شرق نوشت: حجت‌الاسلام حسین اشرفی از مرتبطین دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی، به نقل از حسین آزادی از شاگردان آیت‌الله، به روایت حادثه بر هم خوردن کلاس درس این مرجع تقلید پرداخت.

به گفته اشرفی، آیت‌الله بعد از آنکه متوجه می‌شود، عده‌ای برای اعتراض به محل درس او آمده‌اند، از حضور در کلاس خودداری می‌کند و این‌گونه کلاس درس او ظاهرا برای نخستین‌بار تعطیل می‌شود. ماجرا از تلاش حدود ٤٠ یا ٥٠ نفر از طلاب جوان قم که حجت‌الاسلام اشرفی آنها را «طلبه‌های داغ و افراطی» می‌داند، برای برگزاری تحصن، در اعتراض به برجام آغاز می‌شود؛ تحصن به رهبری سیدی که نام او را نمی‌برد، اما می‌گوید او از چهره‌های آشنای قم است که قبلا هم در چنین تحرکاتی حضور داشته است. تحصنی که قرار بود، هم‌زمان با تجمع و تحصن افراطی‌ها در مقابل مجلس در تهران کلید بخورد.

به گفته اشرفی، این عده از روز جمعه برنامه داشتند که در شبستان مسجد اعظم قم، در اعتراض برجام تحصنی را ترتیب دهند، اگرچه موفق نمی‌شوند. آنها روز شنبه هم تلاشی را برای شکل‌گیری تحصن آغاز می‌کنند که با مداخله نیروی انتظامی متفرق می‌شوند. این گروه به رهبری همان سید، روز یکشنبه هفته جاری در اعتراض به رفتار نیروی انتظامی، به تمام کلاس‌های درس حوزه در مسجد اعظم می‌روند و قصد دارند اعتراض خود را به گوش مراجع برسانند.

به گفته حجت‌الاسلام اشرفی، به کلاس درس آیات مکارم شیرازی و نوری‌همدانی هم می‌روند. اما آقایان اجازه ندادند که آنها كلاس را به هم بریزند و به آنها گفته‌اند که اینجا کلاس درس است، تفرقه ایجاد نکنید. گروه معترض در ادامه تصمیم می‌گیرند به کلاس درس تفسیر آیت‌الله جوادی‌آملی هم بروند که ساعت ١١ برگزار می‌شود. سرپاسدار آیت‌الله با بی‌سیم به او اطلاع می‌دهد که معترضان چنین بنایی دارند. بعد هم همان فرد خطاب به جمعیت و شاگردان اطلاع می‌دهد که حاج‌آقا برای کلاس درس نمی‌آیند. این‌گونه نبود که سر کلاس درس ایشان بخواهند اختلال ایجاد کنند. ظاهرا به ایشان اطلاع داده بودند و آقای آملی هم سرش برای این ماجرا‌ها درد نمی‌کرد و نیامد. درواقع از باب پیشگیری نیامد. 

روزنامه شرق همچنین در گفت وگو با حجت‌الاسلام محسن غرویان، درباره تعطیلی درس آیت الله جوادی املی نوشت: باید حریم بزرگان، مرجعیت و درس حوزه محترم شمرده شود. عده‌ای افراطیون این را رعایت نمی‌کنند و اسباب نگرانی و ناراحتی بزرگان حوزه را فراهم می‌کنند. ‌شأن حوزه بسیار بالاست و مسائل سیاسی و جناحی نباید در مسائل حوزه این مشکلات را پدید بیاورد، ولی عده‌ای افراطی به حرف مرجعیت هم توجه نمی‌کنند و اکثریت حوزه از این موضوع ناراحت هستند. 

اینها کسانی هستند که همه می‌شناسند و از گذشته مشخص بوده‌اند و این مسئله تازه‌ای نیست؛ همان‌ها که در حرم حضرت معصومه(س) مجلس علی لاریجانی را به‌هم زدند و قبل از آن مجلس آقای هاشمی را به هم زدند. در تهران هم جلوی آقای سیدحسن خمینی آن حرکات را انجام دادند. این افراد شناخته‌شده هستند و پایگاهی در قم ندارند. اگر از اینها سؤال کنید که مگر به فرموده مقامات ارشد نظام که گفته بودند تحصن جلوی مجلس را جمع کنید، به مصلحت نیست؛ منظورشان این بوده است که تحصن در هیچ‌جا به مصلحت نیست؛ نه در قم و نه در مشهد و نه در هیچ‌کجا. این تحرک‌ها ضد فرموده مقامات ارشد نظام است.

آیت‌الله جوادی‌آملی وارد این درگیری‌های شخصی و جناحی و حزبی نمی‌شود. اما اینها از قبل گرایش‌هایی داشتند و با قصد و نیت به درس آقای جوادی‌آملی و قبلا هم به نماز جمعه ایشان جسارت کرده بودند. این تحرک‌ها نزد حوزویان ناپسند است.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    33 1
    بايد با افراطيون برخورد شود
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    28 1
    خدایا شراین تندروها روازسراین ملت بیچاره کم وکوتاه بفرما.اینها چی ازجان این ملت میخوان، نمایندگان ملت باید رای گیری کنند بابااگه رای آورد یانیاورد همه تمکین به قانون میکنیم ، این تحرکات جز خوشحال کردن دشمنان نظامچیزی عاید مملکت نمیکنه .
  • بی نام GB ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    18 0
    همه اين ها را مي شناسند پس چرا اجازه مي دهند كه در مملكت اين كارها را انجام دهند حتماً پشتوانه اي قوي دارند
  • حسین A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    11 0
    افراطی گری در این زمان انسان را به یاد افکار داعشی می اندازد. آرامش و اعتدال در هر زمانی پسندیده است