لطفا مادرها بخوانند/ آموزش چند مهارت ویژه و شیرین

در این بسته مطالعاتی، کتابهای متنوع و موجزی برای آموزش مهارت قصه گویی و پرورش خلاقیت کودکان همچنین علاقمندکردن آنها به مطالعه پیشنهاد شده است.

به گزارش خبرآنلاین، همزمان با برگزاري نخستین دوره آموزشی مهارت قصه گویی برای کتابداران کودک سراسر کشور، اداره كل امور فرهنگي نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بسته معرفي مجموعه كتاب هاي آموزش مهارت قصه گويي با عنوان «مادران قصه گو» منتشر كرد. این کتاب ها در تمام کتابخانه های عمومی کشور موجود و قابل مطالعه است. طرح معرفی کتاب های موضوعی در قالب پوسترهای «این چند کتاب» اجرا می شود.


چگونه كودكان و نوجوانان را به مطالعه علاقمند كنيم؟
ماشاء الله كاربخش راوري/ انتشارات مدرسه

اين کتاب كاربردي كه در 4 فصل تدوین شده تلاش دارد تا به اين سؤال اساسي كه چگونه مي­ توان كودكان و نوجوانان را به مطالعه علاقمند كرد پاسخ گويد. فصل نخست با عنوان "چرا كودكان و نوجوانان بايد مطالعه كنند" به تبيين دلايل وجود ضرورت ايجاد عادت به مطالعه در كودكان و نوجوانان پرداخته و آثاري را كه اين امر به دنبال خواهد داشت را بيان داشته است. فصل دوم با عنوان "نقش خانواده" به راهكارهايي كه با رعايت آن، خانواده به عنوان يكي از مهمترين و اثربخش ­ترين عناصر تربيتي بر روي كودك مي­ تواند عادت به مطالعه را در كودك ايجاد نمايد اشاره دارد. در فصل سوم هم به تبيين نقش آموزش و پرورش در رشد ميل عادت به مطالعه در كودكان و نوجوانان پرداخته شده و براي اين امر راهكارهاي متعددي را معرفي كرده است.
در فصل پاياني با عنوان "نگاهي به تجربه­ ديگران" به مرور تجربه­ هاي موفق در ايجاد عادت به مطالعه در كودكان و نوجوانان در كشور­هاي مختلف پرداخته است.

مهارت قصه‌گویی
آني پولووسكي/ مترجم: مصطفی رحماندوست/ مدرسه ‌برهان

«مهارت قصه‌گوئي» كتابي از خانم آني پولووسكي است كه يكي از قصه‌گويان حرفه‌اي و با تجربه است. ترجمه‌ كتاب براي خواننده‌ ايراني با ملاحظات مترجم حذف و اضافاتي دارد. در برخي از موارد كه مثال‌هاي كتاب زبان اصلي با حال و هواي فرهنگ ايراني سازگاري نداشته با مثال‌هايي بومي جايگزين شده است. مطالب كتاب به صورت خلاصه ترجمه شده و توضيحاتي كه از حد و حوصله خوانندگان خارج بوده، حذف شده است. اين كتاب داراي پنج بخش است. در هر بخش به سئوالاتي همچون: چرا قصه‌گويي كنيم؟ چه وقت براي قصه‌گويي مناسب است؟ چه نوع قصه‌هايي براي گفتن مناسب است؟ چگونه قصه بگوئيم؟ پاسخ داده است و در بخش پاياني چند قصه مناسب ارائه شده است.

هنر قصه‌گويي
علي خانجاني/ كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان

چیستی، چرایی و چگونگی قصه‌گویی محتواي اصلی «هنر قصه‌گویی» را به خود اختصاص داده و نويسنده به شناخت قصه‌گویی و جنبه‌های هنری آن و بررسی انواع قصه‌گویی پرداخته است. بسیاری بر این عقیده‌اند که قصه‌گویی ابزاری کهنه و از کارافتاده و متعلق به روزگار گذشته است. اما به باور علی خانجانی این ابزار، هنری‌ست کارآمد که در دوره‌های زمانی مختلف، با قابلیت‌های بسیاري به روز مي‌شود و حیات خود را پی ادامه مي‌دهد.
در بخش چگونگی، با اشاره به نمونه‌های موفق و ذكر مثال از قصه‌های آشنا براي مخاطبين، راه‌ورسم قصه‌گویی از انتخاب قصه تا پرورش و آماده‌سازی آن برای اجرا، به مخاطبان کتاب که اولیای تربیتی هستند، آموزش داده می‌شود.

کودکان به قصه نیاز دارند؛ کاربردهای افسانه و افسون
برونو بتلهایم/ کمال بهروز کیا/ نشر افکار

کتاب «کودکان به قصه نیاز دارند؛ کاربردهای افسانه و افسون» کاربردها و کارکردهای قصه‌های عامیانه را در فرآیند فرهنگ‌پذیری نشان می‌دهد و نقش قصه‌ها را در دنیای کودکان باز می‌گوید. کارکرد مثبت قصه‌ها در شکل‌گیری شخصیت و نگاهی دوباره به قصه‌های عامیانه بحث اصلی کتاب است.
در بخش اول کتاب مفاهیمی کلی در زمینه روان‌کاوی قصه‌ها و مسائل تربیتی مربوط به آن را همراه با مثال هایی از اساطیر و قصه‌های مختلف ارائه می‌کند. بخش دوم قصه‌های مشهوری مانند هنسل و گرتل، گیسوطلا و سه خرس، سفید برفی، بررسی و تأثیر آن بر ذهن کودک را نشان می‌دهد.

هنر قصه‌گویی خلاق
جک دیوید زایپس/ مترجم: مینو پرنیاني/ رشد

«هنر قصه‌گويي خلاق» كتابي كاربردي و مسرت‌بخش براي قصه‌گويان، معلم‌ها، والدين و هر آن كسي‌‌ست كه دست اندركار هستي بخشيدن به قصه‌هاست. كتاب براي قصه‌گويان پر تجربه همانقدر با اهميت و مفيد است كه براي كم تجربه‌ها. اين كتاب بر هنجارهاي اجتماعي، نگرش‌هاي اخلاقي و از همه مهمتر احترام به كودكان تأكيد دارد و در حقيقت گرد هم آمده از تجربه‌هاي شخصي يك قصه‌گوي تواناست.
در بخش اول با عنوان قصه‌هاي پريان به ساختار حكايت‌هاي سنتي و شخصيت‌هاي مختلف آن، مايه‌ي اصلي و فضاي داستان آشنايي مي‌شويم. در بخشي ديگر از كتاب به آميختن قصه‌ها با بازي‌ها و اشعار اشاره شده است. در بخش دوم كتاب با عنوان پي‌گرد در ژانرها به انواع متفاوت حكايات حيوانات با تأكيد بر فابل به عنوان ژانري متمايز ولي مربوط به حكايت پريان پرداخته است. در اين بخش نويسنده از چگونگي رهبري مردم توسط افسانه‌ها و اسطوره‌سازي و قصه‌هاي گزاف و شاخ‌دار و اغراق‌آميز، داستانهاي آرزومندانه و داستان‌هاي مرتبط با آرمان‌شهر سخن گفته است. بخش ديگر، درباره‌ي مواجهه غيرمعمول با داستان‌هاي علمي ـ تخيلي است. بخش بعدي، چشم‌اندازي تازه به نمايش‌هاي خلاق و ويديو در كار با كودكان را تشريح مي‌كند. و بالاخره بخش آخر استفاده بجا و نابجا از قصه‌گويي را توضيح مي‌دهد.

نقش دلپذیر؛ قصه‌گویی برای تربیت بهتر کودکان
حسین فرخ‌مهر/ انتشارات عابد

موضوعات مطرح شده در بخش‌هاي هشت‌گانه‌ي «نقش دل‌پذير» بيانگر جايگاه و اهداف، اهميت و فوايد، پيشينه و خاستگاه قصه‌گوئي و همچنين ويژگي‌هاي داستان‌هاي قرآني، معرفي برخي عناصر قصه‌هاي ايراني، انواع داستان و افسانه‌هاي كهن عاميانه و قومي، نشانه‌هاي داستان خوب، شيوه‌هاي قصه‌گويي، انواع و اصول مهارت خلاصه نويسي داستان‌ها، نقش قصه‌گويي در تعليم و تربيت فكري و روحي كودكان، استفاده از نمايش خلاق همانند چيستان، بازيِ حدس زدن، پانتوميم و بازيِ چه احساسي دارم؟ و كاربردهاي آموزشي نمايش خلاق است. در بخش پاياني كتاب به برخي از نوآوران و مشاهير عرصه داستان‌نويسي اشاره شده و به زندگي‌نامه و معرفي آثارشان مي‌پردازد.

قصه و قصه‌گویی
محمدرضا یوسفی/ پيك بهار

اين كتاب با مهارت‌افزايي در زمينه قصه‌گويي، خلاقيت در بازنويسي و بازآفريني ساختار قصه‌هاي كهنِ شفاهي را جهت‌دهي مي‌كند تا قصه‌ها با نيازها و خواسته‌هاي امروزي كودكان و نوجوانان منطبق گردد. از اين رو در راستاي هنر قصه‌گويي مي‌توان به بخشي از نيازهاي كودك پاسخ داد و با ياري جستن از قصه‌ها آموزش‌هاي لازم و مناسب را به كودكان آموخت.
عناصر ساختاري قصه نظير طرح، موضوع، درون‌مايه، شخصيت‌پردازي، فضاسازي، صحنه‌سازي و غيره به طور اجمالي در اين كتاب شرح داده مي‌شود. قصه‌گويي به عنوان پديده‌اي شفاهي ـ گفتاري مد نظر نويسنده‌ كتاب است. بنابراين در پي پاسخ به سئوالاتي‌ست همچون: چه قصه‌اي بگوئيم؟ چگونه قصه بگوئيم؟ در پانزده بخش اصلي كتاب، به مواردي همچون بازنويسي كاربردي قصه‌ها، شيوه‌هاي قصه‌گويي، مستقيم‌گويي، انتخاب قصه، تخيل در قصه، قصه‌خواني، قصه‌گويي، لحن، چينش، سكوت‌خواني، خلاقيت، قصه‌گويي و رسانه‌هاي ديگر اشاره شده است.

آيا براي فرزند خود قصه مي‌گوييد؟
رضا پورحسين، پگاه وحيدي‌منش/ انتشارات لك‌لك

 کتاب مصوّر « آيا براي فرزند خود قصه مي‌گوييد؟» از سري کتاب‌هاي آشنايي با خصوصيات روان‌شناختي خردسالان است که به موضوع قصه‌گويي براي کودکان اختصاص دارد. نگارنده با پرداختن به تأثيرات روان‌شناختي، اجتماعي و هنري قصه‌گويي، مهارت‌هاي لازم را براي قصه‌گويي مؤثّر معرفي کرده است.
برخي از مهارت‌هاي لازم در قصه‌گويي كه در اين كتاب ارائه مي‌شود بدين شرح است:
ــ‌ قبل از ارائه قصه، براي كودك چندبار آنرا بخوانيد و به هر نحوي كه مي‌توانيد آن را براي ارئه بهتر به كودك آماده كنيد.
ــ به اين نكته توجه داشته باشيد كه كودكان در سنين پايين، دامنه‌ي تمركز كمتري دارند و نبايد با آنها سختگيرانه برخورد كرد تا به طور مداوم به تمام داستان گوش دهند.
ــ با استفاده از ايما و اشاره و حالات صورت، جلوه‌هاي بصري را به داستان اضافه كنيد.
ــ هنگام گفتگو بين شخصيت‌هاي مختلف داستان، ‌بهتر است از لحن‌هاي مختلف استفاده كنيد.
ــ قبل از جستجو براي انتخاب يك داستان، هدف خود را از گفتن داستان مشخص كنيد.
ــ در زمان‌هاي مناسب كه در داستان درباره‌ي ارزش‌ها مسائلي يادآوري شده، به تناسب بحث كنيد. البته نيازي نيست كه همه‌ي مطالب را براي كودك توضيح دهيد. به او فرصت دهيد تا عقايدش را بيان كند و خودش درباره مسائلي كه شنيده است فكر و نتيجه‌گيري كند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =