به بهانه خراب شدن پنالتی‌های لیگ برتر/ تیم ملی آلمان چگونه پنالتی تمرین می‌کند؟‌

بازیکنان پرسپولیس در هفته های اخیر پنالتی های سرنوشت سازی را خراب کرده اند و انتخاب پنالتی زن اول کابوسی شده است برای برانکو سرمربی این تیم.

خبرورزشی نوشت: لیگ برتر ما طی هفته‌های گذشته با بحران ضربات پنالتی مواجه شده است. بازیکنانی مثل امید ابراهیمی، امید عالیشاه، رامین رضاییان... و حتی مهرداد محمدی جوان اول راه‌آهن کریستال یکی پس از دیگری ضربات پنالتی خود را هدر می‌دهند تا مربیان را در فکر فروببرند.
به نظر مي‌رسد اين بحران متعلق به يكي، دو باشگاه نباشد و گريبان اغلب تيم‌هاي ما را گرفته است. ظاهراً همه اين تيم‌ها تمرين پنالتي را انجام مي‌دهند و در انتخاب زننده ضربه نيز مشكلي وجود ندارد.
اميد ابراهيمي به قول پرويز مظلومي بهترين پنالتي‌زن استقلال تهران است، كمااينكه همين بازيكن در زمان حضور در سپاهان اصفهان تمام ضربات خود را تبديل به گل مي‌كرد. همين ‌طور رامين رضاييان فصل گذشته در دقيقه 90 براي تيمش راه‌آهن پنالتي زده بود. او توانسته بود دروازه سيدمهدي رحمتي پنالتي‌گير را باز كند. مهرداد محمدي هم از روحيه و انگيزه بسيار بالايي برخوردار بود و در تمرينات راه‌آهن كريستال تمامي ضربات خود را تبديل به گل مي‌كرد.

پس مشكل كجاست؟
يك بخش به خود بازيكن برمي‌گردد كه در لحظه زدن ضربه پنالتي تمركز لازم را ندارد. دائم به دروازه‌بان حريف، عكس‌العمل احتمالي سرمربي و هواداران در صورت خراب شدن ضربه يا نكات منفي ديگر فكر مي‌كند كه روي عملكردش اثر مي‌گذارد. اما بخش ديگر مربوط به تمرينات است. معمولاً در تمرينات تيم‌هاي ايراني چند بازيكن صف مي‌كشند و ضمن شوخي و خنده با دروازه‌بان تيم پنالتي مي‌زنند كه چندان هم جدي نيست! اين در حالي است كه تمرين پنالتي در برخي كشورهاي دنيا به ويژه آلمان امري بسيار جدي است و براي آن برنامه دارند.
بدون كوچك‌ترين ترديدي ژرمن‌ها را بايد موفق‌ترين تيم تاريخ جام جهاني خواند كه بارها تيم‌هايي نظير فرانسه، انگليس، آرژانتين و ... را مغلوب كرده‌اند.

شايد ندانيد ولي ضربات پنالتي در تمرينات تيم ملي آلمان در طول مسابقات جام جهاني بسيار اصولي است. به طور مثال در جام جهاني 1990 (ايتاليا) بازيكنان به دستور فرانتس بكن‌باوئر سرمربي وقت تيم ملي آلمان به دو گروه تقسيم مي‌شدند و يك دور پنالتي مي‌زدند. آنهايي كه خطا مي‌كردند، به گروه اوت‌زن‌ها فرستاده مي‌شدند و كساني كه ضربات خود را به تور دروازه مي‌فرستادند، به گروه گلزنان.

اين كار انگيزه را نزد بازيكنان براي رقابت‌ بالا مي‌برد. همچنين در حين ضربات پنالتي صداي تماشاگران نيز از طريق بلندگو سر تمرين پخش مي‌شد تا با فضاي مسابقه شبيه‌سازي شود و ...
همين برنامه‌ريزي و جدي گرفتن تمرينات پنالتي باعث شده تا آلمان‌ها موفق‌ترين تيم در اين زمينه باشند. تيم‌هاي باشگاهي ما به ويژه آن تيم‌هايي كه با بحران ضربات پنالتي مواجه شده‌اند، مي‌توانند از همين نكات مثبت الگوبرداري كنند. البته تجربه نشان داده باشگاه‌هاي ايراني در خود نيازي به الگوبرداري احساس نمي‌كنند. باور كنيد!

 

256 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =