محمدجواد ظریف چرا به فنلاند سفر کرده است؟

وزیر امور خارجه ایران گسترش همکاریها میان بخش های خصوصی ایران و فنلاند را از مهمترین اهداف سفرش به فنلاند عنوان کرد.

 

 


به گزارش خبرآنلاین وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر کاری در لهستان وارد فنلاند شد، محمد جواد ظریف قبل از ورود به فنلاند با نخست وزیر لهستان دیدار و گفتگو کرد.


دکتر ظریف در آخرین بخش از برنامه کاری خود در ورشو عصر دیروز با خانم شیدوو نخست وزیر لهستان دیدار و گفتگو کرد. دکتر ظریف در این ملاقات گفت خاطرات خوب ملت ایران از آوارگان لهستانی در جنگ جهانی دوم و تجربه مشترک پیروزی در برابر فشارها و جنگ تحمیلی از سوی بیگانگان و پانصد و چهل سال روابط دیپلماتیک بدون مشکل ما را آماده مرحله جدیدی از همکاری ها می کند. وزیر امور خارجه با اعلام اینکه همراهی هیات بزرگ اقتصادی از شرکت های مهم ایرانی در این سفر نشانه فایده مندی و اهمیت همکاری های اقتصادی برای بخش های خصوصی دو کشور است.

ظریف ظرفیت های گسترده اقتصادی دو کشور را پشتوانه گسترش روابط اقتصادی دانست و گفت روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور نیز می تواند گسترش یابد. وزیر امور خارجه با برشمردن موضوعاتی چون شراکت در حوزه های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و ارتباطات، همکاری در تولید لبنیات و ارائه به بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه پیرامونی ایران، همکاری در حوزه حمل و نقل و سرمایه گزاری لهستان در زمینه تولید خودرو در ایران برای بازار بزرگ پیرامونی ما را بعنوان برخی از زمینه های ممکن همکاری اقتصادی دو کشور بر شمرد و گفت اگر روابط بانکی برقرار و بیمه سرمایه گزاری فعال شود قراردادهای تجاری حدود ۵۰۰ میلیون دلاری که امروز در حاشیه همایش اقتصادی دو کشور امضاء شد به سرعت اجرایی خواهد شد.

ظریف در جمع خبرنگاران
گسترس همکاری بخشهای خصوصی ایران و فنلاند

وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران در فنلاند گسترش همکاریها میان بخش های خصوصی ایران و فنلاند را از مهمترین اهداف سفرش به فنلاند عنوان کرد.
محمد جواد ظریف افزود: ارتباط بسیار خوبی میان بخش خصوصی ایران و فنلاند در تهران ایجاد شده و گسترش این همکاری ها یکی از برنامه های سفر به فنلاند است.ما گفتگوهای سیاسی و روابط گسترده اقتصادی با فنلاند را با سفر چندی پیش هیئت فنلاندی به ایران شروع کردیم.
ظریف با اشاره به نشستهای سیاسی در فنلاند گفت: در جلسه سیاسی هلسینکی  که اخیرا به ابتکار دولت فنلاند شروع شده است شرکت خواهم کرد . در این نشست مسئله گفتگو درباره تحولات منطقه ما مورد بررسی قرار می گیرد.
وی تصریح کرد : ایران در دهه 60 به دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد گفتگوی منطقه ای را ارائه داد و نتیجه آن در بند 8 قطعنامه 598 آمد.
ظریف افزود : چند بار در مقالاتی که در روزنامه های منطقه و نیویورک تایمز نوشتم ضرورت ایجاد یک مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس را مطرح کردم.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود : دوستان ما وزیر خارجه، رییس جمهور و سایر مقامات فنلاند ملاقات های خوبی تدارک دیده اند.



در طی این سفر ظریف در اجلاس سیاسی «هلسينكي پاليسي فروم» شرکت و سخنرانی کرد، همچنین وزیر خارجه با «مارتی آهتیساری» رئیس جمهور اسبق فنلاند و برنده جایزه نوبل دیدار کرد. وزیر دیپلماسی کشورمان در طی این دیدارها با «تيمو سوئينی» همتای فنلاندی خود در هلسینکی دیدار کرد.

دیدار دکتر ظریف با رئیس جمهور سابق فنلاند


به گزارش خبرآنلاین، دکتر ظریف که در دومین بخش از سفر اروپایی خود عصر دوشنبه از ورشو وارد هلسینکی شد امروز سه شنبه برنامه کاری خود را با سخنرانی و پرسش و پاسخ در نشست بسته و غیر رسانه ای فروم هلسینکی درباره فرصت ها و چالش های فراروی امنیت خاورمیانه آغاز و سپس با آقای مارتی آنتیساری رئیس جمهور سابق فنلاند دیدار کرد. طرفین در این ملاقات در خصوص بحران های منطقه غرب آسیا و راه های پایان آن گفتگو و رایزنی کردند.


دیدار ظریف با رئیس جمهور سابق فنلاند



دیدار دکتر ظریف و وزیر امور خارجه فنلاند

در ادامه این سفر وزیر امور خارجه کشورمان در هلسینکی با آقای تیمو سوئینی همتای فنلاندی خود در محل وزارت خارجه این کشور دیدار و در خصوص روابط و همکاری های دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، بانکی و پارلمانی گفتگو و رایزنی کرد. دکتر ظریف در این ملاقات ضمن تشریح ظرفیت های انسانی و اقتصادی گسترده ایران ابراز امیدواری کرد در مرحله پسابرجام زمینه گسترش همکاری های دو کشور فراهم گردد. وزیر امور خارجه با اشاره به ترکیب و سطح هیات اقتصادی همراه و همایش مشترک اقتصادی ایران و فنلاند که توسط اتاق های بازرگانی دو کشور در حال برگزاری در هلسینکی است، آینده روابط دو کشور را امیدبخش دانست.

وزیر خارجه فنلاند نیز با تشکر از دکتر ظریف بخاطر سخنرانی صبح امروز در فروم هلسینکی و ابراز خشنودی از حضور هیات اقتصادی همراه وزیر خارجه در سفر به فنلاند گفت همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف از جمله ارتباطات و آموزش می تواند گسترش یابد. وزرای خارجه دو کشور همچنین در خصوص بحرانهای موجود در منطقه غرب آسیا و راههای حل آن رایزنی و تبادل نظر کردند. دیدار وزرای خارجه دو کشور با ضیافت رسمی ناهار وزیر خارجه فنلاند به افتخار دکتر ظریف ادامه یافت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    0 1
    مرسی آقای ظریف . یه دونه ای .