جهان در حال گرم شدن و نابودی است، اصلی ترین عامل این موضوع هم خودروها هستند. اما بعضی از شهرها هدف شان را برای استفاده نکردن از خودرو اعلام کرده‌اند. اولین شهر پایتخت نروژ بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ماه پیش شهر اسلو به اولین شهری تبدیل شد که اعلام کرد تا سال 4 دیگر هیچ خودرویی در آن تردد نمی کند؛ یک ممنوعیت جامع و دائمی برای پایتخت نروژ. فقط این شهر نیست که می خواهد اتکایش را به اتومبیل کاهش دهد. الان انگیزه برای انجام چنین کاری از همیشه بیشتر است.

پنجشنبه گذشته، سازمان جهانی آب و هوا اعلام کرد که سال 2015 گرمترین سال جهان می‌شود و دما یک درجه بالاتر از دوران قبل از انقلاب صنعتی خواهد شد. دلیل هم دخالت‌های انسان در طبیعت و ال نینو قوی است.

سازمان محیط زیست آمریکا معتقد است اتومبیل ها بزرگترین عامل تولید گازهای گلخانه ای هستند. در یک خانواده سطح متوسط، 51 درصد گازهای گلخانه ای توسط اتومبیل، 26 درصد توسط لوازم خانگی، 18 درصد وسایل گرمایشی و سرمایشی و 5 درصد هم به دلیل اتلاف انرژی تولید می شوند.

وسایل نقلیه در بزرگراه ها، 1.7 میلیارد تن از گازهای گلخانه ای را تولید می کنند، اکثر آن هم از طریق تولید دی اکسید کربن. این به تغییرات آب و هوا کمک می کند. جای تعجب است که فولکس واگن، یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده خودرو، در آزمون تولید گاز های گلخانه ای تقلب کرد.

مناطق بدون خودرو

مانند اسلو، شهرهای مختلفی در نقاط مختلف جهان طرح‌های استفاده نکردن از اتومبیل را بررسی کردند. دو ماه پیش پاریس یک روز تردد خودروها را ممنوع کرد و آلودگی شهرش 40 درصد کاهش یافت. دهلی نو، یکی از آلوده ترین پایتخت های جهان، هم از ماه پیش این‌کار را کرد.

با این وجود که شهروندان هنگ کنگ دوست دارند انگشت اتهام را به سمت کارخانه هایی که در مرزشان با چین قرار دارد بگیرند، سال پیش ممنوع شدن تردد خودرو ها در مناطق تجاری هنگ کنگ منجر شد هوا به شکل عجیبی تمیز تر شود.

شهر های که از ابتدا سبز خواهند بود

مناطق دیگر هم چشم انداز بزرگتری دارند؛ ساختن شهر هایی که از ابتدا به خودرو ها احتیاج ندارند. ابوظبی برنامه ای دارد تا سال 2020 با مخارجی حدود 15 تا 30 میلیارد دلار اصلا کربن تولید نکند. در این شهر اتومبیل های بدون سرنشین برقی جای اتومبیل های قبلی را خواهند گرفت و شهر قدرت اش را از منابع انرژی خورشیدی می گیرد.

شهر دیگری چین هم اینگونه خواهد بود، شهروندان این شهر هیچوقت به استفاده از خودرو نیاز نخواهند داشت. این شهر به گونه ای طراحی شده که بین هر 2 نقطه آن برای پیاده روی حداکثر 15 دقیقه زمان نیاز باشد. البته اجرای این طرح ممکن است در همه جا امکان پذیر نباشد.

ریچارد برنسون، یک تاجر معروف، در این رابطه به سی ان ان گفت: اگر ما می خواهیم تا سال 2050 هیچ کربنی تولید نکنیم، کارخانه های خودرو سازی باید از امروز تغییر را شروع کنند و به سمت جهانی بروند که خودرو ها در آن از باد و خورشید انرژی می گیرند.

منبع: سی‌ان‌ان/ 27 نوامبر 2015/ ترجمه: نیو صدر

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    کارخانه های ما که توی 30 سال پیش صنعت خودرو سازی موندند.مطمئنا ایران جز آخرین جاهایی هست که اینکار هارا می کند.