به گزارش تابناک، دوم آذرماه بعد از مراجعه خانم بارداری به بیمارستان شریعتی اصفهان به دلیل زیر بار نرفتن کادر درمانی برای انجام سزارین، نوزاد این خانم جان خود را از دست داد هر چند مدیر درمان تامین اجتماعی هیچ گاه منکر مرگ نوزاد نشد اما پاسخگویی وی در این ارتباط قابل تامل است!

سمیه خوشرنگ، زن ۳۰ ساله‌ای که در زایمان اول خود به بیمارستان شریعتی مراجعه کرده بود در خصوص مرگ نوزاد خود چنین شرح داد: دوم آذرماه ساعت ۲۲ وقتی متوجه شدم که احتمال به دنیا آمدن فرزندم زیاده شده است ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه به بیمارستان شریعتی مراجعه کردم که چند پرستار و پزشک بنده را معاینه کردند و چون دهانه رحم هنوز باز نشده بود با درخواست آمپول فشار موافقت نکردند و هرچه التماس کردم من درد ندارم و کیسه آب کاملا خالی شده لطفا به من آمپول فشار تزریق کنید و بچه ام را نجات بدهید گفتند نگران نباشد بچه تا ۱۸ ساعت پس از تخلیه کامل کیسه آب زنده می ماند و باید سیر طبیعی خودش را طی کند و زدن آمپول فشار در شب غیرقانونی است و ساعت شش صبح اگر درد نداشتید و دهانه رحم باز نشد آمپول فشار می زنیم.

وی ادامه داد: من با این تفکر که شاید اطلاعات پزشکی من کم است تسلیم گفته های آنها شدم اما ساعت شش صبح دیدم هیچ خبری نیست و گفتند ساعت هشت صبح آمپول فشار می زنیم اما در نهایت ساعت ۱۰ صبح به من آمپول زدند.

خوشرنگ با بیان اینکه چون دردم آنچنان نبود گفتند فشار را بیشتر کنید طوری که ساعت چهار بعدازظهر تنها چهار سانتی متر از دهانه رحم باز شده بود و باید ۱۰ سانت باز می شد، گفت: مرتب بنده را معاینه می کردند و کارد درمانی بیمارستان گفتند ما خودمان ۱۰ سانت بازش می‌کنیم که با این کار بدترین دردها را به من وارد کردند.

وی اظهار داشت: در نهایت بعد از اینکه کادر درمانی متوجه شدند دچار خونریزی شدم و حالت تهوع دارم وضعیت من را اورژانسی اعلام کردند و من را به اتاق زایمان بردند تا زایمان طبیعی انجام بدهم اما چون سر بچه پائین نیامده بوده دستشان را داخل رحم بردند تا توانستند سر بچه را بیرون بیاورند و دوباره نوزاد را دوباره داخل رحم بازگرداندند.

خوشرنگ تصریح کرد: از این مرحله من دیگر بیهوش شدم و وقتی به هوش آمدم برخی از کادر پرستاری گفتند بچه شما مرده بدنیا آمده و برخی گفتند نارسایی قلبی داشته است.

وی تصریح کرد: البته این گفته آنها در حالی بود که تا ساعت چهار بعدازظهر صدای قلب بچه ام را می شنیدم و نوار قلبی که از نوزادم گرفته شده بود سالم بودن قلب بچه را نشان می‌‌دهد.

این بیمار ادامه داد: تمام این اتفاقات را پزشک کیشک من بر سر من آورد.

وی ادامه داد: زمانی که پزشک متخصصی که در دوران بارداری در مطب به آن مراجعه می کردم را در بیمارستان دیدم با خوشحالی رفتم که شرح جریان را به او بگویم اما پزشک با بی تفاوتی، خیلی راحت گفت که «من شما را نمی‌شناسم».

خوشرنگ در ادامه اظهار داشت: به دنبال این ماجرا من به پزشکی قانونی شکایت کردم و دنبال احقاق حق خود هستم .

وی بیان کرد: من که از دوم آذرماه در این بیمارستان بستری شدم تا شش آذرماه سال جاری در بیمارستان شریعتی اصفهان ترخیص نشدم تا شاید بتوانند رضایت بنده را در خصوص عدم شکایت بگیرند اما من اظهار کردم تا 5 سال آینده هم من در بیمارستان خواهم ماند اما حق فرزند خود را می گیرم.

البته اظهارات نظر این مادر نوزاد قربانی در حالی است که یکی از پرسنل بیمارستان شریعتی که خود از نزدیک نظاره‌گر ماجرا بود به این خبرگزاری اعلام کرد: تنها و تنها عامل مرگ این نوزاد تحمیل اجباری زایمان طبیعی بود به طوری که پس از مرده بدنیا آمدن این نوزاد، از بعد آن تمام نوزادان در همان شب با سزارین به دنیا آمدند.

وی با بیان اینکه مادری که تمام شرایط سزارین را داشته باشد، زدن آمپول فشار خود باعث آسیب رساندن به قلب نوزاد می‌شود، گفت: این مادر تمام شرایط سزارین را داشته است چراکه در وهله نخست 9 ماه دوران بارداری را کامل کرده بود اما درد نداشت دوم اینکه دهانه رحم مادر به اندازه کافی باز نشده بود و قاعدتا باید با تیغ جراحی رحم را باز می‌کردند و در مرتبه سوم سر نوزاد بالا بود و به پائین نچرخیده بود و در همان شب که کیسه آب خالی شده بود و مادر نوزاد به بیمارستان مراجعه کرد نوزاد در شکم مادر به حالت لرزش درآمده و به بالای شکم کشیده شده بود و در تمام این حالات باید سزارین به هنگام مراجعه مادر کودک تا حداکثر شش ساعت بعد انجام می‌گرفت در صورتی که ساعت 4 تا 5 بعدازظهر فردا عمل زایمان انجام گرفت.

این پرسنل بیمارستان شریعتی که نخواست نامش فاش شود، بیان داشت: زمانی مادر را به اتاق زایمان بردند که دیگر سر کودک بالا بود و کادر درمانی با فروبردن دست خود در رحم مادر تلاش کردند که نوزاد را بیرون بکشند و چون نوزاد به شکم مادر گیر بود دوباره نوزاد را که تا نصفه بیرون آمده بود به داخل شکم مادر فرو بردند و نهایت سبب مرگ نوزاد شدند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان که مرگ نوزاد را منکر نشد، گفت: مرگ یک نوزاد دوم آذرماه پیش در بیمارستان اتفاق افتاده است. خیلی از این موارد در سطح بیمارستان‌ها و حتی در سطح کشور اتفاق می‌افتد. باید سنجید آیا اعلام کردن آن ضرورتی دارد، هیچ ضرورتی نداشت مرگ نوزاد رسانه‌ای شود.

اعتصام پور در حالی عنوان کرد که مادر دارای سیر طبیعی زایمان بوده است و تا قبل از اعزام به اتاق عمل تحت مراقبت در زایشگاه بوده و توسط سه پزشک ویزیت شده است که به گفته مادر این نوزاد در سه شیفت درمانی توسط پزشکان که خود پروسه ای زمان بر برای یک خانم در آستانه زایمان است، معاینه شده است .

به گفته این خانم، هم اکنون پرونده این اتفاق در دادسرا علیه بیمارستان شریعتی گشوده شده است و این جریان در حال پیگیری از سوی مراجع قانونی و معاینه جسد نوزاد توسط پزشکی قانونی است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =