۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۸

یکی از دلایل کاهش میل و توانایی جنسی در مردان، اضافه‌وزن و چاقی آن‌هاست.

فرنوش صفوی‌فر: چاقی روزبه‌روز شیوع بیشتری پیدا می‌کند و در این میان، اطلاعات ما در مورد عوارض مختلف آن بر زندگی و سلامت، مشخص می‌شود. تازه‌ترین مطالعات نشان داده‌اند که چاقی،‌علاوه بر عوارض قبلیب، می‌تواند زندگی زناشویی را هم مختل کند. از یاد نبریم که یکی از علل مهم طلاق و جدایی نیز، اختلال در روابط جنسی زن و شوهرهاست. البته همین مطالعات نشان داده‌اند که کاهش وزن، می‌تواند به خوبی کیفیت را به روابط جنسی همسران، برگرداند.

به گزارش HealthDay News، این مطالعه جدید در دانشگاه یوتا انجام شده است. در این مطالعه، ابتدا 64 مرد چاق را، که قصد داشتند از طریق جراحی بای‌پس معده، وزن خود را کم کنند،‌ انتخاب کردند. سپس سطح انواع هورمون‌های جنسی آنها اندازه‌گیری شد و از طریق پرسشنامه‌های استاندارد، کیفیت زندگی زناشویی و روابط جنسی‌شان هم ارزیابی شد. بعد از جراحی هم این موارد سنجیده شدند. بررسی‌ها نشان داد که سطح هورمون های جنسی مردانه در این افراد پایین‌تر از حد طبیعی و سطح هورمون‌های زنانه تا حدی بالاتر از حد معمول بوده است. همچنین احساس رضایت آنها از زندگی زناشویی نیز، پایین‌تر از حد معمول بوده است. این در حالی است که همین افراد وقتی وزن‌شان با جراحی کم شد، هم تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) متعادل‌تری داشتند، هم سطح استرادیول (از منابع اصلی هورمون‌های زنانه) آنها طبیعی شد و هم در گروه زیادی از آنها، احساس رضایت از روابط جنسی، به حالت عادی برگشت. نتایج این مطالعه در نشست انجمن متخصصان غدد آمریکا ارائه شد و قرار است در شماره آینده نشریه اندوکرینولوژی و متابولیسم بالینی چاپ شود.

سبک زندگی ناسالم، ازدواج ناسالم

پیش از این هم مطالعاتی بوده‌اند که به رابطه سبک زندگی و به ویژه چاقی و اضافه‌وزن با روابط جنسی سالم مردان و نیز قدرت باروری آنان، اشاره داشته‌اند. به عنوان مثال، محققان می‌دانند که مردان چاق، تعداد اسپرم کمتری در مایع منی خود دارند و کیفیت و تحرک و سلامت این اسپرم‌ها هم نسبت به مردان با وزن طبیعی، کمتر است.

در مطالعه‌ دیگری که در دانشگاه هاروارد بر روی بیش از 22 هزار مرد 40 تا 75 ساله، انجام شده بود و نتایج آن در سال 2006 در نشریه «اورولوژی» چاپ شد، مشخص شد که مردان چاق یا با تحرک کم، تا 5/2 برابر بیشتر از سایر مردان احتمال دارد که دچار اختلال در نعوظ شوند. این نسبت، در مقایسه با مردانی به دست آمد که اضافه‌وزن نداشتند یا حداقل به مدت 30 دقیقه در روز، ورزش سنگین انجام می‌دادند. در این مطالعه، همچنین معلوم شده بود که سیگار هم از جمله عوامل موثر در ایجاد اختلال در رابطه زن و شوهرهاست؛ طوری که بسیاری از مردانی که تجربه اختلال در نعوظ را داشتند، سیگاری بوده‌اند.

البته افزایش سن و برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشارخون هم از جمله عوامل مهم و اصلی ایجاد اختلال نعوظ به شمار می‌رود، اما مطالعات نشان داده که نقش چاقی و سیگار کشیدن، حتی از این عوامل هم مهم‌تر است؛ چنان که در پژوهش‌هایی که بر روی مردان جوان با میانگین 20 سال، انجام شده است مشخص شد چاقی، کم‌تحرکی و سیگار، 3 عامل تاثیرگذار بر توانایی جنسی مردان، حتی در سنین جوانی، هستند و بهتر است مردان چاق و کم‌تحرک، برای بهبود رابطه زناشویی‌شان هم که شده، ورزش و رژیم غذایی مناسب را در برنامه‌شان بگنجانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =