دو محیط بان هرمزگانی در جریان درگیری با شکارچیان متخلف بر اثر شلیک گلوله مستقیم به قلب و به سر به شهادت رسیده اند و ضاربین پس از این حادثه از متواری شده و منطقه را ترک نموده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محیط بانان در روزهای آخر هفته، ساعات دردناکی را تجربه کردند. در آخرین ساعات روز پنجشنبه خبری مخابره شد مبنی براینکه دو نفر از محیط بانان منطقه حفاظت شده گنو در استان هرمزگان به نام «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» توسط شکارچیان متخلف در ارتفاعات منطقه به شهادت رسیدند. بر همین اساس، با جان باختن دو محیطبان هرمزگانی تعداد محیطبانان جان باخته از 116 تا به 118نفر رسید.

این دو محیط بان در جریان درگیری با شکارچیان متخلف بر اثر شلیک گلوله مستقیم به قلب و به سر به شهادت رسیده اند و ضاربین پس از این حادثه از متواری شده و منطقه را ترک نموده اند. تشکل های محیط زیستی در این باره گزارش دادند، به دلیل تاریک شدن هوا انتقال پیکر محیط بانان شهید بوسیله هلی کوپتر به پایین دست ارتفاعات میسر نشده به همین دلیل محیط بانان هرمزگان جهت انتقال پیکر همکاران شهیدشان عازم ارتفاعات شده اند.
بر اساس بررسی های اولیه گلوله های شلیک شده از اسلحه گلوله زنی شکاری احتمالا برنوشلیک شده است. متخلفین پس از این حادثه اسلحه سازمانی، گوشی های تلفن همراه و سایر وسایل محیط بانان شهید را به سرقت برده اند.علاوه بر این بعد از ظهر دیروز در جریان درگیری مسلحانه مابین شکارچیان متخلف و محیطبانان پارک ملی بمو (حوالی ساعت ۱۶ عصر امروز جمعه) محیط بان شجاعی از ناحیه صورت هدف گلوله قرار گرفته است.محیطبان مجروح بوسیله هلی کوپتر به بیمارستان شهید رجایی شیراز منتقل شده و ضاربین نیز دستگیر شده اند. منوچهر شجاعی از ناحیه کتف راست و گردن هدف گلوله اسلحه شکاری ساچمه زنی قرار گرفته و پس از اصابت گلوله به درون پرتگاهی سقوط کرده است.
دو شکارچی متخلف هم اکنون در پاسگاه انتظامی در بازداشت بسر می برند و از آنها یک اسلحه شکاری تک لول قاچاق و یک اسلحه شکاری دو لول مجاز کشف و ضبط شده است.


دستگیری قاتلان
همزمان، حجت الاسلام و المسلمین اکبری رئیس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری قاتلان دو محیط بان هرمزگانی خبر داد و گفت: با تلاش بازپرس ویژه قتل و نیروی انتظامی لحظاتی قبل قاتلان در محل وقوع شهادت دو محیط بان هرمزگانی دستگیر شدند. وی افزود: قاتلان به جرم ارتکابی اعتراف کردند و تحقیقات از آن‌ها همچنان ادامه دارد . این مسئول عالی قضایی در استان هرمزگان در ادامه اضافه کرد: در این رابطه 10 نفر دستگیر شدند که دو نفر از آن‌ها عاملان قتل هستند. طی ماموریت گشت و کنترل در ضلع غربی منطقه حفاظت شده گنو ، شکارگاه سیاتک وت نگه گچ دوتن از محیط بانان منطقه حفاظت شده گنو محمد دهقانی و پرویز هرمزی به دست شکارچیان غیر مجاز به شهادت رسیدند.
گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که محیط بانان در جریان درگیری با شکارچیان متخلف بر اثر شلیک گلوله مستقیم به قلب و سر به شهادت رسیده‌اند و ضاربین پس از این حادثه از محل متواری شده و منطقه را ترک کرده‌اند.شهید محمد دهقانی، متولد یکم خرداد سال ۶۰، دارای مدرک فوق دیپلم، ۱۲ سال به صورت پیمانی با سازمان همکاری می‌کرد و یک دختر هشت ساله از وی به یادگار مانده است. شهید پرویز هرمزی، متولد سوم آذر سال ۴۱، دارای مدرک دیپلم، 23 سال به صورت قراردادی در خدمت سازمان محیط زیست بود و ۶ فرزند (کوچکترین دوازده سال و بزرگترین سی سال) از او به یادگار مانده است.


تفنگ‌های شکار جان 118 محیط‌بان را تاکنون گرفته‌ است
این اتفاق در شرایطی است که پیش از این شهرام امیری شریفی، رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات عنوان کرده بود : اکنون با یکی از معضلات دنیای جدید به نام شکار دست به گریبانیم و متأسفانه شکارچیان در رسانه‌ها شکار چهارپا یا شکار بزرگ را توصیه می‌کنند و شکار پرنده، صید و زنده‌‌گیری کم کم از تیغه شکار خارج می‌شود. وی افزود: ما با شکار مخالف نیستیم بلکه کاملاً موافق هستیم مشروط بر اینکه از ابزار طبیعی، نیاز طبیعی و شکارچیان آگاه استفاده شود.
رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات با تأکید بر اینکه بشر امروزی دیگر بقایش برخلاف گوشت‌خواران طبیعت به شکار وابسته نیست اذعان داشت: ارتزاق، ورزش، رفع تعارض و جدیداً لجبازی با محیط زیست در داخل شهر از دلایل شکار است. در عین حال واژگان جدیدی اختراع شده که نه در فرهنگستان لغت فارسی و نه فرهنگ دهخدا وجود دارد شکارکشی، شکارچی و جدیداً باید واژه محیط‌بان‌کش را نیز به آن اضافه کرد.
امیری شریفی تصریح کرد: طبق آمار 118 محیط‌بان را توسط شکارچی‌ها از دست داده‌ایم یا توسط کسانی که تفنگ شکار دارند.
برخلاف سایر مناظره‌ها که عدد و رقم، جمعیت و دیدگاه زیست محیطی را بر آن غالب بوده باید در این مناظره به مسائل اجتماعی، اقتصادی، روانشناسی، شرعی و مسائل فرهنگی که ما در آن زندگی می‌کنیم مدنظر قرار دهیم.
به گفته رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات بشر دیگر متمدن شده و نیازی به شکار ندارد و دام و دامداری، صید و زنده‌گیری برای مقاصد مختلف مهمترین موضوعاتی است که بهتر است راجع به آنها صحبت کنیم.

 

 

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    آیا شکار یک حیوان ارزش جان یک انسان رادارد باید متخلفان را از حیوان کمتر بدانیم وبا اشد مجازات برخورد کنیم به راستی چه کسی جواب بچه های عزیزمان محیط بان را میدهد
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    اینم نتایج سیاست های دولت کلید
  • حبیب A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    پیشنهاد من اینه که همه محیط بانها رو خلع سلاح کنید وبجای اسلحه بهشون سوت و یا چوب بدین ،چون اینا که حق ندارن از اون اسلحه استفاده کنن اگر یک مامور دولت و حافظ محیط زیست که سرمایه عمومیه در برابر شکارچیان مسلح اقدام به شلیک کنه نتیجش سرنوشت اون محیط بانای بیچارست که محکوم به اعدام شدن وبیش از یک دهه تو زندان بودن ، اگر بجای اسلحه بهشون سوت وچوب بدن لا اقل خیال شکار چیا راحته که خطری ندارن برا همین دیگه بهشون شلیک نمیکنن واینجوری حداقل اگه حیوونا کشته شدن محیط بانای بخت برگشته زندا میمونن.البته میشه از مترسگ های مکانیزه استفاده کرد که صدای ترسناک در بیارن تا شکارچیا فرار کنن
  • اکرم سادات A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    خدا بیامرزدشون