سران ۱۴۷ کشور جهان این روزها درپاریس جمع شده‌اند تا درباره تغییرات آب و هوایی و تولید گازهای گلخانه‌ای تصمیم‌گیری کنند. زمین اما طی ۶ دهه چطور گرم شده است ؟

این تصویر متحرک که ناسا منتشر کرده گرم شدن زمین طی حدود ۶ دهه را در زمانی بسیار کوتاه نشان می‌دهد. همین یک تصویر متحرک نشان می‌دهد که چرا به خاطر افزایش میانگین ۲ درجه‌ای کره زمین همه باید به دنبال راه‌حلی باشند. 

گرمایش زمین

گرمایش زمین اصطلاحی است که نزدیک به صد سال پیش توسط یک دانشمند سوئدی بکار برده شد. سوانت آرنیوس در آن زمان به این نتیجه رسید که پخش شدن دود سوخت های فسیلی باعث بالا رفتن دمای زمین می شود. عبارت "گرمایش زمین" از ۳۵ سال پیش در ادبیات زیست محیطی رایج شد. امروز اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان قبول دارند که فعالیت های بشر به گرم تر شدن زمین منجر شده است.
ساز و کار گرمایش زمین به این شکل است: گازهایی که بواسطه سوزندان سوخت های فسیلی مثل ذغال سنگ و نفت وارد جو زمین می شود، مقدار زیادی از اشعه خورشد را مانند یک گلخانه در جو زمین نگاه می دارد و دیگر به بیرون از اتمسفر باز نمی گردانند.
هر چه غلظت دی اکسیدکربن و دیگر گازهای گلخانه ای در هوا بیشتر شود حرارت هوا هم بالاتر خواهد رفت.
به گازهایی مانند دی اکسید کربن و متان که حرارت کره زمین را بالا می برند "گازهای گلخانه ای" گفته می شود زیرا تاثیر آن بر روی زمین مانند تاثیر یک گلخانه است.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    2 16
    رنگ ها معكوس هستند. قطب ها گرم تَر از استوا نشان داده مي شوند
  • نوید EU ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    3 1
    خدایا خودت به دادمون برس
  • یحیی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    من چند وقت پیش مطلی از روزنامه گاردین خوندم که نوشته بود برای اینک از ذوب شدن یخ های قطبی جلوگیری بشه یک رو انداز از جنس پی وی سی براش درست کردن که سرما رو داخل پوشش حفظ می کنه و مثل یک یخچال روند ذوب شدن رو کند تر می کنه
  • مجید A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    0 0
    عقل سلیم اینو نمیگه ،آدمهای جهان سوم اینو میگن غربیها یه راهی واسش پیدا میکنن