سرانه درمان و بازتوانی معتادان در بودجه سال ۹۴؛ کمتر از قیمت ۲ گرم هرویین!

امیر مغنی باشی*


رئیس جمهور روز یکشنبه لایحه بودجه سال 94 را تقدیم مجلس کرد. در لایحه بودجه دولت به مجلس، بندی تحت عنوان برنامه درمان، بازتوانی و کاهش آسیب معتادان گنجانده شده است که جمع بودجه در نظر گرفته شده برای سال 94 در این بخش کمتر از 60 میلیارد تومان است.

این مبلغ در حالی به عنوان بودجه در نظر گرفته شده برای درمان، بازتوانی و کاهش آسیب معتادان مطرح شده است که طبق آمار رسمی در خوشبینانه ترین وضعیت دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد. به عبارتی با یک حساب سرانگشتی(60 میلیارد تقسیم بر 2 میلیون) بودجه در نظر گرفته شده برای درمان و بازتوانی و کاهش آسیب هر معتاد در سال 1394 معادل 30 هزار تومان است. هزینه ای که فکر می کنم به اندازه قیمت دو گرم هروئین هم نیست!

با توجه به اینکه برنامه های درمانی- بازتوانی - و کاهش آسیب- از نظر ساختار و شکل متفاوت هستند و گروه هدف متفاوتی هم در بین افراد معتاد دنبال می کنند تجمیع این برنامه ها تحت عنوان یک بند، خود نیز حاکی از عدم تسلط و شناخت کافی تصمیم گیران و برنامه ریزان در بخش اعتیاد دارد. به عنوان یک مددکار اجتماعی این سوال به ذهن من می رسد که چطور دولت که وظیفه اصلی آن پاسخ به نیازها، دغدغه ها و نگرانی های مردم جامعه است با مسئله اعتیاد که در دو پیمایش ملی [ ارزش ها و نگرش های ایرانیان] به عنوان سومین مشکل اصلی مردم کشور بعد از بیکاری و گرانی مطرح شده است، اینگونه مواجه می شود؟

مگر غیر از این است که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر(که وزیر کشور است) بارها و بارها از وضعیت اعتیاد و شیوع و مشکلات ناشی از آن در کشور ابراز نگرانی کرده است؟ شاید اینگونه بتوان نتیجه گرفت؛ یا وزیر کشور از قدرت لازم و رایزنی برای جلب آراء هیئت دولت در این بخش برخوردار نیست، یا برخلاف نظر مردم، مسئله اعتیاد به عنوان دغدغه جدی دولتمردان مطرح نیست.

اگرچه همه ما آگاه هستیم از اینکه مسائل اقتصادی اولویت اصلی دولت است اما با این حال نیز نمی توان از توجه جدی و کافی به مسئله اعتیاد در کشور غافل شد چرا که بنا به آمار عضو کمیسیون بهداشت مجلس در سال 92، خسارت ناشی از اعتیاد‌ بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال یعنی معادل کل بودجه سلامت کشور بوده است. حال سوالی که باقی می ماند این است که پس چرا باید در بودجه 94، مبلغ ناچیز 30 هزار تومان برای درمان و بازتوانی و کاهش آسیب هر فرد معتاد در نظر گرفته شود؟

وضعیت بودجه بخش پیشگیری از اعتیاد هم بهتر از بودجه درمان نیست. مبلغ در نظر گرفته شده برای این بخش در بودجه سال 94 معادل 40 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بودجه ای که اگر فرض کنیم که جامعه هدف برنامه های پیشگیری از اعتیاد فقط دانش آموزان با جمعیت بیش از 12 میلیونی هستند[دانشجویان و دیگر افراد جامعه را حذف کنیم] سهم هر دانش آموز در بخش پیشگیری از اعتیاد برای سال 94 کمتر از 3500 تومان است. با این مبلغ پیشگیری برای هر دانش آموز فقط صرف یادگیری شعار کلیشه ای «پیشگیری بهتر از درمان است» خواهد شد!

با این اوصاف به نظر می رسد با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای بخش اعتیاد، سال 94 نیز همچون سال های گذشته شاهد اتفاق مثبت و موثری در حوزه اعتیاد نخواهیم بود.

* کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =