلامت افراد باید در یک پکیج دیده شود و وقتی فردی مراجعه می‌کند و مشکل فشار خون، دیابت، چربی، گرفتگی عروق یا اعتیاد دارد باید به او توجه شود و همه خدمات لازم به او ارائه شود.

پزشکیان در واکنش به این مسئله که موضوع توزیع رایگان مواد مخدر اکنون به صورت جداگانه میان کمیته‌ای از مجلس و ستاد مبارزه با مواد مخدر در دست بررسی است، گفت: من از این موضوع بی‌اطلاعم که اکنون در چه مرحله‌ای است، اگر این موضوع به صورت موردی بررسی شود، اشتباه و غیرعلمی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: در دنیا برای درمان اعتیاد، فرمول عرضه و تقاضا را مبنا قرار داده‌اند یعنی تا زمانی که در بازار تقاضا هست نمی توان جلوی عرضه را گرفت.

او گفت: در مبارزه با تقاضا، عرضه‌کننده اگر دولت باشد می‌تواند بازار را در دست بگیرد و وقتی کنترل بازار را به دست گرفت، برای درمان اعتیاد می‌تواند برنامه‌ریزی کند.

پزشکیان به سابقه دوره وزارت خود در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: آنچه که ما زمانی که وزیر بودیم پیشنهاد دادیم همین موضوع عرضه و تقاضا بود، کاری که در سوئد، دانمارک و سوئیس می‌کنند.

او ادامه داد: کسی که معتاد است دارای مشکل است و ما نمی‌توانیم به زور به او بگوییم که نکش و باید با این فرد به صورت انسانی برخورد کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با اشاره به این موضوع که این طرح در دولت هشتم به صورت لایحه درآمده بود، گفت: متأسفانه با اتمام فعالیت دولت وقت، این طرح به اجرا درنیامد و اکنون ما در مجلس به دنبال اجرای این طرح هستیم، چرا که با استفاده از آن و زمانی که بازار در کنترل دولت باشد، می‌تواند برای درمان اعتیاد برنامه‌ریزی کند، کلاس بگذارد و معتادان را درمان کند.

او گفت: با این حال اگر معتاد نپذیرفت که درمان شود، دولت می‌تواند او را پشتیبانی کرده تا این فرد به یک دزد، قاچاقچی، از دیوار مردم بالارونده و خودفروش تبدیل نشود تا به مواد مخدر دست پیدا کند.

پزشکیان در مورد اینکه آیا این مواد از سوی دولت رایگان توزیع می‌شود یا خیر؟ گفت: دولت می‌تواند مواد مخدر را به صورت مجانی در اختیار معتادان قرار دهد، زمانی که من وزیر بودم 1800 میلیارد تومان کل اعتبار وزارت بهداشت بود، درحالی که گردش مالی قاچاق مواد مخدر بیش از 12 هزار میلیارد تومان بود.

او گفت: اکنون گردش مالی وزارت بهداشت نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان است، در حالی که باید ببینیم گردش مالی قاچاق مواد مخدر چه میزان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه موضوع اعتیاد با مدیریت حل می‌شود نه با دعوا، گفت: ما باید اول معتادان تزریقی را به معتادان خوراکی تبدیل کنیم و سپس اعتیاد خوراکی را به اعتیاد دارویی، تا بتوانیم معتاد را ترک دهیم.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =