هیجان رسانه‌ای در موضوع بریتانیا از اصل ماجرا پیشی گرفت

خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن، طبعا از این پس به موضوعی برای بررسی و تحلیل های صاحبنظران و ایده پردازی و گمانه زنی و بعضا" نیز در ایران خیال پردازی تبدیل خواهد شد. این مساله مانند هر پدیده سیاسی اجتماعی دیگر فرصتها و تهدیداتی یا چالشهائی را برای بازیگران مختلف بین المللی در صحنه بین المللی با توجه به میزان و ماهیت روابطشان با انگلیس و اتحادیه اروپا بوجود خواهد آورد. بدلیل عدم وجود رابطه نظام مند، پیوسته و نهادینه شده بین ایران و انگلیس و همچنین با اتحادیه اروپائی و سطح پائین مراودات اقتصادی بین ایران و این دو، به نظر میرسد منحنی هزینه- فایده ایران در قبال این واقعه تغییر چندانی ننماید.

هیجان رسانه‌ای در موضوع بریتانیا از اصل ماجرا پیشی گرفت/ بیش از ۸۰ هزار نسخه سند برای جداسازی، مطالعه می‌شود

«نصرت‌الله تاجیک» رایزن پیشین ایران در بریتانیا با اشاره به وضعیت پیش آمده پس از انتشار اخبار مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: به نظر می‌رسد در بحث جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا تحلیل‌ها در داخل و حتی در خارج با کمی عجله ارائه می‌شود. به گونه‌ای که باید بگوییم وضعیت فعلی در تمامی دنیا پس از انتشار خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی اسیر دو محور اساسی شده است. محور اول بحث رسانه‌ای است که از دیروز تا کنون و شاید هم تا آخر این هفته و حتی ماه‌های آینده اقدام به دامن زدن و بزرگ جلوه دادن این مساله کنند. محور دوم یک بحث هیجانی است. چراکه پس از چهار دهه انگلستان از اتحادیه اروپایی خارج خواهد شد و به طور طبیعی این موضوع نمی‌تواند برای خیلی از تحلیل‌گران و حتی مردمان عادی در سراسر دنیا به راحتی قابل هضم باشد و باید توجه داشت که نه دومینویی در کار بوده است و نه آن‌طور که رسانه‌ها گفتند، زلزله سیاسی رخ داده است.
وی ادامه داد: خلاف نظرسنجی‌ها عاقبت رای به خروج بریتانیا از اتحادیه داده شد اما در این بین دو عامل را باید در جامعه انگلیس مورد بررسی قرار داد که بحث اول اقتصاد و تجارت است و محور دوم بحث اجتماعی است که به صورت سنتی بریتانیایی‌ها دارای یک فخرفروشی و خودبرتربینی در این زمینه هستند. فارغ از این موضوع باید بگوییم که احتمالا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی و انجام امورات مربوط به رهاسازی این کشور از اتحادیه ظرف چند ماه و حتی شاید یک سال مقدور نباشد. به صورتی که تیم مذاکره‌کننده‌ای که از لندن به بروکسل اعزام می‌شود در گفت‌وگو با مقا‌م‌های اتحادیه اروپا می‌بایست چیزی حدود ۸۰ هزار صفحه سند که میان دو طرف منعقد شده را مطالعه کنند و در آنجاست که مقام‌های بریتانیا اعلام می‌کنند که خواهان لغو، تغییر یا ابقای کدام یک از بندهای موجود در توافق‌نامه خود با اتحادیه هستند و بدون شک این موضوع یک روند طولانی را می‌طلبد که می‌توان از آن به عنوان دوران ژله‌ای روابط نام برد.
در حالت فعلی مشخص نیست کسانی که خواهان خروج از اتحادیه شدند چه شاخصه‌هایی را اعلام کردند و از طرف دیگر به دلیل این‌که پارلمان این کشور هم مخالف و هم موافق این همه‌پرسی بودند می‌بایست اظهارنظرهای آنها شنیده و نهایتاً توسط دولت فعلی که تا چند ماه دیگر احتمالاً کنار برود، بررسی شود و یک اجماع کلی در این رابطه صورت گیرد که در آن موقع می‌تواند زمینه‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به صورت کامل فراهم کند.
وی در پایان گفت: موضوع دیگر این است که عده‌ای از دیروز تاکنون مدام اظهار می‌کنند که این موضوع موجب شده تا احزاب دست راستی اروپا خواهان خروج کشورشان از اتحادیه شوند که باید بگویم این به طور طبیعی وجود دارد و هیچ عامل تعجب‌برانگیزی نیست. لذا به هم‌ریختگی که در حالت فعلی در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو و در نگاه کلان در قاره سبز به وجود آمده است، برای هیچ یک از کشورها منافعی را تامین نمی‌کند و می‌بایست نگاه به این موضوع تغییر کند.

منبع: ایلنا مورخ 5.4.95

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =